Do treści
Światopogląd
Religie i sekty
Biblia
Kościół i Katolicyzm
Filozofia
Nauka
Społeczeństwo
Prawo
Państwo i polityka
Kultura
Felietony i eseje
Literatura
Ludzie, cytaty
Tematy różnorodne
Znalezione w sieci
Współpraca
Pytania i odpowiedzi
Listy od czytelników
Fundusz Racjonalisty
Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
205.546.015 wizyt
Ponad 1064 autorów napisało
dla nas 7362 tekstów.
Zajęłyby one 29015 stron A4
Wyszukaj na stronach:
Kryteria szczegółowe
Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..
Ostatnie wątki Forum
:
Nowe zespoły i komisje śledcze po..
pierwszy racjonalista w historii ..
Tego nie przerabialiśmy, psze Pan..
Javieryni w Davos
Czyżby koniec zielonej religii?
Oto wielka tajemnica wiary
Z cyklu uciec ale dokąd.
Czy fermat się nie mylił moją oso..
Chrześijanie a modlitwa o braku k..
Ogłoszenia
:
Ostatnio rozważam wdrożenie Symfonii w chmu..
Jakie są rzeczywiste koszty wdrożenia AI
dobre szkolenia lub materiały dotyczące Arc..
the topic of customer communications manage..
Dodaj ogłoszenie..
Kto wygra wybory 2025?
Karol Nawrocki
Rafał Trzaskowski
Sławomir Mentzen
Szymon Hołownia
Oddano 49 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Czuję dotyk Jego Makaronowych Macek - emblemat pastafarian
Prowadzę się rozumnie (dla kierowców)
Znajdź książkę..
Złota myśl Racjonalisty:
"Aby być niepospolicie uczonym, trzeba zacząć od pospolitego uczenia się."
Karol Dickens
Komentarze do strony
Ustawa z 9 grudnia 1905 o rozdziale Kościołów od Państwa
Dodaj swój komentarz…
Wojt Reszczyn
Felieton autonomiczny
Wspólne dobro
===
Ledwie zaczęliśmy w sposób wolny i świadomy odwoływać się do doświadczeń przeszłości, a w prasie ("Dziennik") pada zarzut dominacji polityki historycznej. Szczególnie niepokoi niektóre środowiska opiniotwórcze uprzywilejowana pozycja Kościoła w Polsce. Posługując się aposterioryczną metodą myślenia, tak dziś pogardzaną, bo niewygodną, przypomnę pewne budzące refleksje fakty, choćby ze względu na rocznicę Konstytucji 3 Maja.
Ta pierwsza w Europie Konstytucja (Ustawa Rządowa z 3 maja 1791 r.) mówiła o religii rzymskokatolickiej jako państwowej i panującej, gwarantującej jednak wolność wyznania innym religiom. Konstytucja Księstwa Warszawskiego (1807), mimo że oparta na francuskich wzorach, uwzględniała polską specyfikę cywilizacyjną i stanowiła w art. 1, że "Religia katolicka, apostolska, rzymska jest religią stanu". Rosyjska Konstytucja Królestwa Polskiego, napisana przez cara Aleksandra I w 1815 r., w art. 1 oddawała nas na zawsze cesarstwu rosyjskiemu, a w art. 11 stanowiła, że religia rzymskokatolicka będzie przedmiotem szczególnej opieki rządu, "nie uwłaczając przez to wolności innych wyznań". Żeby nie było wątpliwości, w art. 12 stanowiła: "duchowieństwo wszystkich wyznań jest pod protekcją i dozorem praw i Rządu". Konstytucja Wolnego Miasta Krakowa z 1818 roku potwierdzała, że "religia katolicka apostolska rzymska utrzymuje się jako religia kraju". Konstytucja Odrodzonej Rzeczypospolitej z 27 marca 1921 roku zaczynała się słowami: "W imię Boga Wszechmogącego!", i dziękowała Opatrzności za wyzwolenie z wieloletniej niewoli. W art. 114 przyznawała, że "wyznanie rzymsko-katolickie, będące religią przeważającej większości narodu, zajmuje w Państwie naczelne stanowisko wśród równouprawnionych wyznań". W Konstytucji Marcowej przyznano, że "Kościół Rzymsko-Katolicki rządzi się własnymi prawami". Konstytucja Kwietniowa z 1935 roku potwierdzała wolność wyznania i niezależność Kościoła, a nadając większe uprawnienia prezydentowi, stwierdzała: "Na nim spoczywa odpowiedzialność wobec Boga i historii za losy Państwa". Już wtedy lewica kwestionowała i ośmieszała to sformułowanie. Przyszedł czas na Konstytucję stalinowską z 1952 roku. Rzeczpospolita stała się "Peerelem" (PRL) - "republiką ludu pracującego" i "państwem demokracji ludowej". Prawo do pracy, nauki i wypoczynku unormowano przed zapisami o "wolności sumienia i wyznania", których "nadużywanie dla celów godzących w interesy PRL uznano za karalne". Konstytucja PRL z 1976 roku to powtórka stalinowskiej ustawy i dalsza wasalizacja Polski w stosunku do Związku Sowieckiego. Konstytucja III RP (1997 r.) dzieli w preambule obywateli na "wierzących w Boga będącego źródłem prawdy, sprawiedliwości, dobra i piękna" oraz na "nie podzielających tej wiary", gdyż te same uniwersalne wartości wywodzących "z innych źródeł".
Ewolucja 1 art. Konstytucji majowej sprzed 216 lat, którą rozpoczynały słowa: "W imię Boga w Trójcy Świętej Jedynego", doprowadziła nas do art. 1 obecnej Konstytucji, który stwierdza: "RP jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli". >>>Rozdział i niezależność religii od państwa jest faktem, o który zresztą zabiegał głównie Kościół katolicki<<<. Między Bugiem a Odrą mieszkają wciąż Polacy należący w olbrzymiej większości do tego samego kręgu cywilizacyjnego. Wypełniając nasze powinności względem państwa, oczekujemy, by państwo w sferze etyki spełniało swoje obowiązki wobec obywateli. Oczekiwanie to odnosi się także do mających wpływ na państwo niewierzących w Boga zwolenników "uniwersalnych wartości". Wówczas dla wszystkich obywateli państwo staje się "wspólnym dobrem".
Autor:
Wojt Reszczyn
Dodano:
16-05-2007
Reklama
Pokazuj komentarze
od pierwszego
Aby dodać komentarz, należy się zalogować
Zaloguj jako
:
Hasło
:
Zaloguj przez OpenID..
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a -
załóż konto..
Reklama
[
Regulamin publikacji
] [
Bannery
] [
Mapa portalu
] [
Reklama
] [
Sklep
] [
Zarejestruj się
] [
Kontakt
]
Racjonalista
©
Copyright
2000-2018 (e-mail:
redakcja
|
administrator
)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365