Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
200.192.769 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 308 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Religię możemy przyrównać do przewodnika, który prowadzi ślepego - chodzi bowiem tylko o to, aby ślepy doszedł do celu, a nie o to, aby wszystko widział."
 Kultura » Antropologia kulturowa

Romska mniejszość etniczna w Polsce – zmiany XX wieku. [3]
Autor tekstu:

Wydarzenia w Mławie otworzyły nieco oczy społeczności romskiej. Wskutek zajść około 1200 osób próbowało otrzymać azyl w Szwecji. Władze miejskie nie znalazły jednak podstaw do przyznania im azylu, uznając Polskę za kraj bezpieczny. Romowie uświadomili sobie, że muszą pozostać i stawić czoła nowym zagrożeniom, gdyż tego typu zajścia po transformacji ustrojowej Polski nie są już podstawą do otrzymania azylu za granicą. Przemiany, jakie nastąpiły po 1989 roku tworzyły warunki prawnego i politycznego zaistnienia mniejszości narodowych w Polsce, jednak Romowie byli w bardzo znikomym stopniu świadomi owych możliwości. „Świadomość etniczna czy narodowa Romów w Polsce była bowiem zaczątkowa, elita intelektualna prawie żadna, potrzeba wyjścia poza grupowe partykularyzmy i aktywności politycznej równie znikoma. Dodatkowo, istnienie i funkcjonowanie tradycyjnej struktury władzy (...) stanowiło zaporę w politycznej mobilizacji Romów.” [ 25 ] Konflikt etniczny w Mławie wywołał poczucie zagrożenia, uświadomił bezsilność i bezradność, czym uwidocznił potrzebę stworzenia organizacji, która by reprezentowała interesy Romów i broniła ich praw. Jeszcze w grudniu 1991 roku powołano Stowarzyszenie Romów w Polsce. [ 26 ]

Romowie w coraz większym stopniu odnajdują swoje miejsce w strukturach demokratycznych powstałych po 1989 roku, jednak mimo rodzącej się świadomości o konieczności współpracy, nadal wielką rolę odgrywają podziały wewnątrzkulturowe. Wśród polskich Romów można dostrzec wyraźne objawy zróżnicowania społecznego. Kryteria podziałów to przede wszystkim język (to głównie poprzez dialekt Romowie odróżniają siebie nawzajem), przestrzeganie tradycji i norm postępowania. Dla wielu Romów istotnymi różnicami są te, które dzielą Bergitka Roma od pozostałych, czyli Romów wyżynnych- „proletariat” od Romów nizinnych- „bogaczy”. [ 27 ] Formuła nowopowstałej organizacji nie mieściła się w ramach tradycyjnej struktury władzy i organizacji wewnętrznej Romów. Zakładała przecież integrację odrębnych grup romskich. Nastąpiły negocjacje Zwierzchnika Romów Polskich z autorytetami romskimi, określono sferę działań (reprezentować, promować i bronić praw i interesów Romów), co było wyrazem kompromisu między tradycją a nowoczesnością. Kolejny raz Romowie udowodnili, że potrafią idealnie przystosowywać się do środowiska nie porzucając własnej tożsamości, własnej kultury i własnej tradycji.


1 2 3 

 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Droga do Gwiazd Ateny
Indywidualiści

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (8)..   


 Przypisy:
[ 25 ] Tamże, s. 177.
[ 26 ] Tamże, s. 178.
[ 27 ] Red. Nowicka E., Romowie o sobie i dla siebie: nowe problemy i nowe działania w pięciu krajach Europy Środkowo- Wschodniej . Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2003, s. 35.

« Antropologia kulturowa   (Publikacja: 11-06-2009 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Aleksandra Fedoruk
Studentka socjologii na Uniwersytecie Gdańskim.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 6598 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365