Do treści
Światopogląd
Religie i sekty
Biblia
Kościół i Katolicyzm
Filozofia
Nauka
Społeczeństwo
Prawo
Państwo i polityka
Kultura
Felietony i eseje
Literatura
Ludzie, cytaty
Tematy różnorodne
Znalezione w sieci
Współpraca
Pytania i odpowiedzi
Listy od czytelników
Fundusz Racjonalisty
Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
203.758.260 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało
dla nas 7364 tekstów.
Zajęłyby one 29017 stron A4
Wyszukaj na stronach:
Kryteria szczegółowe
Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..
Ostatnie wątki Forum
:
Jak podnieść kamień którego Bóg n..
Co robią antyrasistowskie misie?
usazyd przelicytował
Krzew płonący ogniem
Granica prawa własności
Wskazówki dla początkujących: od ..
Dlaczego życie bez ingerencji pań..
jesteś jaki jesteś
bryły - atomy lustrzane?
Ogłoszenia
:
Czy ktoś może polecić jakiś sprawdzony edyt..
casino
Szukam rekomendacji na temat blogów poświęc..
Szukam rekomendacji na blogu poświęconym el..
Dodaj ogłoszenie..
Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
Oddano 624 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Dante -
Biesiada
Karl Heinz Bohrer -
Absolutna teraźniejszość
Znajdź książkę..
Złota myśl Racjonalisty:
"Nie zalety ciała i majątek dają szczęscie, lecz prawość charakteru i zalety umysłu."
Demokryt
Komentarze do strony
Nowa Wieża Babel - postmodernizm według Lyotarda
Dodaj swój komentarz…
Piotr Patucha - Myślenie po Auschwitz
Autor tekstu: Magdalena Kremiec; Oryginał: www.racjonalista.pl/kk.php/s,4468
Filozofowanie po Auschwitz stanowi problem, wiara w rozum ludzki i jego wielkie możliwości nie wydaje się być uzasadniona. Wielkie Narracje doprowadziły do zrodzenia się totalitaryzmów XX-wiecznych, a te z kolei do rozpętania się wojen światowych. Nic już nie może być takie jak przedtem.
Uważam, że nadużyciem jest twierdzenie, jakoby poglądy kilku filozofów doprowadziły do tych tragedii. Jeśli ktoś przypisuje taką siłe sprawczą filozoficznej refleksji, to powinien wyjaśnić jak to się dzieje, że społeczeństwo w większości ma filozofię w nosie. Przecież dzięki filozoficznemu myśleniu można opanować świat!
Autor:
Piotr Patucha
Dodano:
21-11-2005
Reklama
Początkujący kuturoznawca
Wydaje mi się,że chodziło tu nie o poglądy niektórych filozofów, tylko o ogólne postrzeganie świata przez większość zwykłych ludzi lub ideologię panującą.
Autor:
Początkujący kuturoznawca
Dodano:
11-01-2006
bltzr - Auschwitz a filozofia.
Coś jednak wiodło do "Auschwitz". Najbardziej prawdopodobne, że grunt pod hitleryzm w dużej części stanowiła nie tylko sytacja gospodarczo - polityczna Niemiec, czy Europy, ale także i określona mentalność ludzka, okreslone postrzeganie świata, idee i typy myśli. Problem w tym, jaka ideologia, jakie idee, jakie typy myśli? Czy rzeczywiście projekt Oświecenia, jak twierdzą postmoderniści, a może sam Nietzsche, pierwszy poważny filozof, który zanegował pojęcie prawdy, filozof tak "bliski" postmodernistom?
Autor:
bltzr
Dodano:
28-02-2006
martyna - pojęcia
Tylko jedna uwaga: postmodernizm i ponowoczesnosc to nie jest to samo i nie nalezy tych terminow uzywac zamiennie. Postmodernizm odnosi sie do kultury w wezszym sensie natomiast ponowoczesnosc jest pewna koncepcja filozoficza.
Autor:
martyna
Dodano:
05-01-2007
kowalczyk87 - Habermas
Błędne,wydaje się, przypisanie Habermasa do nurtu postmoderny. Jest on neomarksistą (który zresztą "skręcił" nieco w prawo)i krytykiem koncepcji "zbankrutowanego rozumu". Pozdrawiam
Autor:
kowalczyk87
Dodano:
24-03-2008
obrzyn
Postmodernizm i ponowoczesność jako synonimy bądź słowa o różnych znaczeniach to przedmiot wielu sporów. Mimo, że upraszczające, użycie ich jako synonimów jest jednak powszechnie dopuszczalne. Co do zarzutu autora w kwestii samo zwrotności, zgadzam się - dawanie pierwszeństwa małym narracją i pluralizm dyskursów może być uznany za kolejną meta-narrację, w tym wypadku meta-narrację postmodernistyczną. Szkoda, że Lyotard nie jest w Polsce tłumaczony i komentowany. Z racji nieznajomości francuskiego skazany jestem tylko na omawianą "Kondycję ponowoczesną" i "Postmodernizm dla dzieci". Przytaczane zarzuty wobec heterogeniczności dyskursów nie muszą wcale oznaczać konieczności chaosu w świecie po wielkich narracjach. Powołując się choćby na Rorty'ego, ale przede wszystkim na zdrowy rozsądek - wizja Lyotarda nie musi prowadzić do Babelu dyskursów - przecież mogą być one uzgadniane w rozmowie, dialogu. Koniec wielkich narracji może oznaczać zwrot ku pluralizmowi i jak najbardziej pozytywnej różnorodności poglądów. Nie musi on oznaczać wcale burzenia porządku społecznego - poszczególne gry językowe (wittgenstainowska terminologia wydaje się mi być zastosowana jak najbardziej słusznie w "Kond
Autor:
obrzyn
Dodano:
01-04-2008
Andrzej - małe sprostowanie w kwestii auschwiz
Autor tekstu: Magdalena Kremiec; Oryginał: www.racjonalista.pl/kk.php/s,4468
Lyotard twierdzi, że owo urzeczywistnienie uniwersalności nie zostało zapomniane czy zarzucone. Jego unicestwienie nastąpiło w sposób celowy. Bo czy można, jak pisze francuski filozof, wierzyć jeszcze w wielkie narracje i wielkie pomysły po tym, co dokonało się podczas II wojny światowej. Symbolem zniszczenia modernistycznego dorobku jest Auschwitz.
Szanowna Pani, z Pani tekstu wyciągnąć można błędną konkluzję. To nie Lyotard, a Adorno zadał pytanie o stosowność, czy możliwość par exelence filozofii po Auschwiz.
Pozdrawiam
Andrzej
Autor:
Andrzej
Dodano:
29-06-2008
Pokazuj komentarze
od najnowszego
Aby dodać komentarz, należy się zalogować
Zaloguj jako
:
Hasło
:
Zaloguj przez OpenID..
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a -
załóż konto..
Reklama
[
Regulamin publikacji
] [
Bannery
] [
Mapa portalu
] [
Reklama
] [
Sklep
] [
Zarejestruj się
] [
Kontakt
]
Racjonalista
©
Copyright
2000-2018 (e-mail:
redakcja
|
administrator
)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365