|
|
Społeczeństwo » Socjologia
Utopia to przyszłość [2] Autor tekstu: Lucyna Nieuważna
Projektowanie Utopii jest
bliską krewną nauki, która nie tyle czerpie z obecnych osiągnięć
techniki, co nakierowuje jej rozwój, by odkrywała narzędzia które mają
zaspokoić przyszłe potrzeby ludzkości. Utopia nie boi się eksperymentów, a pierwsze zrealizowane wizje powstały dzięki utopistom. W tym względzie
utopista również zyskuje nowe znaczenie. Staje się projektantem przyszłości.
Utopista
to jednak nie futurolog, bowiem
„Futurolog z najwyższym trudem domyśla się przyszłej całości lub poprzestaje na cząstkowej
prognozie; utopista zaczyna właśnie od owej całości, aby domyślać sie następnie
procesów, które do jej powstania ewentualnie doprowadzą." [ 9 ]
Utopista to również w pewnym sensie rewolucjonista czy reformator, którzy
tworzą „przedwczesne prawdy" [ 10 ].
„Świat
współczesny pełen jest rzeczy, które właśnie przez utopistów zostały
pomyślane po raz pierwszy." [ 11 ]
W takim rozumieniu:
„Projektowanie utopii na pewno zatem nie jest fantazjowaniem; jest to akt
samooświecenia myśli o jej własnym ukrytym mechanizmie. Nieustannie i nieuchronnie
przewodzą nam utopie nieuświadomione i przeto niepodatne na kontrolę.
Każdy, kto podejmuje decyzje, kto działa lub planuje, chce zawsze coś
ulepszyć. Ma więc przed oczyma stan, który w porównaniu z teraźniejszością jest
utopijny." [ 12 ]
Można by wywnioskować,
iż nauka jest Utopią, a każdy naukowiec jest utopistą. Zasada ta jednak nie
skupia się w tym twierdzeniu. Utopia i utopista to coś więcej. Utopia może
stać się jedyną drogą ludzkości, w sensie nie ostateczna, ale jest
nieunikniona, bo tylko tą drogą może chcieć podążać. Nauka i technika
wymagają budowy Utopii, gdzie utopistami staną się wszyscy użytkownicy tego
projektu. Jest to dość ogólne zagadnienie, jednak ja ważniejszym założeniem
tego podrozdziału, jest to, iż:
„Utopia traktowana jest jako ogólna
wizja pożądanego kierunku rozwoju, inspirująca konkretne działania
aktualne." [ 13 ]
2.
Technoutopie
Rozwój
technologiczny zmienił całkowicie pojęcie Utopii. Technika otworzyła zupełnie
nowe pola dla kształtowania się jej.
„Patrząc z klasycznej (a nawet cybernetycznej) perspektywy, technologia
stanowi przedłużenie ciała. Jest wyrafinowanym, funkcjonalnym udoskonaleniem
organizmu ludzkiego, umożliwiającym mu
dorównanie naturze oraz triumfalne jej blokowanie i obsadzanie." [ 14 ]
Człowiek
jest uzależniony od maszyny. Zaspokajają i wypełniają one najważniejsze płaszczyzny w jego życiu. To nieodzowny element w komunikacji, w pozyskiwaniu
informacji, ich przetwarzania oraz w budowaniu nowego świata. Nie
potrafimy obejść się bez technologii, jest ona tak powszechna w naszym życiu,
że aż niezbędna. Ten rozwój dąży do tego, by każda część życia człowieka
była uzależniona od technologii. Jak dotąd ludzkość poddaje się temu z wielką przyjemnością. Dla przykładu:
„Optoelektronika
przyczyniła się do rozszczepienia osobowości i rozciągnięcia jej w czasie i przestrzeni. Ludzie coraz częściej rezygnują z realnej obecności na rzecz
teleobecności, zapośredniczonej przez media. Teraźniejszość zastępowana
jest technologią czasu rzeczywistego i transmisjami na żywo." [ 15 ]
Wszelki
rozwój techniki i nauki jest spowodowany chęcią przedłużenia zdolności człowieka.
Człowiek ma się objawić jako istota doskonała, niczym nie ograniczona.
Dlatego tez naukowcy próbują stworzyć wszelkiego rodzaju maszyny zdolne
poszerzyć jego zmysły. Szczególnym kierunkiem w tej dziedzinie jest rozwój
biotechnologii, która ostatecznie ma zapewnić człowiekowi nieśmiertelność.
