Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
200.181.301 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 306 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:

Złota myśl Racjonalisty:
Zawsze mnie dziwi brak wiary u pobożnych i logiki u rozumnych.
Nowinki i ciekawostki naukowe
Neuronauki
To samo zachowanie, różne mózgi u młodocianych i dorosłych szczurów (08-02-2011)

Kora czołowo-oczodołowa u człowieka, źródło: Wikimedia CommonsPomiar poziomu aktywności pojedynczych neuronów w mózgach szczurów pozwolił na opis uderzających różnic między dorastającymi i dorosłymi szczurami, mimo że osobniki z obu grup wiekowych zachowywały się podobnie w trakcie zadania, w którym zdobywały atrakcyjną nagrodę. To odkrycie może stanowić pewną wskazówkę co do neurologicznego podłoża skłonności do pewnych zachowań w wieku dorastania i szczególnej podatności na występowanie zaburzeń psychicznych w tej grupie wiekowej.

Z wielu dotychczasowych badań wynika, że w wieku dorastania mózg, zarówno u ludzi, jak w przypadku zwierząt, przechodzi głębokie przemiany i proces dojrzewania. Poprzez lepsze zrozumienie natury tych zmian naukowcy chcą wyjaśnić, dlaczego takie choroby psychiczne, jak schizofrenia i zaburzenia nastroju, często rozpoczynają się w okresie adolescencji, a także dlaczego wskaźniki nadużywania substancji psychoaktywnych i skłonność do podejmowania zachowań ryzykownych są większe w tej grupie wiekowej niż w jakiejkolwiek innej.

David Sturman i Bita Moghaddam, naukowcy z University of Pittsburgh, rejestrowali aktywność pojedynczych komórek nerwowych w mózgach młodocianych i dorosłych szczurów w czasie, gdy wykonywały one zadanie, po którym otrzymywały nagrodę pokarmową. Szczury uczyły się bardzo prostego zadania, wkładania nosów w świecący otwór, a po jego wykonaniu utrzymywały nagrodę. Wykonywanie tak prostych zadań stanowi podstawę bardziej skomplikowanych zachowań, co z kolei umożliwia pomiar aktywności mózgu związanych z wykonywaniem czynności.

Gdy szczury już wykonały to zadanie, badacze rejestrowali aktywność pojedynczych neuronów w okolicy czołowo-oczodołowej, która jest częścią mózgu zaangażowaną w przewidywanie otrzymania nagrody. Wcześniejsze badania wykazały, że właśnie ten rejon mózgu nie jest jeszcze w pełni ukształtowany u osobników młodocianych. W związku z tym, jak wskazują wyniki omawianych badań, jeżeli nawet dorosłe i młodociane osobniki zachowywały się w podobny sposób, aby otrzymać nagrodę, wzorce aktywności poszczególnych komórek w ich mózgach były odmienne. W porównaniu z dorosłymi szczurami w mózgach młodocianych osobników rejestrowano w kluczowych momentach wykonywania zadania (np. w momencie otrzymania nagrody) istotnie mniejsze nasilenie procesów hamowania aktywności. Odnotowano również różnice w rejestrowanych lokalnie poziomach potencjałów elektrycznych, które są skutkiem zsynchronizowanych wyładowań całych grup neuronów. Poziomy tych potencjałów odzwierciedlają zdolność do skoordynowanych wyładowań neuronalnych w poszczególnych częściach mózgu, a zaobserwowane różnice między dorosłymi i młodocianymi osobnikami można w związku z tym interpretować jako wyraz mniejszej dojrzałości i mniej wydajnych połączeń mózgowych w przypadku adolescentów.

Aktywność mózgu odzwierciedla bieżący stan równowagi miedzy dwoma procesami - pobudzeniem i hamowaniem. Wcześniejsze badania pozwoliły zidentyfikować różnice w aktywności mózgowej między dorosłymi i młodocianymi osobnikami; następnym celem, jaki badacze postawili przed sobą, było dotarcie do aktywności poszczególnych komórek nerwowych i zidentyfikowanie neuronalnego podłoża zaobserwowanych różnic w funkcji mózgu związanych z uzyskaniem nagrody. Najpierw zrobiono to u osobników młodocianych. Podejście wykorzystane w toku badań pozwoliło na przeprowadzenie obserwacji w czasie rzeczywistym, jak mózg młodocianego osobnika reaguje na otrzymanie nagrody w wyniku danego zachowania.

Autorzy podkreślają, że proces hamowania jest istotny z punktu widzenia zdolności neuronów do skoordynowanych wyładowań. Mniejsza siła procesów hamowania, obserwowana w przypadku mózgów młodocianych osobników, sugeruje, że mogą one odpowiadać znacznie bardziej intensywnie na uzyskanie nagrody. To może z kolei tłumaczyć podwyższoną podatność ludzkich adolescentów na nagradzającą wartość alkoholu i innych substancji psychoaktywnych. W dodatku, wykrycie różnic w przebiegu regulacji wyładowań neuronalnych, z którymi mamy do czynienia w przypadku osobników młodocianych, może pomóc w ostatecznym wyjaśnieniu, dlaczego schizofrenia, zaburzenie psychiczne związane z zaburzoną równowagą między procesami pobudzenia i hamowania w mózgu, tak często rozpoczyna się w okresie dorastania i wczesnej dorosłości. Zaburzona równowaga między pobudzeniem i hamowaniem w mózgu, którą zaobserwowano w tych badaniach, nakładająca się na genetycznie uwarunkowaną podatność na wystąpienie schizofrenii, może być czynnikiem przesądzającym o wystąpieniu choroby u konkretnej osoby. Monitorowanie, w jaki sposób procesy mózgowe przebiegają inaczej u osobników młodocianych i dorosłych, stwarza również możliwość lepszego zrozumienia słabszych stron młodych ludzi i rozwinięcie adekwatnych sposobów wczesnej interwencji.

[Tłum./oprac. C. O. Reless]

Źródło: NIMH

Referencje dokumentu: Sturman, D.A. and Moghaddam, B. Reduced neuronal inhibition and coordination of adolescent prefrontal cortex during motivated behavior. Journal of Neuroscience 31:1471-1478, 2011.


Dodaj komentarz do wiadomości..

Nauka - sondaż Racjonalisty

 Neuroenhancement, czyli chemiczne wspomaganie pracy mózgu to:
sposób na optymalne wykorzystanie ludzkiego potencjału
pożyteczna dziedzina badań naukowych
kolejny krok ku dehumanizacji człowieka
chwyt marketingowy przemysłu farmaceutycznego
zwykła życiowa konieczność
nie mam zdania
  

Oddano 26235 głosów.


Reklama

Racjonalista wspiera naukę. Dołącz do naszych drużyn klikając na banner!
 
 
 
Więcej informacji znajdziesz TUTAJ
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365