Do treści
Światopogląd
Religie i sekty
Biblia
Kościół i Katolicyzm
Filozofia
Nauka
Społeczeństwo
Prawo
Państwo i polityka
Kultura
Felietony i eseje
Literatura
Ludzie, cytaty
Tematy różnorodne
Znalezione w sieci
Współpraca
Pytania i odpowiedzi
Listy od czytelników
Fundusz Racjonalisty
Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
217.743.108 wizyt
Ponad 1064 autorów napisało
dla nas 7362 tekstów.
Zajęłyby one 29015 stron A4
Wyszukaj na stronach:
Kryteria szczegółowe
Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..
Ostatnie wątki Forum
:
Rodzimowiercze Związki Wyznaniowe..
Ciekawostka. Parlamentarzysta - 1..
Od muzyki do nieszczęścia jest b..
Szwajcaria. Bogactwo bez zasobow ..
Astro fizyczno biologiczny dowód ..
urwał się z łancucha
Co wybrać?
Najdluzsza zywotnosc organizmow i..
Wypadek i niespotykana wszechstro..
Ogłoszenia
:
30 marca 1689r w Polsce
Ostatnio rozważam wdrożenie Symfonii w chmu..
Jakie są rzeczywiste koszty wdrożenia AI
dobre szkolenia lub materiały dotyczące Arc..
Dodaj ogłoszenie..
Czy bańka AI zakończy się kryzysem ekonomicznym?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
Oddano 42 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Anatol France -
Kościół a Rzeczpospolita
Barbara Włodarczyk -
Nie ma jednej Rosji
Znajdź książkę..
Złota myśl Racjonalisty:
"Nie mam żadnych talentów - prócz namiętnej ciekawości."
Albert Einstein
Komentarze do strony
Niezapomniane oko Polifema. Opowiadanie dla licealistów
Dodaj swój komentarz…
Alderyk Olrzyk - Są rzeczy na Niebie i Ziemi,
które nie śniły się uczniom liceum, bo można je pojąć dopiero po czterdziestce, pięćdziesiątce, albo i jeszcze później. Wtedy się otwiera karty banalnych lektur z dzieciństwa z lękiem i drżeniem, a zamyka w zachwyceniu. Lecz możliwe jest to dopiero wtedy, gdy się cokolwiek z nich rozumie. Bo w młodości to się z nich nie rozumie prawie nic... Bo czy można zrozumieć coś takiego mając lat piętnaście?
Telemach odrzekł na to: „Matko ukochana!
Za cóż-eś na miłego pieśniarza zdąsana?
Czy że śpiewa, jak czuje?
Nie on winien temu,
Raczej Zeusa obwiniaj, że daje każdemu
Mistrzowi takie tylko, jak sam chce, natchnienia.
Nie wiń go, że nam śpiewa Greków utrapienia.
Azaliż nie tej pieśni słuchamy najchętniej,
Co czymsić nowym w sercu słuchacza odtętni?
Raczej ty się do pieśni nastrój w duszy swojej.
(...)
I cofnęła się matka w zdumionej pokorze
Mądrą synowską mowę rozważając w sobie,
A wszedłszy do swych komnat da folgę żałobie,
Pamięć męża rzewnymi oblewając łzami,
Póki Pallas jej powiek nie potrzęsła snami.
Autor:
Alderyk Olrzyk
Dodano:
26-04-2015
Reklama
Arminius - wąskospektralne skojarzenie
2 na 2
"Kto mianowicie wykłuł owo oko Polifemowi? Odys — prototyp nie gardzącego zadawaniem śmierci globalnie działającego kupca! A kogóż to on oślepił? Rolnika, hodowcę owiec — przedstawiciela klas społecznych już i tak szczególnie łatwych do trzymania w ciemnocie! Czyż to nie piękne!
"
Kombinacje układów symbolicznych związanych z Polifemem i cyklopowym okiem mogą być wszelakiego rodzaju. Jeżeli już podążać w kierunku jak wyżej - nieuchronnie przychodzi na myśl skojarzenie Odysa jako prototypu żydowskiego kupca - wiecznego tułacza ( o kosmopolitycznej mentalności), goniącego za zyskiem i nie wahającego się dla niego eksploatować i manipulować owych klas społecznych łatwych do trzymania w ciemnocie. Za klasyczny przykład takiej postawy służyć może rola bogatych przedstawicieli finansjery - żydowskiej w wygenerowaniu wojny burskiej
Brytyjski historyk Thomas Pakenham w swojej "The Boer War" odsłonił kulisy działań takich postaci jak Rotschildowie, Barbej Barnato czy Alfred Beit. Chodziło - rzecz jasna - o przechwycenie kontroli nad wydobyciem i obrotem diamentami.
Autor:
Arminius
Dodano:
24-04-2015
Pokazuj komentarze
od pierwszego
Aby dodać komentarz, należy się zalogować
Zaloguj jako
:
Hasło
:
Zaloguj przez OpenID..
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a -
załóż konto..
Reklama
[
Regulamin publikacji
] [
Bannery
] [
Mapa portalu
] [
Reklama
] [
Sklep
] [
Zarejestruj się
] [
Kontakt
]
Racjonalista
©
Copyright
2000-2018 (e-mail:
redakcja
|
administrator
)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365