|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem » Analizy i oceny prawne
Deklaracja Rządu RP i projekty ustaw okołokonkord. [2] Autor tekstu: Jerzy Wisłocki
2) O zmianie ustawy O systemie oświaty
(druk nr 2309) W stosunku do proponowanych przez Rząd zmian zgłaszam następujące zastrzeżenia:
a) nie określono, w jaki sposób mają być notowane decyzje rodziców, bądź
uczniów o pobieraniu nauki religii. Konstytucja gwarantując prawo do milczenia w sprawie przekonań religijnych (art. 53.7) zakazuje „organom władzy
publicznej" stawiania tego rodzaju pytań, a dyrektor szkoły takim organem
jest, skoro wystawia świadectwa posiadające moc dokumentu urzędowego
(publicznego). Decyzje takie mógłby pobierać katecheta.
b) Religia może być nauczana tylko w szkole (art. 53.4 Konstytucji) i wobec
tego można mieć wątpliwości czy minister edukacji narodowej nie popełnił błędu
dopuszczając możliwość jej nauczania w przedszkolach, nawet na roku zerowym.
Byłoby to możliwe tylko w tych szkołach,
które taki rok zerowy realizują.
3) O zmianie ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania oraz niektórych
innych ustaw (druk nr 2310).
Proponowana nowelizacja związana ze zmianą ustawy O systemie oświaty nasuwa zastrzeżenia, które wyraziłem wyżej
(2 b).
4) O finansowaniu Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie z budżetu państwa
(druk nr 2311).
Finansowanie z budżetu państwa szkoły wyznaniowej uważam za niewłaściwe,
jeżeli konstytucja gwarantuje, że „Władze publiczne w Rzeczypospolitej
Polskiej zachowują bezstronność w sprawach przekonań religijnych.." (art.
25.2). Jeżeli jednak Rząd chce koniecznie doprowadzić do ratyfikacji
konkordatu to wówczas należałoby przyjąć inne zasady zrealizowania art.
15.3 konkordatu.
Od dawna domagam się, aby stosunki ekonomiczne między Państwem a Kościołem
katolickim zostały ostatecznie uregulowane. Należy przeprowadzić rozliczenie
przez Państwo przejętego majątku kościelnego, a jednocześnie majątku, który
Kościół otrzymał ze Skarbu Państwa (m.in. obiekty na ziemiach zachodnich i północnych). Jeśli z tego rachunku wyniknie obowiązek dokonania spłaty
zobowiązań wówczas należałoby je skapitalizować i stopniowo spłacać
przez Fundusz Kościelny. Uważam, że ustawa o finansowaniu PAT w Krakowie
powinna w art. 2 stanowić:
„Dotacje i inne środki z budżetu państwa będą przekazywane za pośrednictwem
Funduszu Kościelnego w formie zaliczek, na poczet zobowiązań Skarbu Państwa
wobec Kościoła katolickiego".
5) O zmianie ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych (druk nr 2312)
Nowelizacja art. 8 ust. 2 ustawy należycie chroni obywateli przed ewentualnymi
trudnościami w grzebaniu zmarłych.
Jednakże jestem przeciwny takiej nowelizacji. W ustawie o chowaniu zmarłych w art. 8.2 postanowiono:
W miejscowościach, w których nie ma
cmentarzy komunalnych, zarząd cmentarza wyznaniowego umożliwia pochowanie na tym cmentarzu na równych prawach, zwłok
osób zmarłych, które nie należą do danego wyznania.
Ustawodawca, szanując prawo własności, zakładał, że zarządy cmentarzy
wyznaniowych nie odmówią pochówku zmarłych bezwyznaniowych lub innych wyznań.
Obecnie ustawodawca zobowiązuje zarządy
cmentarzy, czyli narusza podstawową zasadę swobodnego zarządu własnością.
Zawsze byłem przeciwny tego rodzaju nowelizacji i dlatego uważałem, że taki
tekst powinien był się znaleźć w tekście konkordatu. Jeżeli się tak nie
stało to powstaje pytanie dlaczego już dawno tej sprawy nie uregulowano w najłatwiejszy
sposób.
Kodeks prawa kanonicznego stanowi:
kanon 1243 -
Stosowne przepisy, dotyczące porządku na
cmentarzach, zwłaszcza utrzymania i ochrony ich sakralnego charakteru, powinny
być ustanowione przez prawo partykularne.
czyli jest to delegacja, na mocy której polscy biskupi mogli wydać
stosowne zarządzenia i uspokoić wszelkie wątpliwości. Oczywiście udostępnienie
cmentarza nie oznacza możliwości uzyskania kościelnego pogrzebu, który
dotyczy tylko członków Kościoła (kanony 1176-1185).
(-)
Jerzy Wisłocki
Kopia z własnego zbioru Czesława Janika.
1 2
« Analizy i oceny prawne (Publikacja: 18-11-2003 )
Jerzy WisłockiUr. 1928, zm. 2008. W latach 1944-1945 działał w Armii Krajowej. W czerwcu 1956 aresztowany i przetrzymywany w Urzędzie Bezpieczeństwa. W 1948 ukończył szkołę średnią w Przemyślu. W 1952 ukończył studia na Wydziale Prawa Uniwersytetu Poznańskiego. W 1963 - doktorat nauk prawnych na podstawie rozprawy o rzemieślniczych cechach poznańskich w okresie przed wojnami szwedzkimi. Od 1978 jest doktorem habilitowanym, od 1983 profesorem nauk humanistycznych, a od 1995 - profesorem zwyczajnym. Od 1953 pracował w Archiwum Państwowym w Poznaniu na stanowisku kierownika pracowni mikrofilmowej. Później - od roku 1956 aż do 1988 - był pracownikiem naukowym Wydziału Prawa Uniwersytetu Poznańskiego, gdzie wypromował 250 magistrów i 12 doktorów. W 1982 został dyrektorem Biblioteki Kórnickiej PAN. Od 1987 kierował Zakładem Badań Narodowościowych PAN, w którym utworzył czasopismo "Sprawy Narodowościowe. Seria Nowa". W latach 1955-1992 był członkiem władz poznańskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Historycznego, a od 1972 do 1985 - głównym redaktorem wydawnictw Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Liczba tekstów na portalu: 10 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Konkordat polski z 1925 roku. Zagadnienia prawno-polityczne | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3020 |
|