Racjonalista - Strona g堯wnaDo tre軼i


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowali鄉y
147.158.342 wizyty
Ponad 1060 autor闚 napisa這 dla nas 7282 tekst闚. Zaj窸yby one 28737 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczeg馧owe

Najnowsze strony..
Archiwum streszcze..

 Korea P馧nocna zaatakuje
w 2018 r.
w ci庵u kilku lat
nie zaatakuje
  

Oddano 3398 g這s闚.
Chcesz wiedzie wi璚ej?
Zam闚 dobr ksi捫k.
Propozycje Racjonalisty:
John Brockman (red.) - Nowy Renesans

Znajd ksi捫k..
Sklepik "Racjonalisty"
Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom I
Mariusz Agnosiewicz - Heretyckie dziedzictwo Europy

Z這ta my郵 Racjonalisty:
"Nie wierz w bosko嗆 Chrystusa i jest wiele twierdze ortodoksyjnego wyznania wiary, pod kt鏎ymi nie mog si podpisa".
« Pa雟two i polityka  
Polityczny manifest m這do軼i
Autor tekstu:

Polska scena polityczna, po szesnastu latach funkcjonowania w porz康ku demokratycznym, jest postrzegana jako synonim k豉mstwa, ob逝dy, prywaty, korupcji i wszystkich innych pejoratyw闚. To odczucie pog喚bia fakt, i wci捫 篡we i wyraziste s na niej spory ideologiczne i historyczne, kt鏎e cz瘰to zdaj si by wa積iejsze od pal帷ych zagadnie ekonomicznych i spo貫cznych. W rezultacie politycy jawi si jako ci, kt鏎zy skutecznie dziel polskie spo貫cze雟two, miast je jednoczy w dziele budowy lepszej Polski. Do nas, m這dych nale篡 dzie這 zmiany tych negatywnych czynnik闚 obecnych na rodzimej scenie politycznej, odciskaj帷ych swe pi皻no na ca這軼i spo貫cze雟twa. I tego zadania si podejmujemy.

Po roku 1989 mojemu pokoleniu (ur. w latach 70-tych) powiedziano: „Do was nale篡 przysz這嗆, wy b璠ziecie kszta速owa polsk rzeczywisto嗆 w XXI wieku". My, „M這dzi", z ufno軼i odnie郵i鄉y si do tego has豉, widz帷 w nim naturaln potrzeb nasycenia polskiego anachronicznego 鈍iata politycznego 鈍ie穎軼i, dynamik i pomys這wo軼i, a wi璚 cechami nieod陰cznie zwi您anymi z m這do軼i. ζtwo dali鄉y si przekona do tego, 瞠 to w豉郾ie my powinni鄉y by projektantami prawdziwego oblicza Polski, 瞠 w systemie demokratycznym b璠ziemy mieli zdecydowanie wi璚ej szans na realizowanie pomys堯w, inicjatyw, tak瞠 na uczestnictwo we w豉dzy ustawodawczej i samorz康owej. Mieli鄉y jedynie jaki czas poczeka, by „Starzy", ze wzgl璠u na moralne do tego prawo, uporz康kowali kraj po ostatecznym zwyci瘰twie nad represyjnym systemem totalitarnym.

W ty zwrot!

Szybko jednak okaza這 si, 瞠 „Starzy" wcale nie oczekuj od nas konstruktywnych dzia豉. Wi瘯szo嗆 z nich widzia豉 i wci捫 widzi w nas mi瘰o armatnie w swoich ideologicznych debatach, naprawd jeste鄉y potrzebni tylko w czasie kampanii wyborczych do roznoszenia ulotek. Elity rz康z帷e po 1989 roku nie traktuj nas tak, jak by鄉y sobie 篡czyli i jak na to zas逝gujemy. Nasze pomys造, nasza wizja przysz這軼i, nasza naturalna zdolno嗆 do kompromisowych rozwi您a okaza造 si by niewystarczaj帷e do zaj璚ia naturalnie przys逝guj帷ego nam miejsca w szeregach os鏏 decyduj帷ych o losach naszego pa雟twa.

