|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Historia filozofii » Filozofia nowożytna
Ludwika Chmaja wkład w polskie studia kartezjańskie [4] Autor tekstu: Adam T. Koźlik
5. Résumé
Zasadniczym założeniem
niniejszego artykułu było przedstawienie badań kartezjańskich Chmaja i wskazanie na ich znaczenie na gruncie polskim. Stąd też dość obszerne
relacje z wniosków badawczych jakie wysnuwał w swych pracach. Z drugiej
strony, może się nasunąć czytelnikowi wniosek, że badania te mogły zostać
skonfrontowane z innymi. Jednakże przyjęte podczas pisania artykułu założenia
każą pominąć takie jej rozwinięcie, a to z kilku przyczyn: po
pierwsze w polskiej literaturze kartezjańskiej zasadniczo brak prac komentujących,
bądź polemizujących bezpośrednio z Chmajem, jak wskazywałem w części wstępnej,
monografia o rozwoju Kartezjusza była dziełem dominującym, zaś bliższe
referowanie wniosków badawczych wysnuwanych w np. Kartezjusz i jego filozofia w świetle ostatnich badań, wydaje się o tyle zbyteczne,
że komentowane są tam tylko i wyłącznie prace zagraniczne i zasadniczo nie są
dostępne czytelnikowi polskiemu.
Jak zaznaczałem
wielokrotnie w kolejnych punktach, studiów kartezjańskich Chmaja nie sposób
przecenić. Już sam fakt, że był Chmaj tłumaczem dzieł Descartes'a jest
warty odnotowania. A to przecież ledwie wstęp do ogromu badań kartezjańskich,
wspartych pogłębionymi studiami i wyjazdem do Paryża.
Należy też podkreślić, że chociaż część studiów
kartezjańskich Chmaja pozostaje w misternym splocie z jego studiami ariańskimi,
to jednak zasadniczy zręb tworzą wyraźnie odrębne dzieła. Mam tu szczególnie
na myśli, najszerzej przeze mnie referowaną, pracę Rozwój
filozoficzny Kartezjusza, którą można bez wahania nazwać podstawowym
dziełem kartezjańskim Chmaja, ale także inne, pomniejsze prace.
The following article
shows main threads of Ludwik Chmaj's studies concerning Réne Descartes.
The important part is devoted to the question of development of Descartes'
philosophical thoughts. The other aim of analyses presented in this
article is to show how important for Polish cartesian studies Chmaj's resources
were.
Bibliografia:
I. Prace Ludwika Chmaja:
- Chmaj Ludwik, Zagadnienie „trzech faz" w rozwoju filozoficznym Kartezjusza, „Przegląd
Filozoficzny", 1927, R. XXX, z. 2/3.
- Chmaj Ludwik, Kartezjusz i jego
filozofia w świetle ostatnich badań, „Kwartalnik
Filozoficzny" 1928, VI, z. 1-4.
- Chmaj Ludwik , Zagadnienie
filozoficznego rozwoju Kartezjusza, „Przegląd Filozoficzny",1928, XXXI z. 1.
- Chmaj Ludwik, Rozwój filozoficzny
Kartezjusza, Kraków1930.
- Chmaj Ludwik, Kartezjanizm w Polsce
XVII i XVIII wieku, „Myśl Filozoficzna",
1956, nr 5 (25).
- Chmaj Ludwik, Wstęp tłumacza
(do:) R. Descartes, Reguły kierowania
umysłem.
- Poszukiwanie prawdy poprzez światło
naturalne, przeł. L. Chmaj, Kęty
2002.
II. Opracowania:
- Lepszy Kazimierz, Ludwik Chmaj
1988-1959, „Kwartalnik historyczny", 1960, R. LXVII, nr 2.
- Szczucki Lech, W czterdziestopięciolecie
pracy naukowej Ludwika Chmaja, Myśl Filozoficzna" 1957 nr 3 (29).
- Szczucki Lech, Ludwik Chmaj
1888-1959, „Studia Filozoficzne" nr 5, 1959.
- Tatarkiewicz Władysław, Wielcy i bliscy, (w:) tegoż, Parerga,
Warszawa
1978.
1 2 3 4
« Filozofia nowożytna (Publikacja: 03-12-2006 )
Adam T. Koźlik Absolwent studiów filozoficznych w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5141 |
|