Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
199.552.792 wizyty
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 245 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:

Złota myśl Racjonalisty:
Wiedza nie ma właściciela.
Komentarze do strony Jan Paweł II a demokracja

Dodaj swój komentarz…
waldmarc - Świetny artykuł
Świetny artykuł. Można odnieść wrażenie, że w Polsce nie podejmuje się prawie refleksji nad tym czym jest demokracja, liberalizm, wolność i jakie jest w tym wszystkim miejsce religii. Terror psychologiczny fundamentalistów religijnych nie pozwala wykraczać w publicznej debacie poza "aksjomat", że religia (w domyśle oczywiście rzymskokatolicka) to najlepsza rzecz na świecie i jej powinno się wszystko podporządkować. Brak edukacji społecznej w tym zakresie powoduje oddawanie władzy w ręce ugrupowań skrajnych, paternalistycznych.

Swoją drogą JPII miał tupet, żeby określić Europę przełomu XX i XXI w. mianem kontynentu spustoszeń. Patrząc na koszmarną historię Europy jest to czas wyjątkowej prosperity, spokoju i poszanowania wolności i godności ludzkiej. No ale skoro ktoś patrzy na świat przez pryzmat kruchty to puste europejskie kościoły rzeczywiście mogą przywoływać obraz spustoszeń...
Autor: waldmarc Dodano: 28-01-2007
Reklama
Przemek K. - Cieszę się, że ktoś to powiedział
Czytając JPII miałem bardzo podobne odczucia -- niezrozumienia i odrzucenia demokracji.
A mimo to, patrząc na to w jaką stronę przemieszcza się retoryka Kościoła w Polsce po śmierci JPII, doświadczam, że może być dużo, dużo gorzej.
Autor: Przemek K. Dodano: 29-01-2007
Daniel Piesto
Demokracja i socjalizm są złem największym - Leon XIII
Autor: Daniel Piesto Dodano: 03-06-2007
iga - wolność
Pytam gdzie etyka odpowiedzialności, rzekomo obca Kościołowi katolickiemu? Co to za rozróżnienie: etyka przekonań i odpowiedzialności? Czy korząc się przed takim podziałem nie uczestniczy się w absolutyzacji, także rzekomo właściwej Kościołowi? przecież relatywizm można także śmiało określić mianem etyki przekonań - skoro państwo są "przekonani", że tak rozumiana wolność (w horyzoncie relatywizmu) jest wolnością "prawdziwą", ja mogę być "przekonana", że tak rozumiana wolność jest zaprzeczeniem swe istoty i uważać ją za przejaw religii ateizmu - tak samo mogę stwierdzić, że wolność w państwa rozumieniu jest absolutyzująca i rości sobie prawo do powszechności -
Autor: iga Dodano: 06-06-2008

Pokazuj komentarze od najnowszego

Aby dodać komentarz, należy się zalogować

  

Zaloguj przez Facebook lub OpenID..
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a - załóż konto..

Reklama
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365