Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem » Analizy i oceny prawne
Zmiany prawa w związku z małżeństwami wyznaniowymi [2] Autor tekstu: Elżbieta Holewińska-Łapińska
Konkluzja z powyższych rozważań jest następująca:
Niezwłoczna nowelizacja prawa rodzinnego w zakresie formy zawarcia małżeństwa może nastąpić po ratyfikacji
Konkordatu.
Kompleks zagadnień związanych z ewentualnym dopuszczeniem wyznaniowej formy małżeństwa
już obecnie powinien być przedmiotem wnikliwej analizy.
Art. 10 KonkordatuW niniejszej opinii przyjęłam założenie, że
Konkordat zostanie ratyfikowany w przyszłości. Jeżeli stosowna nowelizacja
prawa rodzinnego nastąpi po ratyfikacji musi realizować zobowiązania wynikające z art. 10 Konkordatu. Jeżeli miałaby „wyprzedzać" ratyfikację również
powinna być zgodna z art. 10 Konkordatu aby uniknąć kolejnej nowelizacji.
Art. 10 Konkordatu nie został sformułowany w sposób nie budzący wątpliwości. W szczególności nie jest jasne co należy rozumieć pod pojęciem przeszkód
(do zawarcia małżeństwa) według prawa polskiego. Ani kodeks rodzinny i opiekuńczy ani prawo o aktach stanu cywilnego nie używają takiego określenia.
Prawu polskiemu znane jest natomiast pojęcie "okoliczności
wyłączające zawarcie małżeństwa" (art. 9 kro, art. 54 prawa o asc).
Obowiązkiem nupturientów jest złożenie pisemnego zapewnienia kierownikowi
USC, że nie wiedzą o istnieniu takich okoliczności.
Jeżeli wymienione pojęcia mają różną treść to na polskim ustawodawcy ciążyłby
obowiązek ustalenia „przeszkód" oraz określenia procedury ustalania czy
one nie występują, gdyż -
zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt (1) -
małżeństwo kanoniczne wywiera skutki cywilne jeżeli „między nupturientami
nie istnieją przeszkody wynikające z prawa polskiego".
Jeżeli natomiast mają treść taką samą — w kodeksie rodzinnym i opiekuńczym oraz prawie o aktach stanu cywilnego
powinien być używany polski termin ustawowy.
Autorka nie czuje się kompetentna do zajmowania stanowiska na temat wykładni
budzących wątpliwości sformułowań Konkordatu szczególnie, że zgodnie z jego art. 26 różnice dotyczące
interpretacji konkordatu „Układające się Strony będą usuwać na drodze
dyplomatycznej".
W sposób, jak sądzę, niewątpliwy z art. 10 wynikają następujące
zasady:
(1) Orzekanie o ważności małżeństwa kanonicznego i wszystkich jego skutkach
określonych w Kodeksie kanonicznym należy do wyłącznej właściwości „władzy
kościelnej". Wybitny znawca prawa kanonicznego -
Prof. KUL Józef Krukowski w monografii „Kościół i Państwo. Podstawy
relacji prawnych", Lublin 1993, na stronie 264 stwierdził: "(..) Państwo
nie gwarantuje żadnych skutków cywilnych orzeczeniom nieważności małżeństwa,
wydanym przez trybunały kościelne. Ale
otwiera możliwość dokonania odpowiednich zmian w tej materii w przyszłości".
Tak więc nieważność małżeństwa kanonicznego, orzeczona po wcześniejszym
uzyskaniu przez nie skutków cywilnych, aktualnie jest bez znaczenia dla tych
skutków.
(2) Orzekanie w sprawach małżeńskich co do wszystkich małżeństw wywierających
skutki prawne w świetle polskiego prawa należy do wyłącznej właściwości
polskich sądów powszechnych.
(3) Małżeństwo kanoniczne wywołuje
skutki cywilne od chwili jego zawarcia
(a nie od chwili sporządzenia aktu małżeństwa lub wpisania w aktach stanu
cywilnego) jeżeli łącznie zostaną spełnione
następujące warunki:
— między
nupturientami nie istnieją przeszkody wynikające z prawa polskiego, — przy
zawieraniu małżeństwa nupturienci zgodnie oświadczą wolę aby
małżeństwo wywierało takie skutki, — w zawitym
terminie 5 dni od zawarcia małżeństwa (z możliwością przedłużenia o czas trwania przeszkody o charakterze siły wyższej) wpłynie wniosek o wpisanie w aktach stanu cywilnego tego małżeństwa, — zawarcie małżeństwa zostanie wpisane w aktach stanu cywilnego.
