Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
200.625.837 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 353 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:

Złota myśl Racjonalisty:
Najpiękniejszym skarbem jest rozum oprawiony w pokorę.
Nowinki i ciekawostki naukowe
Psychologia
Marketing menstruacyjny? (27-07-2012)

"Journal of Consumer Psychology" poinformował, że kanadyjscy badacze wykazali, iż zachcianki zakupowe kobiet oraz czas i wysiłek poświęcony na zabiegi kosmetyczne, i dobór "upiększających" produktów (odzież, kosmetyki) zależy od fazy cyklu miesięcznego.

"Kobiety są nieświadome tego, w jaki sposób wahania hormonalne wpływają na ich zachowania konsumenckie. Wyniki naszego badania pozwalają określić, kiedy kobiety są najbardziej skłonne do ulegania związanym z cyklem menstruacyjnym zachciankom na wysokokaloryczne jedzenie czy produkty upiększające" - ocenił Gad Saad, główny badacz.

Z zaprezentowanych badań - skorelowanych z założeniami psychologii ewolucyjnej, co podkreślają naukowcy - wynika, że kobiety podczas płodnej fazy cyklu miesięcznego, która przypada między 8 a 16 dniem, skłonne są dużo bardziej dać o wygląd niż podczas innych faz cyklu. Wynika to z pierwotnych, ewolucyjnych zachowań, zmierzających do zainteresowania sobą potencjalnego partnera, który mógłby ją zapłodnić, doprowadzając w ten sposób do reprodukcji materiału genetycznego danej kobiety. Współcześnie uwidacznia się to właśnie poprzez dbanie o wygląd: korzystanie z zabiegów upiększających, zakupywanie i używanie kosmetyków, ubrań, biżuterii, zdobienie włosów i dbanie o ogólną atrakcyjność ciała.

Z kolei w czasie niepłodnej fazy cyklu (między 16 a 28 dniem), przypadającym bezpośrednio przed krwawieniem menstruacyjnym - kobiety chętniej robią zakupy spożywcze i spożywają więcej wysokokalorycznych produktów. Zachowania te wynikają także z przeszłych zachowań, kiedy kobieta gromadziła zapasy na ewentualność zapłodnienia (do którego mogło dojść podczas płodnej fazy cyklu), a także jako gromadzenie pokarmu dla siebie i swojego potomstwa, aby utrzymać życie swoje i dzieci.

Dane te, jak podkreślają badacze, pomogą uświadomić kobiety, co do mechanizmów rządzących ich zakupowymi zachowaniami - i dzięki tej świadomości, łatwiej będą mogły przeciwstawić się tym chwilowym pragnieniom. Drugim biegunem są jednak działania, zmierzające do zwiększenia zysków m.in. ze sprzedaży produktów i usług, których odbiorcami są kobiety. Dane uzyskane przez kanadyjskich badaczy, powinny być informacją także dla pracowników działów marketingu: być może pakietowe łączenie reklam pewnych produktów, zwiększyłoby skuteczność podejmowanych za ich pośrednictwem działań marketingowych - zwiększając sprzedaż.

Zob. też: Society for Menstrual Cycle Research. Źródło: [PAP, za: Onet]. Ilustracja: freedigitalphotos.net


Anna Halik

Dodaj komentarz do wiadomości..

Nauka - sondaż Racjonalisty

 Neuroenhancement, czyli chemiczne wspomaganie pracy mózgu to:
sposób na optymalne wykorzystanie ludzkiego potencjału
pożyteczna dziedzina badań naukowych
kolejny krok ku dehumanizacji człowieka
chwyt marketingowy przemysłu farmaceutycznego
zwykła życiowa konieczność
nie mam zdania
  

Oddano 26241 głosów.


Reklama

Racjonalista wspiera naukę. Dołącz do naszych drużyn klikając na banner!
 
 
 
Więcej informacji znajdziesz TUTAJ
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365