Możliwość wymiany organów, modyfikacji genetycznych czy łączeniu urządzeń
technicznych z ludzkimi organami to wstępnie już prowadzone badania.
Pierwszym etapem jest walka z ograniczeniami ludzi niepełnosprawnych,
sterowanych myślami, później ma to być całkowita kontrola nad DNA ludzkim,
jak to przedstawia film "Gattaca"
(polskie tłumaczenie: "Szok przyszłości"). [ 16 ]
„W
opublikowanym w 1970 roku Szoku przyszłości Alvin Toffler odważnie kreśli wizje technoutopii, choć zastrzega, że
stara się "trzymać linii racjonalnego myślenia". Podobnie jak rzesza
innych technoutopistów przekonuje on, że współczesna
rewolucja super-przemysłowa może zlikwidować nie tylko głód i choroby, lecz nawet
takie plagi społeczne jak chamstwo i ciemnota. System super-przemysłowy
nie tylko nie będzie ograniczał indywidualnego rozwoju człowieka, lecz również
stworzy nowe możliwości przeżycia rozkoszy i przygody." [ 17 ]
Technologia korzystając z osiągnięć nauki staje
się najważniejszym środkiem realizującym założenie utopijne. Ta droga ma
doprowadzić do narodzin nowej ery zwanej posthumanizmem (nurt nazywany również
transhumanizmem), gdzie człowiek staje się czymś więcej. Ingerencja nauki i technologii dotyczy również ludzkiego ciała, poprzez jego modyfikację dąży
się do jego ulepszenia.
„Kurzweil w dziele The Singularity Is Neaf przekonuje,
że na
skutek
wykładniczego wzrostu tempa rozwoju technologicznego ludzkość
wkroczyła w etap technologicznej konwergencji, stopienia
biologii, techniki i informatyki w jedną dyscyplinę. Efektem tego
stopienia będzie niebawem, za jakieś dwadzieścia do pięćdziesięciu
lat, radykalny skok ewolucyjny, przejście do epoki posthumanistycznej. Jednym z jej ważnych aspektów będzie realna nieśmiertelność. Transhumanizm — bo
tak nazywa się ten najbardziej radykalny nurt myśli posthumanistycznej — jest w Stanach
Zjednoczonych
bardzo wpływowym projektem. [...] Utopia
posthumanizmu jest bardzo płodna i kryje wieloznaczny potencjał. [...] Posthumanizm
otwiera szansę redefinicji podmiotowości i uzyskania większej autonomii,
oderwania koncepcji podmiotowości od groźnych i kwestionowanych esencji
rasy, płci, gatunku. [...] Oto bowiem rozwój antropotechnik otwiera perspektywę
biowładzy absolutnej, sięgającej samej podstawy bytu, jaką jest kod."
[ 18 ]
W kreowaniu
wirtualnej rzeczywistości możliwe jest stworzenie zamkniętych pomieszczeń-komputerów, w których człowiek będzie egzystował, bowiem Utopia to"pole
nieograniczonych możliwości". [ 19 ]
Już teraz
istnieją technologie, które udostępnione ogółowi społeczeństwa zbudują
zupełnie nowy świat. Są to np. drukarki drukujące trójwymiarowe przedmioty, w przyszłości do ich funkcji zaliczać ma się możliwość wydrukowania posiłku.
Przedmioty, które narysowane w powietrzu za pomocą specjalnego długopisu, wyłaniają
się z maszyny stworzonej do tego celu. Jednym z najbardziej rewolucyjnych
jest projekt NATAL — zaawansowany
system sterowania, wiernie odwzorowujący ruchy użytkownika — kontrolera.
Projekt kupił Microsoft.
"Pomysł
Microsoftu polega na wykorzystaniu kamery, która będzie odbierała ruchy
gracza i przekładała je na ruchy postaci w grze. System zostanie też wyposażony w technologię rozpoznawania twarzy, przydatną przy logowaniu, oraz
rozpoznawania mowy.