Z art. 10 nie
wynika:
(1) w jakiej formie nupturienci składają
oświadczenie woli o wywołaniu skutków cywilnych małżeństwa kanonicznego,
(2) czy oświadczenie to może być złożone wyłącznie przed duchownym
(istotne jeżeli zostałoby zawarte ważne w świetle prawa kanonicznego małżeństwo
bez udziału duchownego),
(3) kto przekazuje wniosek USC
(duchowny, przed którym małżonkowie zawarli małżeństwo kanoniczne,
proboszcz parafii, jedno z małżonków lub małżonkowie wspólnie).
(4) Przygotowanie do zawarcia małżeństwa kanonicznego (przeprowadzane w sposób
określony przez władze kościelne) obejmuje obowiązek
pouczenia nupturientów o przepisach prawa polskiego dotyczących skutków
małżeństwa.
Przesłanki od których zależy możliwość nadania skutków cywilnych małżeństwu
kanonicznemu (lub innemu zawartemu w formie wyznaniowej) wymienione w art. 10
Konkordatu powinny zostać zamieszczone w odpowiednich normach kodeksu
rodzinnego i opiekuńczego. Rozwiązania o charakterze „porządkowym"
mogą być zamieszczone w prawie o aktach stanu cywilnego.
Uwagi o poselskim projekcie ustawy "O zmianie
Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, Kodeksu postępowania cywilnego oraz ustawy -
Prawo o aktach stanu cywilnego -
Druk nr 1292
Uwagi ogólne
W
projektowanych przepisach zostały zamieszczone przesłanki, od których spełnienia
art. 10 Konkordatu uzależnia skutki cywilne (a nie skutki „w zakresie prawa
cywilnego") małżeństwa kanonicznego. Nie wszystkie jednak zostały
zamieszczone w kodeksie rodzinnym i opiekuńczym. Zarówno kodeks jak i prawo o aktach stanu cywilnego są ustawami. Wydaje się jednak, że
wszystkie przesłanki decydujące o wywoływaniu skutków cywilnych małżeństwa
powinny być zawarte w kodeksie, choć mogą być powtórzone w prawie o aktach
stanu cywilnego.
Słusznie projekt nie ogranicza skutków cywilnych małżeństw wyznaniowych do
małżeństw kanonicznych. Nie jest dopuszczalne uzależnienie tych skutków od
umowy międzynarodowej lub ustawy.
Może budzić wątpliwości nałożenie na duchownych obowiązków w szerszym
zakresie niż to wynika z ustaleń zawartych w konkordacie. Zaproponowane
ustalenia w tym zakresie mają, jak się wydaje, pierwowzór w art. 8 Układu między
Stolicą Apostolską i Republiką Włoską w sprawie rewizji Konkordatu Laterańskiego,
podpisanego 18. 02. 1984 r. W projekcie daje się zauważyć -
co do zasady godne aprobaty -
dążenie do obciążania małżonków tylko takimi obowiązkami w zakresie
czynności niezbędnych do wywołania skutków cywilnych małżeństwa
wyznaniowego, w których żaden inny podmiot nie może ich zastąpić (szerokie
obowiązki duchownego).
Uwagi szczegółowe
Art. 11
kro
Poza już poczynionymi uwagami pragnę zauważyć, że w tej normie należałoby sprecyzować przed jakim podmiotem, w jakiej chwili i w jakiej formie powinno być złożone zgodne oświadczenie małżonków dotyczące
skutków cywilnych.
Norma nie wskazuje też terminu, w którym powinien wpłynąć wniosek o rejestrację małżeństwa (te kwestie normuje według projektu art. 61 prawa o asc).
Art. 2 kro
Proponowane rozwiązanie jest sprzeczne z art. 15 §
1 ppm oraz prawno-międzynarodowymi
zobowiązaniami Polski. Jest też niespójne z dotychczas obowiązującą treścią
normy.
Art. 9 kro
Celowe byłoby precyzyjne uregulowanie trybu i formy
zgłoszenia do rejestracji małżeństwa zawartego bez udziału duchownego.
