STOWARZYSZENIE » Raporty i opracowania » Równość Kościołów 1997
Informator prawny dla kościołów i związków wyzn. [3] Autor tekstu: Ernest Zienkiewicz
Ubezpieczenie
społeczne duchownych określone zostało w ustawie z 17 maja 1989 r. (Dz. U. Nr
29, poz. 156). Opodatkowania przychodów osób duchownych dotyczą przepisy
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 1991 r. (Dz. U. Nr 124,
poz. 552).
Uprawnienia majątkoweWszystkie kościoły i związki wyznaniowe i ich osoby prawne, niezależnie od sposobu regulacji ich
sytuacji prawnej mają prawo nabywania, posiadania i zbywania mienia ruchomego i nieruchomości, nabywania i zbywania innych praw oraz zarządzania swoim majątkiem.
Uczestnictwo wyznaniowych osób prawnych w obrocie cywilnoprawnym podlega ogólnie
obowiązującym przepisom, jeżeli nie zmieniają ich przepisy ustaw
wyznaniowych. W sprawach majątkowych kościoły i inne związki
wyznaniowe działają poprzez swoje osoby prawne. Dużego
znaczenia z punktu widzenia interesów kościołów i związków wyznaniowych
nabiera ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U.
Nr 115, poz. 741). Określa ona m.in. zasady gospodarowania nieruchomościami
stanowiącymi własność Skarbu Państwa oraz własność gminy. Z zastrzeżeniem
wyjątków wynikających z ustaw nieruchomości te mogą być przedmiotem
obrotu, w tym m.in. sprzedaży, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub
dzierżawę bądź oddania w trwały zarząd.
Organem
reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest
zasadniczo kierownik urzędu rejonowego, a organem reprezentującym w tych
sprawach gminę jest zarząd gminy. Organy te zobowiązane są do gospodarowania
nieruchomościami — odpowiednio z zasobu nieruchomości Skarbu Państwa lub
zasobu gminnego — w sposób zgodny z zasadami prawidłowej gospodarki.
Sprzedaż
nieruchomości albo oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej
następuje w drodze przetargu lub w drodze bezprzetargowej i wymaga zawarcia
umowy w formie aktu notarialnego. Określenie szczegółowych zasad i trybu
przeprowadzania przetargów na zbycie nieruchomości stanowiących własność
Skarbu Państwa lub własność gminy zawiera rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 1998 r. (Dz. U. Nr 9, poz. 30).
Cenę
nieruchomości ustala się na podstawie jej wartości określonej przez
rzeczoznawcę majątkowego, przy czym przy sprzedaży nieruchomości w drodze
bezprzetargowej cenę nieruchomości ustala się w wysokości nie niższej niż
jej wartość. Przy sprzedaży nieruchomości w drodze bezprzetargowej właściwy
organ może udzielić za zgodą, odpowiednio wojewody lub rady gminy, bonifikaty
od ustalonej ceny, jeżeli nieruchomość jest sprzedawana na cele działalności
sakralnej kościołom i związkom wyznaniowym, mającym uregulowane stosunki z państwem.
W przypadku użytkowania
wieczystego wysokość stawek procentowych opłat rocznych z tego tytułu jest
uzależniona od określonego w umowie celu, na jaki nieruchomość gruntowa
została oddana, i wynosi za nieruchomości gruntowe pod budowę obiektów
sakralnych wraz z budynkami towarzyszącymi, plebanii w parafiach diecezjalnych i zakonnych, archiwów i muzeów diecezjalnych, seminariów duchownych, domów
zakonnych oraz siedzib naczelnych władz kościołów i związków wyznaniowych — 0,3% ceny.