Z perspektywy czasowej nasza nieobecno嗆 w tym 鈍iecie okazuje si by mimo wszystko b這gos豉wie雟twem. Nie 篡czymy sobie bowiem brania udzia逝 w niekonstruktywnych dzia豉niach, ci庵造ch k堯tniach, bycia cz窷ci ca貫go tego politycznego bagna, kt鏎e Polacy oceniaj tak negatywnie. Nie interesuje nas uczestnictwo w ideologicznych sporach, ja這wych z punktu widzenia ekonomicznego interesu kraju, b璠帷ego w warunkach wolnorynkowych najwa積iejszym aspektem og鏊nego rozwoju pa雟twa. A te spory, jak si okazuje, zajmuj bardzo znacz帷e miejsce w naszym politycznym 鈍iecie.

Mieli鄉y bowiem i mamy kilka dy簑rnych temat闚, takich jak konkordat, aborcja, pornografia, dekomunizacja, ostatnio eutanazja, ma鹵e雟twa homoseksualne i teczki bezpieki.

Debaty nad tymi zagadnieniami zrodzi造 si w pierwszych latach III Rzeczpospolitej, gdy odzyskana niezale積o嗆 da豉 Polsce tak oczekiwan przez nasze spo貫cze雟two wolno嗆 wypowiedzi.

Wtedy dosz這 do ostrej walki pomi璠zy zwolennikami racji absolutnych. Cho tego rodzaju spory do niczego nie prowadz i w 瘸den spos鏏 nie przystaj do polityki jako procesu podejmowania i egzekwowania decyzji, to znakomicie przyj窸y si na naszym gruncie jako gwarant wyrazisto軼i ugrupowa politycznych. W wyniku takiego mechanizmu zrodzi si charakterystyczny dla wielu polskich polityk闚 spos鏏 prowadzenia spor闚 — oto fanatyczny dzia豉cz, wywodz帷y si z nie mniej fundamentalistycznego stronnictwa, prezentuje swe pogl康y w spos鏏 skrajnie autorytarny, nie unikaj帷 niewybrednych epitet闚 pod adresem kogo, kto nara瘸 si mu tym, 瞠 dan spraw widzi w nieco innej perspektywie. W takiej sytuacji, gdy jedna strona rezerwuje sobie monopol na prawd i racj, bardzo trudno jest prowadzi sp鏎, w zasadzie jest on z za這瞠nia bezowocny, co tylko wzmacnia jego ja這wo嗆 w kontek軼ie interesu pa雟twa.

W podobny spos鏏 realizuj si Polak闚 spory o histori. Politycy, ale, co najciekawsze, tak瞠 zawodowi historycy, zas豉niaj帷 si „dbawstwem" o pami耩 historyczn „M這dych", fa連zuj dzieje w najlepsze tak, by nie ucierpia na tym ich bie膨cy interes polityczny. Szczeg鏊nie wyra幡ie przejawia si to u ludzi maj帷ych skrajnie negatywny stosunek do czas闚 powojennych.

Wsp馧cze郾i antykomunistyczni politycy i historycy my郵 i m闚i o latach PRL-u zupe軟ie jednostronnie i niesprawiedliwie. Oczywi軼ie, nale篡 by jak najdalej od apoteozy tego okresu, ale niedostrzeganie okoliczno軼i 豉godz帷ych, pozytywnej ewolucji systemu po 1956 roku, jest po prostu b喚dem rzeczowym. W rezultacie pope軟ienia tego b喚du, odbiorcy wielu artyku堯w, esej闚, ksi捫ek, a tak瞠, co najbardziej zaskakuj帷e, podr璚znik闚 historii autorstwa naukowc闚, kt鏎ych celem jest dora幡a propaganda, otrzymuj w du篡m stopniu wypaczony obraz minionego 鈍iata.

