|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Historia filozofii » Filozofia nowożytna
Metafizyka moralności Kanta [3] Autor tekstu: Michał Piotrowski
Ostatni punkt krytyki odnosi się bardziej do samego uzasadnienia poglądów
Kanta, niż do rzeczywistości. Otóż czyny powinniśmy osądzać według motywów,
dla których są podejmowane. Jednakże w przypadku imperatywów, nakazuje się
branie pod uwagę skutków! Czyżby więc Kant nie potrafił zrzucić z siebie
„cienia" utylitarystów. Wskazuje na to cytat: "Tymczasem,
chcąc przekonać się w najkrótszy, a jednak nieomylny sposób, jaką odpowiedź
należy dać na pytanie, czy kłamliwe przyrzeczenie zgadza się z obowiązkiem,
pytam się samego siebie: czy byłbym zadowolony z tego, że moja maksyma [...]
miałaby obowiązywać jako prawo powszechne (...); albowiem według takiego
prawa nie istniałoby właściwie żadne przyrzeczenie, ponieważ na próżno
udawałbym wobec drugich, że chcę tak postąpić w przyszłości, gdy oni temu i tak nie wierzą, a gdyby to nawet lekkomyślnie uczynili, oddaliby mi przecież
wet a wet."
Na tym kończy się to omówienie. Myśl etyczna Kanta jest do dziś
szeroko dyskutowana, a także — stosowana, choć jak pokazuje życie, w trochę
zmienionej wersji. Czy jestem kantystą czy nie? Na to pytanie każdy musi sobie
odpowiedzieć sam. Na to czy warto też.
1 2 3
« Filozofia nowożytna (Publikacja: 28-07-2002 Ostatnia zmiana: 07-02-2005)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1567 |
|