Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
147.261.262 wizyty
Ponad 1061 autorów napisało dla nas 7284 tekstów. Zajęłyby one 28740 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Korea Północna zaatakuje
w 2018 r.
w ciągu kilku lat
nie zaatakuje
  

Oddano 3446 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Drogi mi Platon, drogi Sokrates, ale jeszcze droższa prawda."
 Biblia » Polemiki biblijne » Apologia Biblii

Apologia Biblii: Sprzeczności w N.T. [1]
Autor tekstu: Baptysta i K. Sykta, Krzysztof Sykta

5.6. „Sprzeczności" w Nowym Testamencie

to mój ulubiony temat, szczególnie rodowody:)

5.6.1. Łukasz i Mateusz podają dwa różne rodowody Jezusa. Ciekawe jest, że w ogóle pojawiły się w Ewangeliach.

A to dlatego, że obaj pisali niezależnie od siebie, stąd różnice, już Paweł pisał o rodowodach pańskich

Paweł w I Liście do Tymoteusza gani zajmowanie się „baśniami i genealogiami", a tu masz.

No właśnie.

Przyznaję, że sprawa jest kłopotliwa. Istnieje rzeczywiście możliwość, że któryś z Ewangelistów popełnił błąd zaglądając do niewłaściwego źródła.

Przecież sam stwierdziłeś, że ewangeliści byli tylko ludźmi, po co więc ten cały szum i szukanie wszelkich możliwych wyjaśnień, nie lepiej uznać, że człowiek mylną jest istotą ?

Jednak możliwe jest też, że oba rodowody są prawidłowe, tyle że Łukasz podaje przodków Marii, a Mateusz przodków Józefa. Dlaczego akurat tak a nie odwrotnie? Niektórzy uważają, że Łukasz podając Józefa jako domniemanego ojca Jezusa (czego Mateusz nie podkreśla), przeskakuje od razu do przodków Marii. Nie wiem czy są silne podstawy, żeby tak twierdzić.

Nie ma w ogóle takich podstaw. Mateusz czyni podobnie.

Łk 3.23. A Jezus, rozpoczynając działalność, miał lat około trzydziestu.
A synem był, jak mniemano, Józefa, [który był synem...] Helego,

Łukasz wyraźnie pisze o ojcu Józefa a nie Marii, tak trudno byłoby wstawić tutaj Mariam? Zwrot „jak mniemano" jest raczej późniejszą wstawką. W innych miejscach Jezus zwany jest „synem Józefa" a nie „mniemanym synem Józefa"

Mateusz w ogóle wyklucza Józefa jako ojca Jezusa:

1.16. A Jakub był ojcem Józefa, męża Marii, z której narodził się Jezus…

Tak więc jego rodowód nie jest rodowodem Jezusa lecz Józefa! Co on chciał tym dowieść w takim razie? Jak mateuszowy Jezus miał pochodzić z rodu Dawida skoro nie pochodził ?

To że rodowód wg Łukasza podaje znacznie więcej osób jest trochę dziwne, jednak widać, że Mateusz „przegapił" kilka z nich (przynajmniej w linii królów judzkich) …

Wcale nie przegapił mój drogi nieuku, który innych oskarżasz w inwektywach o brak znajomości biblii i w ogóle niedorozwinięcie logicznego myślenia.

Nie przegapił tylko usunął wyłącznie po to by przodków Jezusa pogrupować w „Czternastki". Podobnie czyni Łukasz. Mateusz tworzył nie tyle rzeczywisty rodowód Jezusa co rodowód oparty na magicznych, świętych liczbach. Podając wszystkie imiona królów jego wyliczenie straciłoby na jakości wizualnej, na wewnętrznej symetrii.

1.17. Tak więc wszystkich pokoleń

od Abrahama do Dawida jest czternaście,

od Dawida do uprowadzenia do Babilonu — pokoleń czternaście,

od uprowadzenia do Babilonu do Mesjasza — pokoleń czternaście.

Stąd tez w jego zestawieniu mniejsza ilość imion — 40 przodków Jezusa niczym 40 lat na pustyni. Poza tym i tak się pomylił bo w ostatnim zgrupowaniu przodków jest ich trzynastu a nie czternastu.

