|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Religie i sekty » Islam » Konflikty wewnątrz islamu
Islam a pokusa purytanizmu [3] Autor tekstu: Radosław S. Czarnecki
Wahhabizm
ucieleśnia współcześnie (choć w innym stylu i według innego modelu
funkcjonowania) rolę jaką w Średniowieczu i wczesnym Renesansie spełniał
papieski Rzym wobec chrześcijaństwa, będąc zarazem totalnym autorytetem
moralnym, absolutną wyrocznią w sprawach wiary, moralności, jurystyki i zagadnień polityczno-społecznych, szafarzem odpustów, centralą nawracania świata
na jedynie słuszną wiarę i ..… najważniejszym bankierem cywilizacji „białego
człowieka".
Niektórzy obserwatorzy i komentatorzy oraz znawcy problemu — na kanwie
ostatnich wydarzeń w Afryce płn. (głównie w Egipcie, Libii i Tunezji) i silnej legitymacji jaką w demokratycznych wyborach uzyskały ugrupowania
islamistów — wyrażają nadzieję, iż demokracja obłaskawi owych
fundamentalistów, stępi ich ortodoksję i niejako zwesternizuje ich. Obala owe
nadzieje sytuacja w dzisiejszej Turcji. Kraj ów ześlizguje się — na co
zwracają uwagę miejscowi przeciwnicy islamizmu — powoli w stronę państwa soft-islamistycznego
(partia AKP premiera R.T.Erdogan systematycznie opanowuje — w demokratyczny
oczywiście sposób — kolejne sfery życia
publicznego, zaprowadzając systematycznie i konsekwentnie islamskie,
czyli religijne, porządki [ 12 ]).
Arabista i znawca islamu, Holender J.J.G.Jansen w końcu XX wieku zauważył w swym znaczącym tekście (Podwójna
natura fundamentalizmu islamskiego) , że to niekonsekwencja Zachodu,
jego poparcie dla skompromitowanych i skorumpowanych reżimów przez dekady
spowodowały poniekąd eksplozję idei islamistycznych i uzyskanie przez
fundamentalistów znaczenia politycznego i społecznego w krajach muzułmańskich.
Elity pro-zachodnie, intelektualiści liberalni i postępowi byli w ramach ustępstw
na rzecz fundamentalistów przez ww. reżimy eliminowani czy deprecjonowani (jako
rekompensata dla trwania i pozornych, nieformalnych porozumień reżimów
wojskowych z fundamentalistami) [ 13 ].
Moim zdaniem jest to tylko część prawdy. Należy zwrócić uwagę na
szerszy kontekst religijnego, w formie purytańskiej i często ekstremistycznej,
odrodzenia różnych religii, zwłaszcza monoteistycznych. Fundamentalizm i takie też postawy, tudzież interpretacja zjawisk
zachodzących we współcześnie w świecie, obserwować można również w chrześcijaństwie, judaizmie czy hinduizmie. To
problem szerszy, ważki dla przyszłości współczesnego świata.
Adekwatną
oceną postaw i mentalności poruszanych w niniejszym tekście, to sąd
egipskiego pisarza i intelektualisty, jednego z najbardziej znanych w świecie
literatów piszących po arabsku, Alaa al-Aswany’ego: "Islamiści
to prawicowcy z przedpotopowymi poglądami na społeczeństwo, ale spór z nimi
można i należy toczyć w ramach demokracji" [ 14 ]-
mówi Egipcjanin. Tylko czy rządzący jakimkolwiek krajem muzułmańskim islamiści — co może się ziścić niezwykle prędko, na naszych oczach, biorąc efekty
rewolucji w świece arabskim AD 2011 — zechcą tolerować i przestrzegać zasady
demokracji, wolności osobistych obywateli (zwłaszcza oinnym światopoglądzie i przekonaniach), przyjmować za coś normalnego krytykę i przeciwstawne
opinie. Ja mam osobiście spore wątpliwości.
Za cały komentarz i podsumowanie niech posłuży mniemanie egipskiego
fundamentalisty, teoretyka doktryny Bractwa Muzułmańskiego, powieszonego za
ekstremizm i podżeganie do rebelii przez reżim G. Abd-el Nasera dr. Sayyeda
Qutba (1906-66): "La
budd li-'l-islam anjahkun" — co oznacza po polsku: nieuchronnie
zapanuje islam. Nic dodać , nic ująć.
1 2 3
Przypisy: [ 13 ] J.J.G.Jansen, Podwójna natura
fundamentalizmu islamskiego,
Kraków 2005, s. 209 i następne [ 14 ] A. al-Aswany, Dentystapisze
doprezydenta, Gazeta
Wyborcza z dn. 30.06.-1.07.2012 « Konflikty wewnątrz islamu (Publikacja: 08-07-2012 )
Radosław S. CzarneckiDoktor religioznawstwa. Publikował m.in. w "Przeglądzie Religioznawczym", "Res Humanie", "Dziś", ma na koncie ponad 130 publikacji. Wykształcenie - przyroda/geografia, filozofia/religioznawstwo, studium podyplomowe z etyki i religioznawstwa. Wieloletni członek Polskiego Towarzystwa Religioznawczego. Mieszka we Wrocławiu. Liczba tekstów na portalu: 129 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Return Pana Boga | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8177 |
|