Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
199.968.674 wizyty
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 280 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
Wiara prowadzi do poróżnienia człowieka z immanencją, a więc z nim samym, ateizm godzi go z ziemią, synonimem życia.
 Kultura » Etnologia

Funkcja i rola dżinna w 'Księdze tysiąca i jednej nocy' [4]
Autor tekstu:

*

Pisaliśmy, że kraina za siedmioma górami za siedmioma lasami jest odzwierciedleniem świata rzeczywistego. Mieliśmy przykład przeniesienia instytucji małżeństwa i konsekwencji jakie ono za sobą niesie w zależności od jednej zmiennej, od stanu klasowego bohatera.

Zajęliśmy się trzema postaciami występującymi w bajce magicznej: donatorem, pomocnikiem i księżniczką. Przyporządkowaliśmy do nich odpowiednie funkcje, które zostały poddane analizie. Postaci te stanowią „pozytywną” część opowiadania. Bohater spotyka donatora, pomyślnie przechodzi próbę, otrzymuje magiczny środek, który doprowadza go do ukochanej. Oczywiście nie w każdym przypadku celem jest zdobycie księżniczki i małżeństwo.

Praca niemalże całkowicie pomija „negatywną” stronę, którą reprezentuje antagonista, uzurpator i niekiedy także donator, który często odgrywa podwójną rolę, z biegiem akcji rezygnuje z roli donatora, by wcielić się w antagonistę.

Księga tysiąca i jednej nocy” to twór wielokulturowy w którym odnajdujemy motywy mitologiczne z całego świata. Propp chciał opracować metodę pozwalającą na przeprowadzenie badań porównawczych bajek całego świata jako zjawiska kulturowego. [ 31 ] Dokonując morfologii bajki, możemy porównywać bajki między sobą. Następnym krokiem jest odniesienie bajki do mitu, który często jest jej źródłem. Zobaczyliśmy, że zbiór, datowany między VIII a XV wiekiem, sięga swoimi korzeniami daleko wstecz. Poczynając od czasów Salomona, państwa hetyckiego, a kończąc na VII wieku. Imponująca jest przestrzeń czasowa, podobnie jak i przestrzenna. Źródła niektórych wątków odnajdujemy w mitach Ameryki Północnej, Australii, co świadczy o uniwersalności motywów.

Silnie zaznaczony jest obrzęd inicjacyjny, motyw „wielkiego domu”, umieranie i ponowne narodziny, podróż do innej krainy — wiążący się z nabyciem umiejętności magicznych oraz powrót do świata rzeczywistego. Kraina za siedmioma górami za siedmioma lasami jest odzwierciedleniem świata faktycznego. To wyidealizowana kraina dostatku.

Motyw eschatologiczny jest przewodni. Demon występuje zarówno jako pośrednik między światami oraz jako przedstawiciel „tamtego” świata. Budzi lęk i trwogę, jest ich personifikacją, symbolizuje nadprzyrodzone siły przyrody z którymi zmaga się mieszkaniec pustyni.

Dżinn pod postacią węża to wyraźne nawiązanie do totemizmu. Demony zapełniły bezludnie przestrzenie pustynne, a człowiek musiał dbać o dobre stosunki z tymi istotami, gdyż był od nich zależny. Wąż to także mieszkaniec zaświatów, ale podobnie jak dżinn, wąż również jest postacią ambiwalentną. Mitologia umiejscawia go również w niebie, jest owinięty wokół tronu Allacha i unieruchamia go. [ 32 ]

Demon jest figurą dwubiegunową, my natomiast rozważyliśmy jedynie jej pozytywny aspekt w kontekście ról i funkcji jakie może odegrać postać dżinna. Oczywiście nie jesteśmy w stanie rozgraniczyć obu biegunów, dlatego pojawiają się również negatywne cechy. Jeżeli chodzi o mit, to nie mamy żadnego wpływu na to do czego nas on odniesie. Dla mitu nie jest ważna rola jaką może pełnić demon, ale jego funkcja, choć oczywiście funkcje przypisane są do odpowiedniej roli.

Dżinn, pierwszoplanowy bohater folkloru nie tylko arabskiego ale i muzułmańskiego, był przedmiotem kultu Arabów czasów dżahilijji. Nawet prorok Muhammad nie był wstanie usunąć jego obrazu z wyobraźni mieszkańców Półwyspu Arabskiego. Demony wywarły tak silny wpływ, iż nawet dzisiaj zachowują się jego ślady w literaturze. Nie dziwi więc jego powszechna obecność na kartach „Księgi tysiąca i jednej nocy”.

Bibliografia:

  1. W. J. Propp, Morfologia bajki, przeł. Wiesława Wojtyga-Zagórska, Warszawa 1976.
  2. W. J. Propp, Historyczne korzenie bajki magicznej, przeł. Jacek Chmielewski, Wydawnictwo KR, Warszawa 2003.
  3. Księga tysiąca i jednej nocy, tom1-9, PIW, Warszawa 1973.
  4. R. Piwiński, Mity i legendy w krainie proroka, Wydawnictwo Iskry, Warszawa 1983.
  5. R. Piwiński, Mitologia Arabów, Wydawnictwo artystyczne i filmowe, Warszawa 1989.
  6. Ks. K. Kościelniak, Złe duchy w Biblii i Koranie, Wydawnictwo UNUM, Kraków 1999.
  7. Z. Freud, Człowiek, kultura, religia, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa 1967.
  8. Koran, przeł. J. Bielawski, PIW, Warszawa 1986.
  9. Biblia Tysiąclecia, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań-Warszawa 1980.

 


1 2 3 4 

 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Inicjacja dziewcząt w starożytnym świecie minojskim
Kultura Indusu i mity indyjskie

 Dodaj komentarz do strony..   


 Przypisy:
[ 31 ] W. J. Propp, Morfologia bajki, przeł. Wiesława Wojtyga-Zagórska, Warszawa 1976, s. 13.
[ 32 ] R. Piwiński, Mity i legendy w krainie proroka, Iskry, Warszawa 1983, s. 51.

« Etnologia   (Publikacja: 09-08-2008 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Mateusz Stachniuk
Student religioznawstwa i arabistyki na UJ
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 6004 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365