Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
217.746.400 wizyt
Ponad 1064 autorów napisało dla nas 7362 tekstów. Zajęłyby one 29015 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy bańka AI zakończy się kryzysem ekonomicznym?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 42 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
W żadnej najsłuszniejszej sprawie nie warto popadać w fundamentalizm. (..) Zasady nieugięte, twarde, niepodlegające korekcie, nienadające się zmiękczyć - to przeważnie nie są zasady mądre.
 Państwo i polityka » Integracja i Unia Europejska

Traktat Konstytucyjny Unii Europejskiej [2]
Autor tekstu:

Dotychczasowe kompetencje UE, które wynikały z jej struktury a następnie znalazły się w jednym dokumencie Traktatu Konstytucyjnego były kompetencjami określonymi mianem wyłącznych, kompetencje tzw. dzielone (pomiędzy państwa członkowskie i WE jako całość) oraz kompetencje do wspierania, koordynowania i uzupełniania działań państw członkowskich.

Polityka zagraniczna i obronna, przyszłej związanej Traktatem Konstytucyjnym UE musi przekraczać i uzupełniać ten podział, rysujący się w świetle przed-konstytucyjnych traktatów zjednoczeniowych i akcesyjnych. Z powyższych względów możemy raczej mówić o „wchłonięciu" Wspólnoty i Unii Europejskiej przez nową organizację.

Do istotnych atrybutów podmiotowości w obszarze prawa międzynarodowego związanej TK Unii będzie możliwość uzyskiwania członkostwa w organizacjach międzynarodowych. Przyszła Unia uzyska status członka np. WTO, FAO czy Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju, a także status obserwatora w innych organizacjach np. w ONZ, OECD, Radzie Europy.

Traktat Konstytucyjny można zinterpretować według trzech grup zasad. Są to:

  1. zasady regulujące stosunki pomiędzy Unią Europejską a państwami członkowskimi;

  2. zasady regulujące stosunki pomiędzy instytucjami przyszłej Unii;

  3. zasady udziału obywateli w funkcjonowaniu Unii, zasady udziału w społecznym dialogu oraz demokratyzacji i przejrzystości jej działań.

3. Spory o przyszłość prawną i polityczną Unii Europejskiej

W związku z Traktatem Konstytucyjnym UE pojawia się szereg trudnych i nierozstrzygniętych pytań oraz kwestii.

Jak rozumieć pojęcie „zasady" , które używają wszyscy interpretatorzy TK UE, a które nie zostało zdefiniowane ani w tekście legislacyjnym, ani na gruncie teoretycznym?

Czy słuszne było przyjęcie kontynentalnej zasady prawnej, zgodnie z którą Traktat Konstytucyjny UE unieważnia większość wypracowywanych od lat pięćdziesiątych XX wieku postanowień i traktatów EWG, WE i UE?

Czy słusznie postąpiono przyjmując Traktat Konstytucyjny — przeogromny dokument zawierający 484 artykuły i szereg załączników w sposób, który wymaga przyjęcia tego dokumentu od razu w całości, a nie na przykład etapami?

Czy należało przyjąć ideę, zgodnie z którą TK UE ma znosić trójsegmentową strukturę dotychczasowej Unii? Struktura ta przyjęła się i dobrze funkcjonowała w dotychczasowych ramach unormowań kontynentalnego prawa europejskiego [ 3 ]?

Nie wiadomo też, czy uda się wypracować Wspólną Politykę Zagraniczną i Obronną możliwą do zaakceptowania przez wszystkich członków, wobec takich państw jak Stany Zjednoczone, Rosja, Chiny, Indie, kraje arabskie czy inne państwa i organizacje międzynarodowe? Z pytaniem tym będą się wiązać różne kwestie polityczne, ekonomiczne i strategii obronnej. Jak zatem ma postępować, zjednoczona przyszłą konstytucją Unia, w wypadku różnicy zdań czy wręcz konfliktu między jednym z jej stowarzyszonych państw a na przykład z jednym z mocarstw [ 4 ]?

Pojawia się najważniejsze pytanie czy obecne i przyszłe pokolenia będą zdeterminowane do budowania wspólnoty UE, tak jak jej inicjatorzy K. Adenauer, Ch. de Gaulle i R. Shumann, by Kontynent Europejski z przebogatą kulturą i ogromem doświadczeń stawał się na naszym Globie miejscem pokoju, sprawiedliwości i solidarności?


1 2 

 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Eurokonstytucja czyli konstytucja czego?
Wyzwania europejskie

 Dodaj komentarz do strony..   


 Przypisy:
[ 3 ] Trójsegmentową strukturę UE pomógł wypracować Akt Końcowy z Helsinek przyjęty w 1975 r., który to dokument stworzył pokojowe ramy dla współistnienia państw na kontynencie europejskim i był ukoronowaniem procesu normalizacji po II wojnie światowej. Konferencja w Helsinkach pełniła rolę konferencji pokojowej, mimo że zwołano ją w trzydzieści lat po zakończeniu działań wojennych. Akt Końcowy z Helsinek przyjmował trójsegmentową strukturę współpracy między państwami i społeczeństwami, umawiających się stron.
[ 4 ] Problemy te występują już dziś w przypadku np. sporów państw członków Unii, które niegdyś należały do radzieckiej strefy wpływu i ta przeszłość determinuje ich stosunki z Rosją.

« Integracja i Unia Europejska   (Publikacja: 27-06-2007 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Jerzy Kolarzowski
Doktor habilitowany, adiunkt w Instytucie Historyczno-Prawnym Uniwersytetu Warszawskiego (Wydział Prawa i Administracji). Współzałożyciel i rzecznik prasowy PPS (1987 - luty 1988), zwolniony z pracy w IPiP PAN (styczeń 1987), współredagował Biuletyn Informacyjny Ruchu Wolność i Pokój (1986–1987), sygnatariusz platformy Wolność i Pokój (1985), przekazywał i organizował przesyłanie m.in. do Poznania, Krakowa, Gdańska, Lublina i Puław wielu wydawnictw podziemnych. Posiada certyfikat „pokrzywdzonego” wystawiony przez IPN w 2003 r. Master of Art of NLP. Pisze rozprawę habilitacyjną "U podstaw europejskiej filozofii praw człowieka. Narodziny jednostki w sferze publicznej i prywatnej w pismach Braci Polskich". Zainteresowania: historia instytucji życia publicznego i prywatnego, myśl etyczna i religijna Europy (zwłaszcza okresu reformacji). Bada nieoficjalne nurty i idee inspirujące kulturę europejską. Hobby: muzyka poważna, fotografia krajobrazowa. Autor książki Filozofowie i mistycy

 Liczba tekstów na portalu: 51  Pokaż inne teksty autora
 Najnowszy tekst autora: Polski i brytyjski samorząd terytorialny - zasadnicze różnice
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 5434 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365