|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Religie i sekty » Religioznawstwo
Skarb i strażnik skarbu [3] Autor tekstu: Joanna Żak-Bucholc
Zobaczyliśmy jak w toku rozwoju
myśli ludzkiej zmieniają się formy i sposoby odczytywania wartości -
widzieliśmy więc jak z archetypu pierwotnej walki „u początku czasu” wyłoniły
się postacie strażników skarbu i walczących z nimi herosów. Widzieliśmy
jak rola strażnika podzieliła się na stróża skarbu i stróża wrót. Wraz z sublimacją mitycznych sytuacji zmieniał się wzór strażnika. Ale nie tylko -
zmieniały się przecież przedmioty przezeń strzeżone. Od ognia i wody, po
przedmioty magiczne, bogactwa, obfitość. Popatrzmy na przykład św. Graala.
Prototypem Graala są zapewne magiczne kotły z mitów celtyckich. Graal w legendach arturiańskich — to czara z krwią ukrzyżowanego Chrystusa, którą
przywiózł Józef z Arymatei. Jej poszukiwań podejmowało się wielu śmiałków,
ale dokonać tego mógł tylko rycerz bez skazy, rycerz doskonały jak Galahad. I wreszcie sam Graal zaczął być odczytywany jako symbol doskonałości w sensie duchowym. Tak więc w bardziej rozbudowanych i wysubtelnionych opowieściach skarb
zaczyna oznaczać przymioty duchowe. Tak jak w przypadku Graala.
W buddyzmie, zauważmy, mowa jest o „klejnotach”, przecież właśnie Trzema Klejnotami nazywane są w formule
przystąpienia do wspólnoty: Budda, Sangha (wspólnota) i Dharma. A z mantry
„Om mani padme hum” (klejnot w lotosie) wywieść można myśl, że w świecie
ciemności i ignorancji, symbolizowanymi przez lotos klejnotem
są nauki Buddy. Pewnie teraz jaśniejsza stanie się symbolika Strażników
Dharmy. Przecież strzegą skarbu,
klejnotu — ale jakże to już inny skarb od tego, od którego zaczynaliśmy tę opowieść...
Bibliografia
1. Cotterell A., Ilustrowana encyklopedia mitów i legend świata, Warszawa 1996.
2. Eliade M, Kowale i alchemicy, Warszawa 1993.
3. Eliade M, Traktat o historii religii, Łódź 1993.
4. Gąssowski J, Mitologia Celtów, Warszawa 1978.
5. Jakimowicz-Shan M., Metamorfozy bogów indyjskich, Warszawa 1983.
6. Jakimowicz-Shan M., Jakimowicz A, Mitologia indyjska, Warszawa 1982.
7. Lurker M., Leksykon bóstw i demonów, Warszawa 1999.
1 2 3
« Religioznawstwo (Publikacja: 19-05-2002 Ostatnia zmiana: 06-09-2003)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 306 |
|