Budownictwo sakralne i kościelne
Prawo realizowania inwestycji sakralnych i kościelnych
zapewnia wszystkim kościołom i związkom wyznaniowym ustawa o gwarancjach
wolności sumienia i wyznania z 1989 r. Działalność obejmującą sprawy
wykorzystania terenów zgodnie z ustaleniami miejscowych planów
zagospodarowania przestrzennego, projektowanie, budowę, utrzymanie i rozbiórkę
obiektów budowlanych określa ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane
(Dz. U. Nr 89, poz. 414 z późn. zm.). Prawo budowlane z 1994 r. określa także
zasady działania organów administracji państwowej w tych dziedzinach.
Zgodnie z ustawą obiekt budowlany i związane z nim urządzenia należy projektować w sposób zapewniający formę
architektoniczną dostosowaną do krajobrazu i otaczającej zabudowy.
Projektowanie, budowa, użytkowanie i utrzymywanie obiektu zgodnie z przepisami
spełniać musi szereg warunków określonych w ustawie. Roboty budowlane można
rozpocząć — z wyjątkami — jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę. Przez pozwolenie na budowę rozumieć należy decyzję
administracyjną zezwalającą na rozpoczęcie i prowadzenie budowy. W decyzji o pozwoleniu na budowę zatwierdzeniu podlega też projekt budowlany, który spełniać
powinien wymagania określone w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania
terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o zagospodarowaniu
przestrzennym. Właściwym organem do wydania pozwolenia na budowę jest organ
nadzoru architektoniczno — budowlanego (kierownik urzędu rejonowego). Od
decyzji negatywnej stronie przysługuje odwołanie do organu drugiej instancji
(wojewoda) w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. W razie kolejnej decyzji
negatywnej stronie przysługuje skarga wnoszona bezpośrednio do Naczelnego Sądu
Administracyjnego w terminie 30 dni od doręczenia decyzji. Decyzja o pozwoleniu
na budowę wygasa, jeżeli budowa nie została rozpoczęta przed upływem 2 lat
od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna lub budowa została
przerwana na czas dłuższy niż 2 lata.
W odniesieniu do budynków zabytkowych
zastosowanie mają także przepisy ustawy z 15 lutego 1962 r. o ochronie dóbr
kultury (Dz. U. Nr 10, poz. 48).
Szerzej sprawy budowlane w zakresie budownictwa
sakralnego i kościelnego określone zostały w ustawach indywidualnych.
Cmentarze wyznaniowe
Status prawny cmentarzy wyznaniowych normowany
jest ustawą z dnia 31 stycznia 1959 r. (Dz. U. z 1972 r. Nr 47, poz. 298 z późn.
zm.). Prawo kościołów i związków wyznaniowych do zakładania, posiadania,
poszerzania i zarządzania cmentarzami potwierdza ustawa z 1989 r. o gwarancjach
wolności sumienia i wyznania i ustawy indywidualne.
Założenie
lub rozszerzenie cmentarza wyznaniowego może nastąpić na terenie
przeznaczonym na ten cel w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, po
uzyskaniu zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego. Warunki odstępowania
gruntów państwowych na zakładanie i rozszerzanie cmentarzy określone zostały w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 27 lipca 1959 r. (Dz. U.
Nr 46, poz. 284). Zamknięcie cmentarza wyznaniowego następuje na wniosek władzy
kościelnej lub za jej zgodą. Utrzymanie cmentarzy wyznaniowych i zarządzanie
nimi należy do związków wyznaniowych.
W miejscowościach, w których nie ma cmentarzy komunalnych, zarząd cmentarza wyznaniowego jest
obowiązany umożliwić pochowanie na tym cmentarzu, bez jakiejkolwiek
dyskryminacji, osób zmarłych innego wyznania lub niewierzących. Zakaz odmowy
pochówku dotyczy także osób (oraz ich bliskich), które posiadają nabyte
prawo do pochówku w określonym miejscu tego cmentarza. Zwłoki ww. osób
powinny być traktowane przez zarząd cmentarza na równi ze zwłokami osób
należących do wyznania, do którego należy cmentarz, a w szczególności pod
względem wyznaczenia miejsca pochowania, właściwego ceremoniału pogrzebowego i wznoszenia stosownych nagrobków.