My, „M這dzi", 幢e si czujemy jako obserwatorzy tych spor闚. Model sprawowania politycznej w豉dzy, zaproponowany przez „Starych", jest nam daleki z kilku wzgl璠闚. Po pierwsze, koncentrowanie si na tych tematach jest po prostu cofaniem si w przesz這嗆, patrzeniem w ty, a przecie wszystkim nam chodzi o to, by prze jak najmocniej do przodu, dalekowzrocznie patrze w przysz這嗆. Po drugie, zajmowanie wyrazistych stanowisk w kwestiach ideologicznych, dla obywateli jak najbardziej drugorz璠nych, znacznie oddala nas od g堯wnych problem闚 n瘯aj帷ych nasz kraj lub region.

Wyrazisto嗆 tak, ideologia nie

Mieszka鎍y naszego kraju, tak瞠 „M這dzi", woleliby, by ka盥y polityk lub dzia豉cz lokalnej organizacji politycznej w wyrazisty i skuteczny spos鏏 zaj掖 si problemem bezrobocia, degradacji materialnej spo貫cze雟twa, naprawy finans闚 publicznych, czy te, zacie郾iaj帷 problematyk do spraw lokalnych — odd逝瘸niem szpitali, remontami starych budynk闚, modernizacj ulic. C騜 z tego, 瞠 jeden polityk powie, 瞠 ustawa aborcyjna powinna by restrykcyjna, a drugi, 瞠 nie? Czy w wyniku jak瞠 medialnego sporu na ten temat s御iad z do逝 utworzy w swej firmie nowe miejsce pracy, by zapewni zatrudnienie s御iadowi z g鏎y? Czy sp鏎 o delegalizacj pornografii, 瞠nuj帷e pr鏏y zdefiniowania tego zjawiska, za豉ta dziur bud瞠tow? Czy w ko鎍u o dekad sp騧niona dyskusja o lustracji i dekomunizacji sprawi, 瞠 zape軟i si coraz wyra幡iej 鈍iec帷e pustkami miejskie kasy?

Uzurpuj帷e sobie patent na jedynie s逝szn moralno嗆 i prawd partie konserwatywne i populistyczne na antykomunizmie i wyrazistych postawach wobec innych problem闚 ideologicznych zbi造 niema造 polityczny kapita. Zosta on jednak w bardzo du瞠j cz窷ci uniewa積iony w ostatnich wyborach parlamentarnych, gdy AWS i Unia Wolno軼i straci造 spo貫czne zaufanie. To wydarzenie jest swoist cezur dla instrumentalnego traktowania przesz這軼i i moralnej sfery naszego 篡cia, owo traktowanie samo sta這 si przesz這軼i. Jednocze郾ie jest to dow鏚 na to, 瞠 m這de pokolenie, tak瞠 te osoby, kt鏎e po raz pierwszy bra造 udzia w wyborach, nie spogl康a wstecz, nie zag喚bia si w nieistotn z punktu widzenia tera幡iejszo軼i komunistyczn przesz這嗆 naszego kraju, w negatywn z natury rzeczy ocen etyczn ludzi 闚czesnej w豉dzy, a po prostu pragnie patrze z nadziej w przysz這嗆.

I ten w豉郾ie moment, czyli pora磬a ugrupowa, kt鏎e z wymienionych wcze郾iej kwestii ideologicznych stworzy造 g堯wne punkty swych program闚 politycznych, jest w naszym odczuciu najlepszy dla „M這dych" do podj璚ia pr鏏y wyrazistego zaistnienia na polskiej arenie politycznej, tak og鏊nopolskiej, jak i lokalnej. Gdy ju zdob璠ziemy na niej nale積e nam miejsce, w co wierz, rzeczona wyrazisto嗆 zostanie nakierowana nie na rozstrzyganie nieistotnych zagadnie moralnych, a na realizacj programu daj帷ego Polakom i naszej gospodarce szans na rych陰 popraw.