Łukasz stosuje podobną magię liczb opartą również na siódemce.

Jezus jest 77 osobą licząc od samego Boga poprzez Adama itd… Dawid 35. Aby tego dokonać Łukasz również fałszuje, tym razem listę patriarchów, wstawiając między Arfaksada i Salę Kainama!!! Abraham z 20-go robi się u niego 22-gi (bo liczy łącznie z samym Bogiem, którego daje na początek [koniec] listy). Co siódme imię jest u niego wyróżnione:

35. Dawid
42. Józef !
49. Jezus !![dodajmy: fałszywie tłumaczone na Józef]
56. Salatiel
63. Mattatiasz
70. Józef, syn Mattatiasza !
77. Jezus, syn Józefa !

...więc w rzeczywistości było ich więcej.

Dokładnie: o czterech więcej i to tylko w linii od Salomona do Salatiela. Linia od Zorobabela, syna Salatiela do Józefa jest DWUKROTNIE (9 do 18) krótsza od łukaszowej!!!

W przypadku Mateusza średni skok pokoleniowy od Dawida w „górę" wynosi ok. 35 lat, w przypadku Łukasza ponad. 25 lat. Obie liczby są realne…

Nie prawda, ten skok wynosi u Mateusza ponad 50 LAT!!! Dokładnie dwa razy więcej niż u Łukasza. Opierasz się na fałszywych źródłach lub tez liczyć nie umiesz.

Tego faktu nie zauważa również Uta Ranke (cytowana bezwiednie przez Agnosa i innych autorów) pisząc o ilości osób od Dawida do Jezusa — jednakże listy te spinają się w osobach Salatiela i Zorobabela w roku 536 pne. Należy więc uwzględniać dwa ciągi imion:
> Od Dawida Do Salatiela
> I od Zorobabela (powrót z niewoli babilońskiej) do Józefa, ojca Jezusa.

Łączenie ich w jedną całość fałszuje rzeczywisty obraz -Zorobabel bowiem jest osobą ściśle określoną historycznie i na niej Mateusz kończy linię królewską zgodną z Księgą Kronik. Dalsze imiona są już jego inwencją twórczą. Mówienie o 35 latach (dokładnie 37) jest więc nieporozumieniem bo w takim wypadku Zorobabel musiałby żyć o wiele później niż miało to miejsce.

W przypadku pierwszej linii (od Dawida do Salatiela) Łukasz stara się być zgodny z ilością królów w księdze kronik (20 do 18). Tworząc dalsze dzieje kontynuuje ten sam trend, zgodny ze zdrowym rozsądkiem i ogólną tendencją w rodzie królewskim [25 lat].

Oto zestawienie:

Mateusz Łukasz
Salathiel
1.13. Zorobabel

Abjud [ok. 536 pne]
Eljakim
1.14. Azor
Sadok
Achim

1.15. Eljud
Eleazar
Matthan
1.16. Jakub









Józef
Jezus Mesjasz [ok. 6 pne]
Salathiel
Zorobabel

Resa
Johanan
3.26. Joda
Josech
Semejn
Mattathiasz [63]
Maath
3.25. Naggaj
Esli
Naum
Amos
Mattathiasz
3.24. Józef[70]
Jannaj
Melchi
Lewi
Maththat
3.23. Eli

Józef
Jezus [77] [ok. 6 ne]

Sam mam znajomych, których pradziadkowie byli z tego samego mniej więcej rocznika, co moi dziadkowie, podobnie jak moje i ich dziecko. Jest niemal dokładnie 100 lat różnicy w roku urodzenia, ale przy różnicy trzech pokoleń w mojej rodzinie, a czterech pokoleń w ich. Daje to dokładnie taką samą różnicę średniego skoku pokoleniowego (35 i 25 lat).

Zauważmy przy tym, że między Zorobabelem a Józefem (miejsca styczne w rodowodzie) mateusz wkłada dziewięć imion, Łukasz — osiemnaście.

Patrząc na historie narodzin Jezusa podane przez Łukasza i Mateusza w ogóle widać wyraźnie duże różnice. Nie wiemy skąd czerpali wiedzę o tych zdarzeniach (pisane były około 70 roku, …

70 roku? Mateusz:najwcześniej 85-95+, Łukasz 101-115, Marek 71-90. Marek opisuje, podobnie jak mateusz wydarzenia z lat 80-tych.