Działalność gospodarcza
Kościoły i związki wyznaniowe mogą prowadzić
różnorodną działalność gospodarczą, przy czym podjęcie działalności
gospodarczej przez osobę prawną kościołów lub innych związków
wyznaniowych nie wymaga ewidencjonowania ani rejestracji.
Do działalności
gospodarczej osób prawnych kościołów lub innych związków wyznaniowych
zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości
(Dz. U. Nr 121, poz. 591 z późn. zm.), dotyczące m.in. obowiązku sporządzania i ogłaszania sprawozdań finansowych oraz badania ich przez biegłych rewidentów.
Ponadto na
podstawie ustawy z dnia 13.10.1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji
podatników (Dz. U. Nr 142, poz. 702) podatnicy zobowiązani są do dokonania zgłoszenia
identyfikacyjnego w urzędzie skarbowym w celu nadania numeru identyfikacji
podatkowej — NIP.
Osoby prawne kościołów i związków
wyznaniowych mają prawo tworzenia spółek, w których mogą być wyłącznymi
udziałowcami.
Dochody i opodatkowanie kościołów i związków wyznaniowych
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o gwarancjach wolności i sumienia z 1989 r. majątek i przychody kościołów i innych związków wyznaniowych podlegają ogólnie
obowiązującym przepisom podatkowym, z wyjątkami określonymi w tej ustawie bądź w ustawach indywidualnych.
Zarejestrowane
na podstawie ustawy z 1989 r. o gwarancjach sumienia i wyznania osoby prawne kościołów i innych związków wyznaniowych są zwolnione od opodatkowania z tytułu
przychodów ze swojej działalności niegospodarczej. W tym zakresie osoby te
nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy
podatkowe.
Na podstawie
ustawy z 15 marca 1933 r. (Dz. U. Nr 22, poz. 162 z późn. zm.) organizowanie i przeprowadzanie zbiórek publicznych zarówno w formie pieniężnej, jak i rzeczowej wymagają zezwolenia właściwych organów administracji publicznej
(np. gdy zbiórka przeprowadzana jest na obszarze gminy lub jego części
zezwolenie wydaje organ gminy jako organ samorządu terytorialnego).
Przepisy
ustawy co do konieczności uzyskiwania zezwolenia nie mają jednakże
zastosowania m.in. w przypadku zbierania ofiar na cele religijne, kościelną
działalność charytatywno — opiekuńczą, naukową, oświatową i wychowawczą
oraz utrzymania duchownych i członków zakonów, jeżeli odbywają się w obrębie
terenów kościelnych, kaplic oraz w miejscach i okolicznościach zwyczajowo
przyjętych w danej okolicy i w sposób tradycyjnie ustalony.
Dodatkowo zwolnione są od opodatkowania dochody z działalności
gospodarczej osób prawnych kościołów i innych związków wyznaniowych oraz
spółek, których udziałowcami są wyłącznie te osoby w części, w jakiej
zostały przeznaczone w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na cele
kultowe, oświatowo -wychowawcze, naukowe, kulturalne, działalność
charytatywno — opiekuńczą, punkty katechetyczne, konserwację zabytków oraz
na inwestycje sakralne i inwestycje kościelne, których przedmiotem są punkty
katechetyczne i zakłady charytatywno — opiekuńcze, jak również remonty tych
obiektów. W części nie przeznaczonej na ww. cele dochód tych podmiotów
opodatkowany jest wg stawek określonych w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 1993 r., Nr 106, poz. 482 z późn.
zm.) z uwzględnieniem zarządzenia Ministra Finansów z dnia 20 lipca 1994 r. w sprawie częściowego zaniechania ustalania i poboru podatku dochodowego od kościelnych
osób prawnych (M.P. Nr 42, poz. 350) od dochodu z działalności handlowej,
uzyskanego ze sprzedaży m.in. wydawnictw o tematyce religijnej, dewocjonaliów
itd.
1 2 3 4 Dalej..
« Równość Kościołów 1997 (Publikacja: 31-10-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2864 |