Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
200.215.661 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 310 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Przedziwne, że ludzie gotowi są sprzedać nie temu, kto najwięcej daje, tylko temu kto najwięcej obiecuje."
 Społeczeństwo » Młodzież, szkoła, studia

Ponad uprzedzeniami i stereotypami [3]
Autor tekstu:

Na podstawie wiedzy z lekcji historii przypomnij, jak wyglądał proces tworzenia się państwa polskiego. Które wydarzenia dowodzą, że przez wiele stuleci istniało poczu­cie odrębności regionalnych? Czy dziś też dostrzegasz takie poczucie? Jeśli tak, w czym ono się przejawia? [ 19 ]

W tym samym podręczniku znacząco, w stosunku do wyników badania w Wielkiej nieobecnej, została odnotowana obecność ludności Afrykańskiej, chociaż w innych tej serii już się z nią spotkaliśmy. Tekstem wprowadzającym w życiu Afrykańczyków jest W cieniu drzewa w Afryce Ryszarda Kapuścińskiego (fragmentu z książki Heban) [ 20 ]. Pytaniami otwierającymi rozmowę są m.in.: Czego dowiedziałeś się o mentalności ludzi Czarnego Lądu?; Czym jest historia dla Europejczyków, a czym dla Afrykańczyków? Jak wygląda ich wspólna historia? [ 21 ]

Podręczniki Do Itaki poza wymienionymi już treściami wyróżniają się spośród innych metodyką pracy z uczennicami/uczniami. Jej źródłami są: rozważania Kartezjusza O metodzie, upowszechnienie postawy myślę, więc jestem; majeutyczna metoda (dziś nazywana heurystyczną) wspólnego poszukiwania prawdy; pedagogiczna zasada krok za uczniem. W tej metodzie teksty, ich autorzy, narratorzy, podmioty liryczne, dzieła filmowe i teatralne; uczennice/ uczniowie; nauczycielki/nauczyciele są równorzędnymi partnerami rozmowy. W jej rozpoczęciu pomagają sformułowane pytania i zadania. One też dają możliwość kształtowania własnego warsztatu poprzez tworzenie różnych form wypowiedzi zarówno ustnych jak też pisemnych. Pomagają w rozwijaniu umiejętności wyrażania własnych sądów, opinii, stanowiska a także argumentowania racji poprzez odwołanie się do tekstów, obserwacji, własnych doświadczeń, dbając równocześnie o staranność i rzetelność przy odwołaniach. Jako środowisko przyjazne uczennicom/uczniom jest traktowany Internet. Przy wielu zadaniach są podane strony www., które mogą być pomocne w zdobyciu informacji, lub zapoznaniu się z jakimś dziełem. Uczennice/uczniowie zachęcani są także do tworzenia własnych stron, czy też uczestnictwa w dyskusji. W końcu praca z podręcznikami do Itaki pomaga w rozwijaniu postawy empatii i tolerancji, czyli poszanowania wobec innych. Nabywania kompetencji obywatelskich, niezbędnych w demokratycznym państwie prawnym.

Niestety, ale podręczniki z serii ZNAK DLA SZKOŁY przestano wydawać i upowszechniać.

Całość raportu można przeczytać na stronie Fundacji na Rzecz Różnorodności POLISTREFA .


1 2 3 

 Zobacz także te strony:
W kręgu wartości katolicko-narodowych

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (8)..   


 Przypisy:
[ 19 ] K. Biedrzycki, D. Pasieka, B. Pędrecka, Opowieści o człowieku. Klasa I. Op. cit., s. 95
[ 20 ] Ibidem, s. 266 — 269
[ 21 ] Ibidem, s. 270

« Młodzież, szkoła, studia   (Publikacja: 19-12-2012 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Marian Dziwisz
Filozof, poeta, nauczyciel, były redaktor "Zdania" a następnie "Pisma Literacko-Artystycznego" Redaktor lub współredaktor antologii tekstów z zakresu religioznawstwa: Buddyzm, Judaizm, Taoizm Wydanych w Bibliotece "Pisma Literacko Artystycznego"

 Liczba tekstów na portalu: 3  Pokaż inne teksty autora
 Poprzedni tekst autora: W kręgu wartości katolicko-narodowych
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 8582 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365