Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
200.030.081 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 284 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
John Brockman (red.) - Nowy Renesans

Znajdź książkę..
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
Od dawna zresztą wiadomo, że tam, gdzie królują Prawdziwe Wartości, zwykłym wiedzie się znacznie gorzej.
 Społeczeństwo » Eutanazja

Kult życia i kult śmierci a eutanazja [3]
Autor tekstu:

Reasumując, fakt eutanazji jako zjawiska omawianego szeroko na forum publicznym, sporu toczącego się w kontekście życia społecznego demaskuje tylko prawdziwe aporie i rażące zaniedbania, szeroko pomijane w obszarze działań oraz dysputy publicznej, a są to kolejno: niedopuszczalny i niezwykle toksyczny obszar zaniedbanego i dotąd nie opracowanego zapisu prawnego dotyczącego eutanazji jako legalnej, niekończący się i nader szkodliwy w swej istocie, jałowy spór dogmatyzmu z racjonalizmem na niekorzyść tego ostatniego i pozostający tylko sporem, uniemożliwiającym jakiekolwiek działania, a także niedopuszczalny i wysoce szkodliwy społecznie, politycznie i etycznie, podtrzymywany nieświadomie błąd w rozróżnieniu nominalnym na eutanazję i eksterminację, pomiędzy którymi stawia się w sposób nieuprawniony znak równości. Jednocześnie nie podejmuje się działań zwalczających, między innymi prawnie procederu eksterminacji osób chorych, powszechnego niestety i ogólnie przyjętego w społecznej świadomości. Dopóki akt eutanazji nie jest zapisem formalno- prawnym jako prawo decyzyjne będące wyrazem poszanowania autonomii człowieka, istnieje on jako problem w sensie czysto formalnym nie zaś etycznym, bowiem procederem niekontrolowanym i rażąco korzystającym z powyższego zaniedbania świadomego i legislacyjnego jest eksterminacja. Problem zatem został, jak się wydaje źle postawiony, czas mówić o eksterminacji oraz eutanazji, mając świadomość tego rozróżnienia.

Artykuł ten, jak łatwo zauważyć nie podejmuje bezsensownych analiz zupełnie abstrakcyjnego pojmowania eutanazji oraz tego, czym ona jest w świetle etyki. Nie jest to także jałowa dysputa akademicka nad zjawiskiem eutanazji, w sytuacji gdy eutanazja JEST FAKTEM I DOTYCZY NAS WSZYSTKICH, zaś prawnie staniemy przed nią jako dylematem, który w ogóle nie powinien mieć miejsca, ale w ten sposób też niczego nie rozwiążemy, jeśli jednocześnie pozwolimy na bezprawny proceder haniebnej eksterminacji.


1 2 3 

 Zobacz także te strony:
Eutanazja czynna i bierna
O eutanazji
Eutanazja - za czy przeciw?
O karze śmierci
Religie wobec samobójstwa
 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
O eutanazji
Eutanazja – za czy przeciw?

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (5)..   


« Eutanazja   (Publikacja: 07-03-2005 Ostatnia zmiana: 10-09-2006)

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Izabela Larisz
Ukończyła filozofię na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Publicystka (m.in. Res Humana). Jej pasją jest filozofia i dziennikarstwo publicystyczne. Mieszka w Żorach.

 Liczba tekstów na portalu: 6  Pokaż inne teksty autora
 Poprzedni tekst autora: Wyścig szczurów: którędy do mety?
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 3984 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365