Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
158.785.515 wizyt
Ponad 1063 autorów napisało dla nas 7305 tekstów. Zajęłyby one 28821 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy jesteś zadowolony/a z życia?
Tak
Nie
Nie wiem
  

Oddano 965 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Stanisław Lem - Kongres futurologiczny
Dorota Terakowska - Samotność Bogów
Tadeusz Dołęga-Mostowicz - Kiwony

Znajdź książkę..
Sklepik "Racjonalisty"
Marcin Kruk - Człowiek zajęty niesłychanie
Friedrich Nietzsche - Antychryst

Złota myśl Racjonalisty:
Systemy budowane przez mędrców są tylko bajkami wymyślonymi gwoli zabawy wiekuistego dziecięctwa ludzkości.
 Światopogląd » Świeckie religie » Kościół prawdosławny

Metodologia i źródła wiedzy kościoła prawdosławnego
Autor tekstu:

Kościelna metodologia

Racjonalizm kultowy stanowiący podstawę metodologiczną doktryny i praktyki kościoła prawdosławnego, ma swoją genezę już w zaraniu kształtowania się ludzkich potrzeb kultowych. Miał on wówczas postać ocen i zachowań naturalnie instynktownie racjonalnych, następnie, wraz z rozwojem człowieczej inteligencji i wiedzy, doszedł do jego obecnej postaci: racjonalizmu świadomie prawdosławnego.

Kościół przywiązuje dużą wagę do jakości swej nauki, dlatego w jej tworzeniu posługuje się rzetelnymi metodami i korzysta z prawdystycznych [ 1 ] zasobów wszechnauki światowej — stara się jednocześnie metodologicznie unikać nauk i podań nieprawdziwych i szkodliwych.

Ustalenia dotyczące funkcjonowania kościoła, określane są uwzględniając prawdziwie poznane cechy wszechrzeczy, naszej człowieczej natury, a więc i cechy właściwego spełniania naszych potrzeb kultowych; ustalenia te uwzględniają także w sposób należyty prawo obywatelskie (państwowe i międzynarodowe), oraz wolę społeczności kościelnej (przy czym kościół nie rości sobie żadnych w tym uprawnień uprzywilejowanych czy wyjątkowych).

Ustalenia doktrynalne dla kościoła, jego działalności, określane są przez prawdosławnych teoretyków kościoła, tudzież wszystkich jego wyznawców (bez przypisywania im pochodzenia z nadprzyrodzonych, cudownych objawień czy nawiedzeń).

Źródła wiedzy o kościele prawdosławnym — o kultowym racjonalizmie

Ogólnie, stanowi je istniejąca rzeczywistość kosmiczna, przyrodnicza i człowiecza. Wszelkie ludzkie dzieła, na podstawie których można ustalać prawdziwy obraz tego kościoła: racjonalizmu w ludzkiej kultowości. — Są nimi odpowiednie dzieła naukowe (tudzież ich autorzy, badacze kościelnej sfery ludzkiego życia, a także sfer innych, których wyniki są w tym pomocne), oraz wszelkie dzieła sztuki — tak historyczne jak i współczesne. Są one źródłami nie postrzeganymi dotychczas w sposób należycie kompleksowy, systemowy, spójny ze względu na swą racjonalność — dlatego nie wyciągano dotychczas wystarczająco jasnych wniosków o istnieniu takiego kościoła, jako konkretnego i całokształtnego sposobu spełniania naszych potrzeb kultowych; nie mówiąc już o niedostrzeganiu jego zdecydowanej poprawności a więc i efektywności (kultowej dobroczynności).

Źródłem tym jest także codzienne, bieżące kultowe postępowanie, zachowania, poglądy kultowe ludzi — i w tym, te o cechach racjonalnych — które można obserwować i autopsyjnie i poprzez środki masowego przekazu.

Będąc jego skromnym badaczem, analitykiem, autorem nowych wniesień a w końcu jego opisów, zdarzyło mi się być jeszcze jednym źródłem wiedzy o tym kościele. — Jest dla mnie poniekąd niespodzianym, ale i naturalnie satysfakcjonującym zorientowanie się, że jestem tym, któremu zdarzyło się wyraźnie odkryć ten kultowy stan rzeczy — tworząc tym istotne źródło w miarę całokształtnej wiedzy o tym kościele: po pierwsze, wyraźnie objawiającej jego istnienie, a dalej, umożliwiającej jego całokształtne rozumienie, ocenianie i znaczące uefektywnienie korzystania z jego kultowych walorów.

Po czasie, można spodziewać się też powstawania kolejnych źródeł udokładnień i dookreśleń obrazu tego kościoła.


 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Kościół prawdosławny w praktyce
Doktryna kościoła prawdosławnego

 Dodaj komentarz do strony..   


 Przypisy:
[ 1 ] prawdystyczne zasoby nauki — (od prawdyzmu: metody oceniania przedmiotów rzeczywistości, zgodnie z ich rzeczywistym istnieniem i rzeczywistymi tego cechami): osiągnięte w efekcie prawdystycznego poznawania danych przedmiotów, jako rzeczywista prawda o nich.

« Kościół prawdosławny   (Publikacja: 01-09-2004 )

 Wyślij mailem..     
Wersja do druku    PDF    MS Word

Edward Piszczałka
Badacz racjonalnej kultowości, twórca koncepcji kościoła prawdosławnego   Więcej informacji o autorze

 Liczba tekstów na portalu: 10  Pokaż inne teksty autora
 Najnowszy tekst autora: Słowo prawdosławnego przesłania
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 3590 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365