Konkordat nie przewiduje wymogu zawarcia małżeństwa wyłącznie
przed duchownym. Ważnie zawarte według kodeksu kanonicznego małżeństwo może
wywoływać skutki cywilne jeżeli spełni warunki określone w kro.
Art. 221 i 561 kro
Sądzę, że należałoby zrezygnować z tych norm,
natomiast w art. 11 §
2 kro zamieścić stwierdzenie, że z chwilą zarejestrowania małżeństwa
zgodnie z §
1 ustalenie jego istnienia lub nieistnienia, unieważnienie i rozwód może nastąpić
zgodnie z przepisami kro.
W normach prawa o aktach stanu cywilnego celowe wydaje się bardzo szczegółowe unormowanie:
— właściwości USC, którego kierownik wydaje
zaświadczenie o zdolności do zawarcia małżeństwa, — treści zaświadczenia, — terminu jego ważności.
Celowe byłoby ustalenie vacatio legis
-
co najmniej 3 miesiące.
Uwagi o prezydenckim projekcie ustawy: „O zmianie
ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz o zmianie niektórych ustaw" -
Druk nr 1315
Uwagi ogólne
Do omawianego projektu mają odpowiednie zastosowanie
uwagi poczynione dotychczas (zwłaszcza w pierwszej części opracowania).
Jest on zdecydowanie precyzyjniejszy od projektu poselskiego i w pełniejszy
sposób realizuje zobowiązania wynikające z Konkordatu. Podobnie jak projekt
poselski odnosi się nie tylko do małżeństw kanonicznych ale również
narusza zasadę równouprawnienia obywateli ze względu na wyznanie.
Uwagi szczegółowe
Art. 11
§
2 kro
Wydaje się,
że byłoby celowe określenie jednego podmiotu uprawnionego do zgłoszenia
wniosku o zarejestrowanie małżeństwa. Z uwagi na bardzo krótki termin byłoby
niedopuszczalne gdyby małżonkowie stracili możliwość nabycia skutków
cywilnych małżeństwa tylko dlatego, że byliby błędnie przekonani, że zgłoszenia
dokona duchowny.
Należałoby wskazać, że bieg terminu ulega zawieszeniu na czas trwania
przeszkody.
Art. 56 a ust.
3 prawa o asc
Sześciomiesięczny termin ważności zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa jest stanowczo zbyt długi.
Art. 60 a ust.
2 prawa o asc
Celowe byłoby aby ten sam USC był właściwy do
wydania zaświadczenia o zdolności do zawarcia małżeństwa oraz do sporządzenia
aktu małżeństwa.
Wnioski
Opiniowane
projekty ustaw dotyczą tej samej problematyki. Projekt prezydencki (druk nr
1315) w sposób zdecydowanie doskonalszy merytorycznie i sporządzony zgodnie z regułami prawidłowej techniki legislacyjnej realizuje zobowiązania wynikające
dla polskiego ustawodawcy z treści art. 10 Konkordatu. Z projektu tego jednak -
moim zdaniem -
należałoby wyeliminować zapis uzależniający cywilne skutki małżeństw
zawartych w formie wyznaniowej od umowy międzynarodowej lub ustawy. Nie
zachodzi obawa naruszania zasad porządku prawnego przez „dopuszczenie" do
przywileju nabywania skutków cywilnych przez małżeństwa zawarte w formie
przewidzianej przez prawo wyznaniowe innych wyznań niż wskazane w art. 3-9
projektu. Projekt przewiduje bowiem skuteczną formę kontroli przez instytucję
zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa oraz rejestrację
małżeństwa w aktach stanu cywilnego.
Poza tym w grę wchodzą jedynie niewielkie zmiany, na które wskazałam w uwagach szczegółowych.
Wydaje się że należy oczekiwać na ratyfikację Konkordatu, a przed nadaniem
ostatecznego kształtu opiniowanej nowelizacji wyjaśnić wątpliwości dotyczące
wykładni art. 10 Konkordatu oraz ustalić z właściwymi kościołami zakres
obowiązków, które wykonywaliby duchowni — w szczególności czy podjęliby się przekazywania wniosków o rejestrację małżeństw
do USC.
Opinia do druków 1292 (PSL) i 1315. Kopia z własnego
zbioru Czesława Janika.
1 2
« Analizy i oceny prawne (Publikacja: 18-11-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3034 |