 |
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
   |  |
 Złota myśl Racjonalisty: "Etyczne spojrzenie na charakter człowieka jest bardzo jednostronne. To prawda, że takie cechy jak prawdomówność, odwaga, uczciwość, sprawiedliwość, życzliwość, skromność, pracowitość, wspaniałomyślność są godne podziwu, ale nie powinny one przesłaniać nam innych – również doniosłych – choć zazwyczaj nie włączanych do moralności cech osobowości ludzkiej takich jak umiłowanie muzyki,.. |  |
 |  |
 |
|
|
 |
Filozofia » Teoria poznania
Aprioryzm Autor tekstu: Barbara Stanosz
Jest to pogląd,
iż pewna
część naszej wiedzy jest wyłącznie dziełem rozumu, tj. nie
zależy od doświadczenia — od tego, co widzimy, słyszymy czy czujemy — a więc od doznań, które
zawdzięczamy naszym zmysłom. Przekonania składające się na tę część
wiedzy
nazywane są prawdami apriorycznymi i uważane za prawdy konieczne, w przeciwieństwie do prawd przygodnych, które poznajemy przez
doświadczenie. Filozofowie rozmaicie prowadzili granicę
między
prawdami apriorycznymi i resztą prawd; różnie też oceniali ich wartość
poznawczą.
Platon (IV w. p. n. e.) utożsamiał je z prawdami dotyczącymi tzw. idei — bytów
ogólnych, takich jak człowiek w ogóle, a także dobro i piękno, w odróżnieniu od
konkretnych ludzi czy przedmiotów dobrych lub pięknych. Uważał też, że
tylko
takie prawdy przynoszą wiedzę o rzeczywistości, doświadczenie zaś
wprowadza nas w świat ułudy. W czasach nowożytnych, w obliczu sukcesów nauk
przyrodniczych,
filozofowie docenili doświadczenie jako źródło wiedzy, nadal jednak
byli
przekonani o istnieniu ważnych prawd, których źródłem jest sam rozum.
I. Kant
(XVIII w.) zaliczał do nich prawdy matematyczne oraz pewne ogólne
założenia,
które nadają kształt naszemu doświadczeniu zmysłowemu.
W pierwszej połowie XX w. w filozofii
rozpowszechniło się przekonanie, że jedynymi prawdami niezależnymi od
doświadczenia są te, którym prawdziwość zapewnia samo ich znaczenie.
Klasycznym
przykładem takich prawd jest zdanie „Żaden kawaler nie jest żonaty";
każdy, kto
rozumie to zdanie, uzna je za prawdziwe bez odwoływania się do faktów
znanych z doświadczenia. Prawdy tego rodzaju nazwano analitycznymi i zaliczono do
nich
wszystkie twierdzenia logiki oraz czystej matematyki. Twierdzenia
matematyki
stosowanej oraz ogół prawd naukowych i zdroworozsądkowych, których
poznanie
wymaga odwołania się do faktów, nazwano syntetycznymi. Odrzucono tezę
Kanta o istnieniu „prawd rozumu", które byłyby czymś więcej niż tylko wiedzą
czysto
językową. A wiedza językowa jest wprawdzie użyteczna, lecz nie zawiera
wiadomości o rzeczywistym świecie, dotyczy bowiem wszelkich „światów
możliwych", które dałyby się opisać w naszym języku.
W drugiej połowie XX w. podział ogółu
prawd na
analityczne i syntetyczne został zakwestionowany przez W. V. Quine’a,
który
wysunął tezę, iż każde prawdziwe zdanie opiera się, w większym lub
mniejszym
stopniu, na doświadczeniu: rozum jest jedynie mechanizmem przetwarzania
danych,
których dostarczają nam narządy zmysłów. Ożywiony spór w tej sprawie
trwał
kilka dziesięcioleci, po czym przycichł, ale nie został jednomyślnie
rozstrzygnięty.
Upór, z jakim od tysiącleci wielu
filozofów
podtrzymuje pogląd aprioryzmu, jest wyrazem fascynacji, którą budzi w człowieku
jego rozum — zdolność do myślenia abstrakcyjnego, oderwanego od
konkretów i jednostkowych faktów. Zdolność ta, przypisywana (dość bezpodstawnie)
wyłącznie
ludziom, miałaby świadczyć o przepaści, która dzieli nas od reszty
świata
zwierzęcego. Rozwój nauk przyrodniczych wymusił ewolucję tego poglądu,
stopniowo redukującą zakres i wagę „prawd rozumu"; ale z przekonaniem o ich
istnieniu filozofom jakoś trudno się rozstać.
Poza
filozofią zauroczenie człowieka fenomenem rozumu znajduje wyraz
m.in. w tym, że ludzie, którzy na ogół dostrzegają rozmaite swoje braki
fizyczne i chętnie by je usunęli, z reguły są w pełni zadowoleni z własnego
rozumu — mimo że powinni zauważyć, iż rozum zawodzi ich na pewno nie
rzadziej, a chyba częściej niż oczy i uszy. Zjawisko to najłatwiej zaobserwować
wśród
polityków, którzy demonstrują niezachwianą wiarę w sprawność swego
rozumu także
wtedy, gdy radykalnie zmieniają poglądy, a nawet wtedy, gdy w publicznie
przeprowadzonym teście inteligencji osiągają mizerne wyniki.
« Teoria poznania (Publikacja: 17-03-2004 Ostatnia zmiana: 07-02-2005)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3289 |
 |