Do treści
Światopogląd
Religie i sekty
Biblia
Kościół i Katolicyzm
Filozofia
Nauka
Społeczeństwo
Prawo
Państwo i polityka
Kultura
Felietony i eseje
Literatura
Ludzie, cytaty
Tematy różnorodne
Znalezione w sieci
Współpraca
Pytania i odpowiedzi
Listy od czytelników
Fundusz Racjonalisty
Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.038.896 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało
dla nas 7364 tekstów.
Zajęłyby one 29017 stron A4
Wyszukaj na stronach:
Kryteria szczegółowe
Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..
Ostatnie wątki Forum
:
Niebiedni niebogaci
Prezenty od Niemca
Putin to geniusz czy Zachód to id..
uczmy dzieci kraść
okrągły ma obowiązek czynić publi..
czemu wybory są tajne?
Czy ludzie byliby zdrowi i piękni..
Troska o ekosystem - terapia
Leí sobre la matriz del destino y..
Ogłoszenia
:
the topic of customer communications manage..
Czy ktoś może polecić jakiś sprawdzony edyt..
casino
Szukam rekomendacji na temat blogów poświęc..
Dodaj ogłoszenie..
Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
Oddano 654 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Cezary Lusiński -
Parnell. Droga Irlandczyków do demokracji parlamentarnej
Michel Henry -
Narkotyki: dlaczego legalizacja jest nieuchronna?
Znajdź książkę..
Złota myśl Racjonalisty:
Kluczowym problemem marketingowym religii jest więc sposób zachęcenia klientów, by czekali.
Daniel Dennett
Komentarze do strony
Religie Japonii
Dodaj swój komentarz…
Robot - Religie Japonii - Krytyka
Zupelnie nie zgadzam sie z autorem artykulu o religiach japonii.
1. Jako przyczyne tolerancji religijnej w Japoni autor przytacza "optymizm" bioracy sie z pieknego i lagodnego klimatu Japonii, 4 por roku itp. Prosze spojrzec na mape i powiedziec mi ktora czesc japonii autor ma na mysli? Tropikalna Okinawe (niemal przy rowniku), czy polnocne wyspy Hokkaido (kolopodbiegunowe)?
2. "Statystyki pokazują, że Japończycy nie są religijnym narodem. Składa się na to kilka przyczyn." Jakie statystyki? co to znaczy religijny narod? Oczywiscie ze nie sa religijni w sensie "zachodnim" pojmowania slowa religijnosc, poniewaz oni nie sa ludzmi zachodu!!!! Pytanie Japonczyka, jakiej religii jestes wyznawca jast troche bez sensu i wyrwane z kontekstu. Japonczycy przy urodzeniu niosa dziecko do najblizej swiatyni shinto a jak dziecko sie zeni to idzie do buddyjskiej bo taki jest zwyczaj. Przy czym nie ma znaczenia to ze jestr to buddyjska, lub nie. Znaczenie ma to ze jest LOKALNA (silne wiezi lokalne, wiele lokalnych organizacji mieszkancow - cos co nazwalibysmy spolecznoscia obywatelska z tymze tu w japonii jest to tradycyjna forma lokalnej organizacji siegajaca wieleset lat wstecz sic!)
ps. dyskutujac "religijnosc" azji pld-wsh warto rozwazyc sens uzywania slowa "religia", jako cos przeciwnego "filozofii" (logika 2 wartosciowa sie klania), w doktrynach takich jak konfucjanizm, shinto, buddyzm (ale nie ten z Indyjski, Birmanski, Tajski czy Laotanski) nie ma takiego podzialu! te dwie sfery prznikaja sie i proba ujecia ich za pomoca "logiki mysli zachodniej" jest z gory skazana na niepowodzenie hahahahaha.
Przyklad: Czy slyszeliscie panstwo o tym zeby w Azji pld Wsch byly rzezie czy wojny religijne? hmmm
dlaczego nie? Poniewaz "doktryny" te nie sa fundamentalne, tzn nie wykluczaja sie nawzajem, jak Judaizm i Katolicyzm, Religia i Filozofia Dzinizm i Buddyzm Indyjski(buddyzm indyjski jest o wiele bardziej podobny w sensie logiki do Islamu czy innych monoteizmow, niz do Buddyzmu chinskiego czy japonskiego sic!)
tzn. ze arystotelesowska logika: jezeli A to nie prawda ze B, nie dziela! x=x(Fichte?!)
