Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
200.035.058 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 289 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
John Brockman (red.) - Nowy Renesans

Znajdź książkę..
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Coś się jednak w świecie zmieniło. Dawniej błaźni walczyli o miejsce przy tronie; dziś walczą o tron."
 Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem » Analizy i oceny prawne

W sprawie oświadczenia Rządu i Episkopatu
Autor tekstu:

Uwagi prof. Michała Pietrzaka w sprawie opinii przedstawicieli Rządu i Episkopatu z dnia 8 marca 1994 r.
(14 kwietnia 1994 r., Warszawa)

Lakoniczne stwierdzenie opinii, iż Zespół (Zespół przedstawicieli rządu RP i Episkopatu Polski) nie dostrzega przeszkód prawnych, uniemożliwiających ratyfikację konkordatu, bez podania argumentacji, świadczy o lekceważącym stosunku do opinii publicznej, podnoszącej różnorodne zarzuty natury prawnej. Trudno jest dlatego podejmować polemikę z tak sformułowaną opinią.

Wydaje się jednak, że wbrew tej opinii, konkordat pozostaje w sprzeczności z art. 82 obowiązującej Konstytucji, utrzymującym nadal rozdział kościoła od państwa, z którego wynika świecki, neutralny wobec religii charakter państwa oraz nakazującym określenie stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w formie ustawy. Sprzeczność ta dotyczy następujących postanowień konkordatu:
1. konkordat nakłada na państwo, nadal świeckie, neutralne wobec religii, obowiązek organizowania nauki religii w szkołach publicznych,
2. konkordat przekazuje funkcje państwowe związane z zawieraniem małżeństwa świeckiego duchownym, co narusza niezależny i autonomiczny charakter państwa oraz prowadzi do lekceważenia przez obywateli prawa państwowego,
3. konkordat narusza prawo do milczenia przez zmuszanie obywateli do ujawniania swych przekonań religijnych wobec instytucji państwowych (szkoła, urząd stanu cywilnego),
4. konkordat wprowadza do systemu prawnego państwa świeckiego różnicowanie sytuacji prawnej obywateli według kryterium wyznaniowego, co stwarza przesłanki ich dyskryminacji prawnej,
5. konkordat narusza konstytucyjną zasadę równouprawnienia obywateli, gdyż odbiera młodzieży katolickiej szkół średnich prawo decydowania o uczęszczaniu na naukę religii,
6. w konsekwencji swego oddziaływania konkordat prowadzi do naruszenia konstytucyjnej zasady równouprawnienia obywateli, gdyż państwo nie jest w stanie zapewnić nauki religii w szkole każdemu uczniowi. Obecnie jedynie wówczas, gdy w klasie jest conajmniej 7 dzieci jednego wyznania. Wątpliwości budzi też sprawa zapewnienia wszystkim wyznaniom możliwości zawierania małżeństwa świeckiego przed duchownymi,
7. konkordat został zawarty wbrew nakazowi art. 82 Konstytucji, który wyklucza formę umowy międzynarodowej (jest to lex specialis wobec art. 52, ust. 7 Konstytucji).

*

Tekst publikowany w: „Konkordat Polski 1993. Wybór materiałów źródłowych z lat 1993-1996". Wybór tekstów: Czesław Janik, Uniwersytet Warszawski, Instytut Nauk Politycznych, Warszawa 1997, przygotowany na zlecenie Polskiej Rady Ekumenicznej.
 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
O projekcie zmiany ustawy o gwarancjach wyznania

 Dodaj komentarz do strony..   


« Analizy i oceny prawne   (Publikacja: 16-11-2003 Ostatnia zmiana: 24-02-2004)

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Michał Pietrzak
Profesor doktor habilitowany, historyk ustroju II Rzeczypospolitej, autor prac na temat wolności prasy, rządów parlamentarnych i odpowiedzialności konstytucyjnej. Pracownik Instytutu Historii Prawa i kierownik jedynego Zakładu Prawa Wyznaniowego (Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet Warszawski).

 Liczba tekstów na portalu: 19  Pokaż inne teksty autora
 Najnowszy tekst autora: Opinia dotycząca senackiego projektu ustawy o zniesieniu Funduszu Kościelnego

Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 2929 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365