Ojcowie kościoła piszący na początku II wieku nie znają jeszcze ewangelii!! (ta wiedza przychodzi dopiero po 130 roku).

...nie mogło być już raczej naocznych świadków, …

Świadków czego? Narodzin Józefa? Piszesz wcześniej że nawet lat swych nie znali a teraz sugerujesz, że spisywali swych przodków w jakiejś galilejskiej dziurze.

Marek pisał wcześniej ale pominął ten temat).

Jan pisał później i tez pominął.

Jednak trudno nie oprzeć się wrażeniu, że Mateusz patrzy jakby oczami Józefa a Łukasz Marii. Mateusz relacjonuje sny Józefa, …

Relacje miał pewnie z pierwszej ręki. W tym miejscu pewnie go duch natchnął albo przynajmniej duch owych czasów.

Łukasz zwiastowanie, w którym tylko Maria (nie licząc anioła) brała udział, …

Ale za to nic nie wie o wizycie Marii pod krzyżem (kobiety u niego stoją w oddali)!!! Nic nie wie o uczniu umiłowanym, który się Marią opiekował, nic nie wie o weselu w Kanie.…

… opisuje też emocje Marii.

Korzystając przy tym z księgi Samuela!!!

Mateusz opisał tajemniczą wizytę mędrców, …

Nie mędrców tylko magów.

...ich wspaniałe dary, Łukasz opisał wzruszające odwiedziny ubogich pasterzy. Mateusz opisuje ucieczkę do Egiptu (w której Józef miał swój skromny wkład do historii zbawienia) i pewien kontekst polityczny, Łukasz opisuje uroczystości rodzinne (obrzezanie, ofiarowanie), wizytę u kuzynki. Mateusz jest dość lakoniczny, Łukasz bardziej gadatliwy. Widać wyraźnie, że opis Mateusza ma męskie piętno, a Łukasza kobiece. To są oczywiście domysły, ale jeśli są słuszne, to może i rodowody dotyczą różnych osób.

Cała ta łukaszowa Historia Narodzin pisana jest stylem kiepskim, nie pasującym do innych fragmentów występujących tylko u Łukasza — wniosek biblistów: cześć ta jest dziełem innego autora, którą Łukasz po prostu doczepił na początek.

Podobne przygody co Jezus miał tez przeżywać Jan Chrzciciel w ewangeliach pisanych przez wyznawców Jana.

Co do Jechoniasza na którym ciążyła klątwa to znajduje się on w rodowodzie z Ewangelii Mateusza, przypisanym Józefowi. Jeśli byłaby to prawda, to Jezus nie byłby rzeczywistym potomkiem Jechoniasza.

A jakim, wirtualnym?

Nie zauważasz przy tym kolejnego dowódu na fantazyjny charakter obu rodowodów (lub co najmniej ich sprzeczność):
> U Mateusza Salatiel jest synem Jehoniasza [podobnie jest w księdze kronik ST]
> U Łukasza natomiast.… Salatiel jest synem Neriego!
Od kiedy to jeden i ten sam człowiek może mieć dwóch różnych ojców?
A może znowu mamy do czynienia z linią dotyczącą żony [Jehoniasza]?:)

1 2 Dalej..

 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Sprzeczności w N.T.
Apologia Biblii: Zmartwychwstanie i in.


« Apologia Biblii   (Publikacja: 19-05-2002 Ostatnia zmiana: 07-09-2003)

 Wyślij mailem..     
Wersja do druku    PDF    MS Word

Krzysztof Sykta
Zajmuje się głównie biblistyką i religioznawstwem. Prowadzi stronę synopsa.pl. Skończył ekonomię, jest dyrektorem w izbie gospodarczej i redaktorem w Magazynie Przedsiębiorczości i Integracji Lokalnej IMPULS. Był redaktorem naczelnym ezinu Playback.pl
 Strona www autora

 Liczba tekstów na portalu: 102  Pokaż inne teksty autora
 Najnowszy tekst autora: Niezmienność Pisma
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 282 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365