Pozdrawiam serdecznie i sklaniam do korzystania z wiekszej ilosci zrodel.
Robert Bajek
Autor:
Robot
Dodano:
13-03-2005
Reklama
Robot
No jeszcze jedna rzecz. Na Boga! publikacje z 1924 roku sa jak bardziej na miejscu, ale nie moga byc jedyne...
Autor:
Robot
Dodano:
13-03-2005
Daniel Delimata - Znaczenie buddyzmu ZEN
Jak na religię o tak szerokich wpływach poświęcono jej stosunkowo mało miejsca. Można mieć jedynie nadzieję, że stanie się ona tematem osobnego opracowania.
Autor:
Daniel Delimata
Dodano:
13-03-2005
Diament - japoński margines
z tym chrześcijaństwem to przesada:) i autor sam sobie przeczy skoro 'nowe ruchy' religijne mają odpowiednio 17, 6 i 2,5 mln zwolenników to chrześcijaństwo z liczbą 1,5 mln można już śmiało nazwać MARGINESEM a nie wymieniać je na 3 miejscu!
Autor:
Diament
Dodano:
15-05-2005
Diament - też mi logika:))
"buddyzm indyjski jest o wiele bardziej podobny w sensie logiki do Islamu czy innych monoteizmow, niz do Buddyzmu chinskiego czy japonskiego sic!"
-takiego nonsensu to już dawno nie słyszałem:) wybacz ale obawiam się że to może być nominacja do 'bzdury roku' jeśli nie wszechczasów:))) żeby takie nonsensy podawać
Autor:
Diament
Dodano:
15-05-2005
justys - bzdura
Autor powinien wprowadzić bardzo dużo zmian do tego tekstu, ale lepiej by było, gdyby napisał go od nowa.
P.S
Popraw te błędy ortograficzne. Niby to nic takiego, ale jak puszcza się coś w sieć to lepiej gdyby było dobrze zrobione i poprawnie. Gdy piszesz dane statystyczne napisz ich źródło.
Autor:
justys
Dodano:
04-05-2008
Eri - o_O
Popracuj nad pisownią... Pieszesz o Japonii to pokaż, że wiesz o czym piszesz... ŻADEN SZYNTOIZM tylko SHINTOIZM!! Albo spolszczona wersja SINTOIZM...
Autor:
Eri
Dodano:
21-04-2009
atman
1 na 1
Artykuł, jak dla mnie interesujący, chociaż z dystansem traktowałbym uwagi na temat „pogardliwego” stosunku chrześcijaństwa czy judaizmu do innych religii. Natomiast, jeśli chodzi o ruch
fukko-shinto
(odrodzone shinto), to jego przywódcami duchowymi byli Motori Norinaga (1730-1801), Kamo Mabuchi (1697-1796) i Hirata Atsutane (1776-1843). Norinaga napisał „Komentarz do Kojiki”, tekstu z ósmego wieku będacego zapisem dziejów Japonii od „początku świata”, który miał także i wartość historyczną obok obecnych w nim wątków mitycznych. Stanowiło to podstawę do skonstruowania doktryny o szczególnej, wyższej pozycji Japonii wobec innych państw i podkreślało pozycję rodu cesarskiego, który w tamtym okresie był odsunięty od władzy politycznej przez dominujacych shogunów. Odwołując się do starożytnych tekstów, Norinaga, uzasadniał te poglądy i tworzył „ideologię”, jaka miała swój udział w wydarzeniach politycznych z drugiej połowy dziewiętnastego wieku, tj. przywrócenia władzy cesarskiej po przewrocie Meiji. (1868).
Autor:
atman
Dodano:
11-06-2012
Pokazuj komentarze
od najnowszego
Aby dodać komentarz, należy się zalogować
Zaloguj jako
:
Hasło
:
Zaloguj przez OpenID..
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a -
załóż konto..
Reklama
[
Regulamin publikacji
] [
Bannery
] [
Mapa portalu
] [
Reklama
] [
Sklep
] [
Zarejestruj się
] [
Kontakt
]
Racjonalista
©
Copyright
2000-2018 (e-mail:
redakcja
|
administrator
)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365