Negatywna selekcja

Inn chorob tocz帷 polityczny 鈍iat skonstruowany przez „Starych" jest ci庵造 spadek zaufania (nawiasem m闚i帷, zas逝穎ny) do tak zwanych elit rz康z帷ych. Sformu這wanie „tak zwanych" wydaje si by jak najbardziej trafne, gdy owo zaufanie spad這 ju do zatrwa瘸j帷o niskiego poziomu, a wysokie, wyj徠kowe w skali europejskiej poparcie dla naszego prezydenta jest tylko wyj徠kiem potwierdzaj帷ym regu喚. Z czego wynika tak negatywna ocena naszych w豉dz? Przyczyna le篡 w tym, 瞠 ogromna wi瘯szo嗆 naszego spo貫cze雟twa uwa瘸 ogromn wi瘯szo嗆 naszych polityk闚 za osoby, kt鏎e do polityki trafi造 li tylko dla uzyskania materialnych profit闚. Zysk duchowy, samozadowolenie, samorealizacja, szczere oddanie si spo貫cznej dzia豉lno軼i — to imponderabilia, kt鏎e wydaj si by na drugim miejscu lub, u篡waj帷 terminologii sportowej, zupe軟ie poza podium w tej klasyfikacji. B陰d wydaje si by pope軟iany ju na pocz徠ku — oto spo貫cze雟two, w akcie wyborczym, otwiera bram na polityczne salony nieodpowiednim osobom. W ten spos鏏 dokonuje si negatywna selekcja ludzi wkraczaj帷ych na scen polityczn. Nie jest to zreszt wy陰cznie wina wyborc闚, nabieraj帷ych si na cukierkowe programy i obietnice zupe軟ie oderwane od rzeczywisto軼i.

Problem polega na tym, 瞠 znaczna cz窷 polityk闚, tak瞠 lokalnych, ju w momencie zg這szenia akcesu do 鈍iata polityki wie, 瞠 puka do jego drzwi wy陰cznie z powodu czekaj帷ych tam korzy軼i materialnych.

Druga przyczyna, r闚nie wa積a — obywatele, kt鏎ym poj璚ia publicznego szcz窷cia i wsp鏊nego dobra s nieobce, najcz窷ciej umy郵nie trzymaj si z dala od polityki. Nie mo瞠 to dziwi, skoro wi瘯szo嗆 Polak闚 s康zi dzi, 瞠 polityka to zaj璚ie z za這瞠nia brudne, a 鈔odowisko stanowi帷e „elit" w豉dzy nie zas逝guje na zbytni szacunek. W闚czas w豉郾ie do 鈍iata polityki trafiaj osoby nie widz帷e moralnego problemu w wykorzystywaniu zdobytej w豉dzy, stanowiska dla cel闚 osobistych. Ci z kolei ludzie nad wyraz skutecznie pracuj na wspomniany wcze郾iej spadek szacunku Polak闚 do klasy politycznej.

W ten spos鏏 powstaje mechanizm, swoiste sprz篹enie zwrotne, kt鏎e w rezultacie doprowadza do utraty legitymizacji w豉dzy. Innymi s這wy wielu Polak闚 straci這 przekonanie, 瞠 sprawowanie w豉dzy przez dan osob lub grup ludzi jest nale篡te, sprawiedliwe i zas逝guj帷e na aprobat. St康 autorytet naszych polityk闚 jest na bardzo niskim poziomie.

Co oferujemy?