„Projekt
Natal", o ile zostanie zrealizowany, może być początkiem nowej epoki w dziedzinie
elektronicznej rozrywki i komunikacji." [ 20 ]
Projekt NATAL
Rozwijająca
się branża gier komputerowych chce stworzyć sensory zmysłu, skupiając się
głównie na zmyśle dotyku. Tzw. „system dotyku", ma umożliwić intymne
kontakty z innymi użytkownikami umożliwiając zmianę emocjonalną swych
postaci a nawet spłodzenie potomstwa. Rozwój technologiczny w tej branży
planuje budowę pokoi przeznaczonych dla graczy, które całkowicie umożliwią
„zatopienie" się w wirtualnej rzeczywistości, zapewniając odbiór świata
wszystkimi zmysłami.
W 2009 roku do kin weszła produkcja „Gamer" [ 21 ],
której fabuła związana jest z przyszłością gier komputerowych. Gracze
mają możliwość wykorzystania prawdziwych ludzkich Awatarów w grze „Społeczeństwo".
„Gamer" — gra „Społeczeństwo"
Twórca tej
technologii (nanokomórkek, które poprzez replikację tworzą Nanokorę u ludzkich
Awatarów, którymi steruje gracz podczas gry), stwarza nową grę „Zabójcy", w których więźniowie-Awatarzy, zabijają się naprawdę, więzień, który
przetrwa 30 takich sesji ma możliwość wyjścia na wolność. Jest to wizja
antyutopijna, a raczej kolejny przykład Utopii w krzywym zwierciadle, gdyż
społeczeństwo godzi się na taki stan, ze względu na rozrywkę, jakie ona dostarcza.
Film zawiera
wiele wątków dotyczących choćby manipulacji społeczeństwa, graczy którzy
nadużywają swoich Awatarów, do czego dąży społeczeństwo, któremu zależy
tylko na rozrywce itp., itd. Film ma szczęśliwe zakończenie, jednak należy
zapytać, jak daleko może posunąć się technologia oraz społeczeństwo w szukaniu nowej rozrywki.
„Czy współczesna technoutopia — która przybiera kształt
snów o podróżowaniu po infostradach pokonywanych w czasie nanosekundy, o
wirtualnej rzeczywistości i cyberprzestrzeni, pozwalających przekraczać
tradycyjne ziemskie ograniczenia, marzeń o byciu panem wykreowanego przez
technologię wszechświata — może mieć jakiekolwiek cienie? Przecież ten
technoutopijny sen jest jawą tak nieodpartą, jak dla wcześniejszych pokoleń
były wizje skonstruowanego przez technologię świata różnorakich udogodnień
i wynalazków." [ 22 ]
1 2 3 Dalej..
Przypisy: [ 9 ] Szacki J., Spotkania z utopią. Wyd. Sic!. Warszawa 2000. s. 23. [ 10 ] łowa
Alphonse-Marie-Louis de Prat de Lamartine. [ 11 ] Szacki
J., Spotkania z utopią. Wyd.
Sic!. Warszawa 2000. s. 23. [ 12 ] Picht G., Odwaga
utopii. Wyd. Państwowy Instytut Wydawniczy. Warszawa 1981. s. 199. [ 14 ] Baudrillard J., Symulakry i symulacja.
Przeł. Królak S. Wyd. Sic! Warszawa 2005. s. 137. [ 16 ] Gattaca.
Reż:Niccol A. USA 1997. [ 17 ] Czapnik S., Zielona rewolucja i internetowe zbawienie. Utopie Ekologiczne i technologiczne. W: Spotkania z utopią w XXI wieku. Red. Żuk P., Wyd. Oficyna Naukowa. Warszawa
2008. s. 117. [ 18 ] Czapnik S., Zielona
rewolucja i internetowe zbawienie. Utopie Ekologiczne i technologiczne.
W: Spotkania z utopią w XXI
wieku. Red. Żuk Pp., Wyd. Oficyna Naukowa. Warszawa 2008. s. 113-114. [ 19 ] Picht G., Odwaga
utopii. Wyd. Państwowy Instytut Wydawniczy. Warszawa 1981. s. 203. [ 21 ] Gamer. Reż. Nevelin M., USA 2009. [ 22 ] Czapnik S., Zielona rewolucja i internetowe
zbawienie. Utopie Ekologiczne i technologiczne. W: Spotkania z utopią w
XXI wieku. Red. Żuk P., Wyd. Oficyna Naukowa. Warszawa 2008. s. 124. « Socjologia (Publikacja: 06-08-2011 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2100 |
|