Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.038.400 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 654 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji

Znajdź książkę..
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Religię możemy przyrównać do przewodnika, który prowadzi ślepego - chodzi bowiem tylko o to, aby ślepy doszedł do celu, a nie o to, aby wszystko widział."
 Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem

Kościoły nierzymskokatolickie wobec konkordatu [4]

Zakończenie
Dotychczasowa dyskusja wokół Konkordatu, jakkolwiek niekiedy krytyczna, częściej nacechowana troską (tak zwłaszcza działo się w środowiskach mniejszości wyznaniowych), czasem pomijająca realia czy płynąca z niepełnej znajomości rzeczy, przyczyniła się w sumie — jak sądzić należy — do wszechstronnego naświetlenia sprawy i jej znacznego wyjaśnienia, a nawet kształtowania się swoistej syntezy.
Czynnikom kościelnym i państwowym oraz wielu osobistościom kościelnym i państwowym, jak również licznym uczonym, politykom, działaczom społecznym, dziennikarzom oraz wielu ludziom dobrej woli należą się szczere słowa uznania za życzliwy stosunek podczas debat konkordatowych do polskich mniejszości wyznaniowych, a nawet pewnego zatroskania o ich sytuację prawną oraz równość wszystkich Kościołów wobec prawa. Wszelkie większości, w tym szczególnie wyznaniowe, znajdują się zawsze w korzystnej, żeby nie powiedzieć wprost — i to bardzo często — w komfortowej sytuacji i doskonale radzą sobie same. Mniejszościom jednak trzeba w państwie demokratycznym pomóc, bo takie są zasady demokratyzmu, a jeśli pomoc ta przychodzi ze strony wyznaniowych większości, to jest to tym cenniejsze. Jeżeli sprawy potoczą się pomyślnie według kształtującego się, jak sądzimy, scenariusza, to jestem przekonany, że polskie środowiska wyznaniowe z całą pewnością przyjmą ten fakt z zadowoleniem, szacunkiem i wdzięcznością, i nie zapomną braterskiego wsparcia.
Środowiska te wyrażają nadzieję, że władze państwowe — nawiązując do preambuły Konkordatu — pamiętać będą o historycznym wkładzie wszystkich Kościołów chrześcijańskich w rozwój kultury narodowej, krzewienie wartości moralnych, wspieranie dążeń do zapewnienia wszystkim ludziom równouprawnienia przy korzystaniu z wolności sumienia i wyznania oraz zapobieganiu wszelkim przejawom nietolerancji i dyskryminacji na tle religii i przekonań. [...] [ 5 ]


1 2 3 4 

 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Kościół oficjalnie i nieoficjalnie o konkordacie
Konkordat polski z 1993 r. - Altera Pars

 Dodaj komentarz do strony..   


 Przypisy:
[ 5 ] "Znaki Czasu", nr 6/94, s. 15-16; patrz również: Nowy Konkordat a prawo polskie,praca zbiorowa pod redakcją Józefa Krukowskiego, Warszawa 1994, s. 86-94 r., tekst publikowany również w: „Konkordat Polski 1993. Wybór materiałów źródłowych z lat 1993-1996". Wybór tekstów: Czesław Janik, Uniwersytet Warszawski, Instytut Nauk Politycznych, Warszawa 1997.

« Prace nad konkordatem   (Publikacja: 17-11-2003 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 2995 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365