Po wej軼iu do struktur europejskich wyznacznikiem poziomu naszego przygotowania do funkcjonowania w nich nie mog by tylko i wy陰cznie kolejne pieni康ze pozyskane z funduszy unijnych czy te (z coraz wi瘯szym trudem) upominanie si o inwestycje w ramach offsetu za zakup F16. Bardzo dla nas wa積e b璠zie przybli瞠nie standard闚 charakterystycznych dla naszych elit politycznych do tych, kt鏎e obowi您uj w Unii Europejskiej. Cel ten jest wszak瞠 do嗆 daleki, ale nie jest nieosi庵alny. Drog do niego powinni鄉y rozpocz望 od od鈍ie瞠nia, w tym znacznego odm這dzenia szereg闚 naszej w豉dzy. Gdy to nast徙i, przyjdzie w ko鎍u czas na rozwi您ywanie spraw podstawowych, dotycz帷ych nas wszystkich. Spory ideologiczne zast徙imy debatami dotycz帷ymi przeciwdzia豉niu bezrobociu. Miejsce manipulacji faktami historycznymi zagospodarujemy projektami ustaw i uchwa u豉twiaj帷ych dzia豉lno嗆 ma造ch i 鈔ednich przedsi瑿iorstw, kt鏎ych lepsza kondycja finansowa jest kluczem do poprawy og鏊nego poziomu 篡cia polskiego spo貫cze雟twa. Niepo膨dan polaryzacj sceny politycznej zast徙imy pr鏏ami jednoczenia wszystkich stronnictw politycznych, nawet tych zwykle zajmuj帷ych pozycje skrajne, w dziele naprawy Rzeczpospolitej.

W miejsce ci庵造ch k堯tni zaproponujemy kompromis, zgod, a retoryk sporu zast徙imy retoryk porozumienia. Po這篡my silny nacisk na szukanie wsp鏊nych rozwi您a dla problem闚 gospodarczych, rolnictwa, bezpiecze雟twa socjalnego, przest瘼czo軼i.

D捫enie do wysokiej efektywno軼i naszych dzia豉 przeciwstawimy tak powszechnej w naszym politycznym 鈍iecie orientacji na kwestie ideologiczne. Przeciw wszechobecnemu w Polsce tworzeniu problem闚 wysuniemy konkretne propozycje ich rozwi您ywania. Gdy zrealizujemy te, dla nas oczywiste, postulaty, scena polityczna stanie si bardziej atrakcyjna dla ludzi m這dych, kt鏎zy odmieni negatywn tendencj do krytykowania niemal w ciemno naszej elity w豉dzy.

To my musimy przetrze ten szlak, cho zdajemy sobie spraw, 瞠 zadanie pionier闚 zazwyczaj bywa trudne i ryzykowne. Podejmiemy si jednak tego dzie豉, gdy chcemy wykorzysta nasz wiedz i entuzjazm do dzia豉 na rzecz poprawy stanu polskiej gospodarki, zasobno軼i portfeli obywateli, stworzenia lepszej i maj帷ej znacznie silniejszy wp造w na lokaln rzeczywisto嗆 w豉dzy samorz康owej.

Pozostaje tylko pytanie — czy jeszcze d逝go b璠ziemy musieli czeka na chwil, w kt鏎ej zostanie nam dana szansa?
 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy cz瘰to wybieraj te:
Ku wolno軼i oswobodzi nas rozum
Polska IV Rzeczpospolita Ludowa?

 Dodaj komentarz do strony..   


« Pa雟two i polityka   (Publikacja: 19-07-2005 )

 Wy郵ij mailem..     
Wersja do druku    PDF    MS Word

Grzegorz Omelan
Nauczyciel j瞛yka angielskiego (przygotowuje kadr oficersk, jest egzaminatorem maturalnym Okr璕owej Komisji Egzaminacyjnej we Wroc豉wiu), od ponad dziesi璚iu lat publikuje w gazetach lokalnych. Gra w drugiej lidze tenisa sto這wego.

 Liczba tekst闚 na portalu: 6  Poka inne teksty autora
 Najnowszy tekst autora: Nowe wybory czy bia貫 nied德iedzie?

Wszelkie prawa zastrze穎ne. Prawa autorskie tego tekstu nale膨 do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. 畝dna cz窷 tego tekstu nie mo瞠 by przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody w豉軼iciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegaj sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 4254 
   Chcesz mie wi璚ej? Za堯 konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj si ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej My郵i, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365