 |
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
   |  |
 Złota myśl Racjonalisty: Nauka jest wielką republiką z wieczystem liberum veto, wedle którego głos jednego uczonego, gdy słuszny, zmusza do posłuchu wszystkich, naturalnie nie zaraz, ale ostatecznie zawsze. Więc w imię tych praw owej wielkiej republiki naukowej, stojącej ponad narodami, państwami, autorytetami, trzeba być cierpliwym. To nie oświata, to nauka. To nie popularyzacja lecz badanie. Jeśli ktoś mniema, że nie ma.. |  |
 |  |
 |
|
|
 |
Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem » Prace nad ustawą ratyfikacyjną
Odpowiedź szefa MSZ na interpelację posła Zająca
Odpowiedź Ministra Spraw Zagranicznych Andrzeja
Olechowskiego na interpelację posła Ryszarda Zająca w sprawie skutków
finansowych ratyfikacji Konkordatu między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą
Polską
(30 listopada — 2
grudnia 1994 r., Warszawa)
W
związku z interpelacją posła Ryszarda Zająca w sprawie skutków finansowych
ratyfikacji konkordatu pomiędzy Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską,
przesłaną dnia 16 listopada br. do prezesa Rady Ministrów, niniejszym
przedstawiam z upoważnienia pana premiera stanowisko rządu w tej sprawie.
Rząd potwierdza swą wcześniejszą opinię, iż koszty materialne związane z ratyfikacją konkordatu ograniczą się do przeznaczenia w budżecie państwa
dotacji na rzecz Papieskiej Akademii Teologicznej, przy czym skalę i podstawę
prawną dotowania określić powinien parlament. Zobowiązanie do dotowania PAT
wynika z art. 15 ust. 3 konkordatu i będzie realizowane po jego ratyfikacji.
Gdyby przyjąć, iż dotowanie PAT odbywa się na zasadach takich samych, jak
dotowanie KUL, to w 1994 r. hipotetyczna dotacja na działalność dydaktyczną
wyniosłaby ok. 13 mld zł, zaś dotacja na pomoc materialną dla studentów -
ok. 3 mld zł.
Obowiązek dotowania KUL nie wynika z konkordatu, lecz z ustawy z dnia 14
czerwca 1991 r. o finansowaniu KUL z budżetu państwa. Art. 15 ust. 3
konkordatu potwierdza w tej części istniejące już unormowanie prawa wewnętrznego. Z tego tytułu KUL w 1993 r. otrzymał z budżetu państwa 104 928 mln zł (na
działalność dydaktyczną — 81 358 mln zł, na pomoc materialną 23 570 mln zł), a w 1994 r. otrzymać powinien 129 674 mln zł (na działalność dydaktyczną -
105 867 mln zł, na pomoc materialną dla studentów — 23 807 mln zł).
Konkordat nie zmienia zasad ani warunków finansowania KUL z budżetu państwa.
Konkordat — wbrew poglądowi wyrażanemu przez niektórych posłów — nie
powoduje powstania innych zobowiązań finansowych dla budżetu państwa.
Wydatki związane z duszpasterską i charytatywną działalnością Kościoła
mają swoje umocowanie w obowiązującym prawie. Konkordat nie wprowadza kapelanów
do zakładów penitencjarnych, wychowawczych, resocjalizacyjnych oraz opieki
zdrowotnej i społecznej. Pełnią oni posługę duszpasterską w wyżej
wymienionych placówkach już od 1989 r., tzn. od momentu wejścia w życie
ustawy o stosunku państwa do Kościoła katolickiego w Polskiej
Rzeczypospolitej Ludowej. Zgodnie z art. 31 ust. 2 ustawy w celu pełnienia posługi
duszpasterskiej w zakładach leczniczych oraz w zamkniętych zakładach pomocy
społecznej „kierownicy właściwych zakładów państwowych zatrudnią
kapelanów skierowanych przez biskupa diecezjalnego". Z informacji
Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej wynika, iż w placówkach innych niż
szpitale kapelani nie są zatrudniani. Wysokość wydatków związanych z funkcjonowaniem kapelanów szpitalnych nie jest dokładnie znana. MZiOS nie
gromadzi takich informacji. Skalę kosztów obrazują dane, z których wynika, iż w 1992 r. działały w Polsce 684 szpitale ogólne, zaś kapelani szpitalni
zaszeregowani są zgodnie z lp. 8 cz. I tabeli zaszeregowań stanowisk pracy,
stanowiącej zał. nr 2 do rozporządzenia MZiOS z dnia 20 lipca 1992 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników publicznych zakładów opieki
zdrowotnej (Dz. U. nr 55, poz. 273 z późniejszymi zmianami) w kategorii od XIV
do XVI. Stawki wynagrodzenia zasadniczego dla ww. kategorii wynoszą od 2,5 mln
do 5 mln zł w przypadku kapelana zatrudnionego w pełnym wymiarze norm pracy.
Kapelani pełniący posługę w zakładach penitencjarnych na podstawie art 32
ust. 4 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku państwa do Kościoła
katolickiego nie otrzymują wynagrodzenia. Z konkordatu nie wynika, by umowa
przewidziana w art. 17 ust. 3 miała oznaczać nawiązanie z kapelanem więziennym
stosunku pracy i płacenie wynagrodzenia.
_____________________
Sprawozdanie Stenograficzne z 36 posiedzenia Sejmu w dniu 30 listopada — 2 grudnia 1994, Załącznik nr 2, Interpelacje i zapytania,
s. 37-38.
« Prace nad ustawą ratyfikacyjną (Publikacja: 17-11-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2964 |
 |