|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Społeczeństwo » Socjologia
Teoria zmiany społecznej Kazimierza Kelles-Krauza [3] Autor tekstu: Kamil Łuczaj
Znaczenie myśli Kazimierza Kelles-Krauza
Za główną zaletę koncepcji Kazimierza Kelles-Krauza uznać trzeba próbę ukazania
zasady, która dotyczy ważnej prawidłowości w historii idei. Stałe powracanie
pewnych wzorców, struktur jest problemem obecnym w filozofii od czasu Heraklita.
Zajmowali się nim m.in. stoicy, Giambattista Vico i Fryderyk Nietzsche, jednak
zestawienie tej koncepcji z duchem rewolucji, dokonane na początku
XX wieku przez polskiego myśliciela wydaje się być pomysłem nowatorskim.
Nie należy zapominać, że choć omawiana koncepcja wyrosła na gruncie
marksizmu, erudycja Kelles-Krauza oraz jego horyzonty myślowe były dużo szersze.
Warto wspomnieć chociażby krytykę jego koncepcji właśnie ze stanowiska
marksistowskiego, którą przeprowadzili m.in. Adam Schaff (zarzucał mu
wulgaryzację marksizmu), Bronisław Baczko i Stanisław Markiewicz
[ 33 ].
Zauważmy także, iż nawet w czasach PRL-u Kelles-Krauz nie był myślicielem
specjalnie znanym, ani chętnie komentowanym. Autor jednej z niewielu
obszerniejszych publikacji na jego temat — Wiesław Bieńkowski — pisał pod koniec
lat 60. o znikomej literaturze przedmiotu
[ 34 ].
Na sytuację tę rzutowała z pewnością krytyka omawianej koncepcji jako odstępstwa
od marksizmu. Po przełomie ustrojowym osoba Kelles-Krauza zniknęła z pola
zainteresowania nauki, co było wynikiem dość arbitralnego przypięcia mu
etykietki „komunisty" (Kelles-Krauz był działaczem PPS), a także negatywnych
emocji jakie wzbudza obecnie słowo „marksizm". Dziwi to tym bardziej, że w swoich czasach był postacią tyleż rozpoznawalną, co poważaną. Wystarczy tu chyba
wymienić nazwiska autorów, w których pismach pojawia się często jego nazwisko.
Są to między innymi Edward Abramowski, Stanisław Brzozowski, Stanisław
Stempowski, Bolesław Limanowski i Ludwik Krzywicki. Właśnie wzgląd na powyższą
sytuację oraz wynikająca z niej chęć obiektywnej i wolnej od uprzedzeń
prezentacji oryginalnych poglądów Kelles-Krauza stanowiły inspirację do
napisania tego artykułu.
Bibliografia
-
Arystoteles, Polityka, Warszawa 2004.
-
Bębenek Marian, Teoria narodu i kwestia narodowa u Kazimierza Kelles-Krauza,
Kraków 1987.
-
Bieńkowski Wiesław, Kazimierz Kelles-Krauz. Życie i dzieło,
Wrocław-Warszawa-Kraków 1969.
-
Engels Fryderyk, Pochodzenie rodziny, własności prywatnej i państwa [w:]
Marks Karol, Engels Fryderyk, Dzieła wybrane, t. 2, Warszawa 1949.
-
Hołda-Róziewicz Henryka, Kaziemierz Kelles-Krauz i jego filozofia dziejów
[w:] Polska myśl filozoficzna i społeczna, pod red. Barbary Skargi, t.
III, Warszawa 1977.
-
Kelles-Krauz Kazimierz,
Dialektyka społeczna w filozofii Vica
[online], [dostęp 07.11.2007], Dostępny w World Wide Web: http://www.filozofia.uw.edu.pl/skfm/publikacje/kelles-krauz03.pdf.
-
Kelles-Krauz Kazimierz, Historia i rewolucja, Warszawa 1983.
-
Kelles-Krauz Kazimierz, Naród i historia, Warszawa 1989.
-
Kołakowski Leszek, Główne nurty marksizmu, Londyn 1988.
-
Krzemień-Ojak Sław, Vico, Warszawa 1971.
-
Krzysztofek Kazimierz,
Okno na e-świat,
w:
J. Kurczewski (red.), Wielka Sieć, e-seje z socjologii Internetu,
Warszawa 2006.
-
Łagowski Bronisław, Transformacja restauracyjna, „Europa" 110/2006, s.
11.
-
Szacki Jerzy, Historia myśli socjologicznej, Warszawa 2007.
-
Sztompka Piotr, Socjologia zmian społecznych, Kraków 2005.
1 2 3
Przypisy: [ 33 ] Szczegóły
bibliograficzne podają W. Bieńkowski, dz. cyt., s. 264 oraz H. Hołada-Róziewicz,
dz. cyt., s. 284. [ 34 ] W. Bieńkowski, dz. cyt., s. 12. « Socjologia (Publikacja: 26-01-2011 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 860 |
|