Do treści
Światopogląd
Religie i sekty
Biblia
Kościół i Katolicyzm
Filozofia
Nauka
Społeczeństwo
Prawo
Państwo i polityka
Kultura
Felietony i eseje
Literatura
Ludzie, cytaty
Tematy różnorodne
Znalezione w sieci
Współpraca
Pytania i odpowiedzi
Listy od czytelników
Fundusz Racjonalisty
Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
217.764.251 wizyt
Ponad 1064 autorów napisało
dla nas 7362 tekstów.
Zajęłyby one 29015 stron A4
Wyszukaj na stronach:
Kryteria szczegółowe
Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..
Ostatnie wątki Forum
:
Paradoks w polskim systemie praw..
Rodzimowiercze Związki Wyznaniowe..
Ciekawostka. Parlamentarzysta - 1..
Od muzyki do nieszczęścia jest b..
Szwajcaria. Bogactwo bez zasobow ..
Astro fizyczno biologiczny dowód ..
urwał się z łancucha
Co wybrać?
Najdluzsza zywotnosc organizmow i..
Ogłoszenia
:
30 marca 1689r w Polsce
Ostatnio rozważam wdrożenie Symfonii w chmu..
Jakie są rzeczywiste koszty wdrożenia AI
dobre szkolenia lub materiały dotyczące Arc..
Dodaj ogłoszenie..
Czy bańka AI zakończy się kryzysem ekonomicznym?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
Oddano 44 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Kubek wyznawcy Latającego Potwora S.:
Znajdź książkę..
Złota myśl Racjonalisty:
"Religia jest doskonałym środkiem antykoncepcyjnym. Niestety, działa tylko na umysły."
Andrzej Koraszewski
Komentarze do strony
Leon Petrażycki i 'przewrót kopernikański' w prawie
Dodaj swój komentarz…
Arminius - Mead i Boaz
2 na 2
"..Margaret Mead z jej ezoteryczną antropologią kulturową, dzięki której odkryła dla zachodu wiele nowych ideologii".
Wywołanie nazwiska Margaret Mead skłania do przypomnienia innej postaci, której wpływ na naukę 20 wieku
był znacznie większy niż Petrażyckiego czy Malinowskiego
, przy czym był to raczej wpływ destruktywny.
Franz Boas
- bo o nim to mowa - w antropologii 20 - wiecznej jest odpowiednikiem niesławnego Trofieja Łysenki na gruncie nauk genetycznych. Zwolennik marksizmu i szkoły frankfurckiej korumpował rzetelną naukę swoimi ideologicznymi poglądami. Forsował tezę (podobnie jak jego uczennica Mead) o zdecydowanej wyższości czynników środowiskowych nad genetycznymi, w dziele kształtowania postaw i zachowań czlowieka. Upowszechniając swój pogląd (
bardzo skutecznie, trwale i na dużą skalę
) nie stronił on ( i jego uczniowie, w tym Mead) od fałszerstw i "nierzetelnych " badań, które miały kjakoby potwierdzac jego tezy. W chwili obecnej nauka odchodzi od "boesian formula" ujawniając jej braki i słabości. Poniżej jest link do krótkiego wyjaśnienia niektórych "niedoróbek" Boasa.
www.pnas.org/co(*)36.abstract?ijkey=f3uGSmr3wB0r
.
Autor:
Arminius
Dodano:
30-04-2014
Reklama
Arminius - śmierć polihistora
2 na 2
Postać Petrażyckiego jest także interesująca pod innym względem. Był to wybitny polihistor, luminiarz nauki i kultury,
świetnie się odnajdujący na styku trzech kultur: polskiej, rosyjskiej oraz niemieckiej.
Rosjanie zresztą często uważają go za swojego uczonego - co nie jest zgodne z prawdą. Jako taki Petrażycki znał świetnie tak wschód jak i zachód i był między tymi dwoma cywilizacjami swoistym zwornikiem, podobnie zresztą jak - na przykład - wybitny polski filolog klasyczny Tadeusz Zieliński, również funkcjonujący na bardzo płodnym polsko - rosyjsko - niemieckim trójstyku. Petrażycki - co intrygujące - zmarł śmiercią samobójczą w 1931 r., cierpiąc na depresję. Czy wiadomo jest co było przyczyną owego "obniżenia" nastroju? Czy w swoim głębszym wymierze nie było to spowodowane koniecznością wyjazdu z Rosji po rewolucji bolszewickiej (Petrażycki jako znany działacz "kadetów" był na cenzurowanym u bolszewików) i osiedlenia się na stare lata w całkowicie nowym miejscu?
Autor:
Arminius
Dodano:
29-04-2014
Arminius - jak życie psa
2 na 2
Malinowski rozwinął metodologię, precyzyjnie opisując badania za pomocą obserwacji uczestniczącej".
W drugiej połowie lat 60-tych ukazały się pamiętniki Malinowskiego (obejmujący lata I wojny na wyspach Triobriandzkich i w Nowej Gwinei), które w pierwotnym zamierzeniu nie miały być opublikowane, i które zdaniem ich autora miały być "środkiem do autoanalizy". Ich ujawnienie wstrząsnęło środowiskiem etnologów. Jedna z opinii tak określała Malinowskiego: "Ujawnił się on jako opryskliwy, hipochondryczny narcyz, skrajny egoista zajęty tylko sobą, którego jakiekolwiek ludzkie uczucia do ludzi wokół których żył (tubylcy- Arminius) ograniczone były do absolutnego minimum". Opinie typu: "
I see the life of the natives as utterly devoid of interest or importance, something as remote from me as the life of a dog",
zawarte w owych pamiętnikach, złożyły się na tak ostrą krytykę postawy i sylwetki uczonego. Obecnie wielu znawców przedmiotu podkreśla, iż treści zawarte w dzienniku, są bardziej odbiciem wewnętrznych kryzysów jakie przechodził uczony, niż jego rzeczywistych poglądów na autochtonów. Tym niemniej jednak kontrowersje pozostają.
Autor:
Arminius
Dodano:
29-04-2014
Pokazuj komentarze
od pierwszego
Aby dodać komentarz, należy się zalogować
Zaloguj jako
:
Hasło
:
Zaloguj przez OpenID..
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a -
załóż konto..
Reklama
[
Regulamin publikacji
] [
Bannery
] [
Mapa portalu
] [
Reklama
] [
Sklep
] [
Zarejestruj się
] [
Kontakt
]
Racjonalista
©
Copyright
2000-2018 (e-mail:
redakcja
|
administrator
)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365