Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
200.067.320 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 293 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
Jeśli nie starczy nam sił, aby milczeć, możemy mówić tylko o sobie.
 Państwo i polityka » Ekonomia, gospodarka, biznes

PKP a DB: polsko–niemieckie koleje losu [2]
Autor tekstu:

Kilka dni później media już pastwiły się nad 'winnym': dyżurnym ruchu ze Starzyn. Nie nadawał się na przesłuchanie, gdyż psychika mu wysiadła i zamknięto go w zakładzie psychiatrycznym. Co szybko stało się dobrą okazją do żartów jak choćby tutaj jakiś niepożyteczny idiota niby ujmuje się za pracownikiem, choć skupia się, pomimo bladego pojęcia o tym, o czym pisze, na skompromitowaniu polskiej kolei: Dyspozytor ze Starzyn zwariował po tym jak dogonił Deutsche Bahn!

Jak by tego było mało, tuż przed rocznicą tragedii, zapewne w obawie, żeby nie wytworzył się wokół niej szum jak wokół smoleńskiej, dołożono starań, by skierować potencjalną złość na kolejarzy: władza ujawnia czarne skrzynki i ośmiesza pracowników, publikując ich "dialogi'. Media ochoczo włączają się w skandaliczną nagonkę, np. TOK FM: Rozmowa dyżurnych przed katastrofą pod Szczekocinami: „Strzałkę mam na popielato", „A ja mam k...a na czerwono", która wymierzona jest w osoby, które stały się kozłami ofiarnymi.

To co się dzieje od lat na kolei naprawdę nie można określić jako „niegospodarności" czy „zaniedbania". Miętek, który wzywał Nowaka do zapobiegnięcia tragedii, po którejś z kolejnych akcji ministra, mówił na specjalnie zwołanej konferencji prasowej:

"Nie boję się powiedzieć, że dzisiaj mamy sytuację, w której mamy do czynienia z gigantycznym sabotażem gospodarczym, w wykonaniu ministra transportu, z powołanym przez siebie zarządem PKP S.A. To gigantyczny sabotaż gospodarczy.

Konstytucyjny minister sam ogłasza strajk na kolei w okresie Świąt, po to, aby zdenerwować klientów kolejowych. To niebywała w skali europejskiej sytuacja, w której sam minister ogłasza strajk, aby ukryć swoisty skok na kasę w funkcjonowaniu zarządu PKP.

To również skok na system gospodarczy połączeń kolejowych. A także sabotaż związany z przez siebie zreformowanymi Przewozami Regionalnymi. Bo ojcem usamorządowienia PR jest rząd Polski. Rząd tak przygotował reformę, że po pół roku samorządy zastanawiały się, czy nie postawić spółki w stan upadłości. Dziś ze strony rządu jest jedyna alternatywa — ustawa o upadłości firm kolejowych.

W kwestii upadłości linii — najstarsi kolejarze pamiętają, jak po wojnie Sowieci rozbierali tory i wywozili je na wschód. Zdążyli zdemontować 300 km linii na Pomorzu a pan minister chce zlikwidować teraz aż 3 tys. km linii. Jeśli ktoś uważa, że jak się odetnie dostęp do centrów logistycznych, pozamyka okno na świat, dostęp do cywilizacji, i myśli się, że na liniach, które pozostaną wzrośnie efektywność, to jest w głębokim błędzie. Koszt transportu przedsiębiorstw wzrośnie gigantycznie, ze względu na samochody.

W Polsce przyjęło się, żeby szewc piekł chleb. Dlatego zatrudnia się na kolei bankowców a wcześniej ludzi z magistratów. Ile pociąg pojedzie, to nie jest ważne, bo z przewozów wycofano wszystkich członków ds. eksploatacji.

Cała Europa stawia na kolej. UE lepiej dba o kolej niż rząd Polski. Mamy infrastrukturę na poziomie trzeciego świata a stawki dostępu jedne z najwyższych w Europie. A UE przyjmuje dyrektywę, gdzie mówi się o zrównoważaniu transportu, o zwiększenie udziału państwa w wydatkach na transport kolejowy, aby mógł być konkurencyjny. A mógłby być konkurencyjny, ale u nas na zarządcę infrastruktury nakłada się koszty, w tym amortyzację torów na modernizowanych liniach."

O ile PKP jakoś sobie jeszcze radzi w zmaganiach z jednym rządem, to kiedy w 2016 dojdzie drugi, szybko padnie. BBC informuje, że DB testuje swoje nowe zabawki: drony do ochrony kolei...

*

Polecam też wywiad z prof. Witoldem Kieżunem, polskim ekonomistą i prakseologiem, uczniem Tadeusza Kotarbińskiego: Polska neokolonia.


1 2 
 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (16)..   


« Ekonomia, gospodarka, biznes   (Publikacja: 23-06-2013 Ostatnia zmiana: 06-08-2013)

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Mariusz Agnosiewicz
Redaktor naczelny Racjonalisty, założyciel PSR, prezes Fundacji Wolnej Myśli. Autor książek Kościół a faszyzm (2009), Heretyckie dziedzictwo Europy (2011), trylogii Kryminalne dzieje papiestwa: Tom I (2011), Tom II (2012), Zapomniane dzieje Polski (2014).
 Strona www autora

 Liczba tekstów na portalu: 952  Pokaż inne teksty autora
 Liczba tłumaczeń: 5  Pokaż tłumaczenia autora
 Najnowszy tekst autora: Oceanix. Koreańczycy chcą zbudować pierwsze pływające miasto
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 9056 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365