Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
199.100.247 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 161 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Tolerancja jest to gotowość przyznania przedstawicielowi innego światopoglądu tej samej dozy inteligencji i dobrej woli, co sobie."
 Filozofia » Etyka

Etyka niezależna Tadeusza Kotarbińskiego z perspektywy metaetycznej [4]
Autor tekstu:

ZAKOŃCZENIE

1. Przyjęcie kognitywizmu na polu etyki pociąga za sobą istotne konsekwencje. Mianowicie etyka normatywna u Kotarbińskiego jest nauką oraz specyficzną sferą poznania ludzkiego. Skoro można twierdzić, że dana ocena etyczna jest prawdziwa, to powinniśmy stosować te same kryteria prawdziwości. Ocena etyczna musi być zgodna z rzeczywistością, z rzeczywistością dość specyficznie pojętą, bo dotyczącą wartości etycznych. Wartości etyczne powstały i zobiektywizowały się na styku określonych stosunków międzyludzkich, czyli zachowań, zaniechań zachowań oraz skutków owych zachowań czy też zaniechań. Rozszerzony zostaje zakres racjonalności, obejmując etykę właściwą. Świadomi jednak jesteśmy już teraz kosztów owego rozszerzenia.

2. Spojrzenie na etykę Kotarbińskiego poprzez kategorie i problemy metaetyczne wskazuje, że ów projekt etyki niezależnej w swojej głębokiej strukturze z konieczności musi odwoływać się do dość mocnych tez ontologicznych i epistemologicznych. Do końca nie jest to etyka niezależna, ponieważ zależy od konkretnie przyjmowanych tez filozoficznych, w szczególności tez przyjętego intuicjonizmu w poznaniu wartości etycznych. Tak zarysowana koncepcja intuicyjnego poznania poprzez sumienie, jako uniwersalny głos dobra i zła etycznego, narażona jest na liczne zarzuty, koncentrujące się przede wszystkim na środowiskowym i społecznym charakterze owego głosu sumienia, który zależy od warunków, sposobu wychowania i kultury panującej w danej grupie społecznej. To z kolei suponuje relatywizm a nie uniwersalizm.


1 2 3 4 

 Zobacz także te strony:
Pięść, mózg i serce. Szkic o filozofii Tadeusza Kotarbińskiego
Istota etyki niezależnej Tadeusza Kotarbińskiego
Opiekun spolegliwy według Tadeusza Kotarbińskiego
 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Istota etyki niezależnej Tadeusza Kotarbińskiego
Opiekun spolegliwy według Tadeusza Kotarbińskiego

 Dodaj komentarz do strony..   


« Etyka   (Publikacja: 31-03-2006 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Marcin Weisbrot
Student filozofii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, absolwentem prawa Wydziału Prawa i Administracji tegoż Uniwersytetu. Zajmuje się przede wszystkim problematyką etyczną oraz filozofią i teorią prawa. Pisze pracę magisterską "Relacje prawa i moralności w 'Pojęciu Prawa' H.L.A Harta". Po zakończeniu studiów planuje rozpoczęcie studiów doktoranckich.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 4680 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365