Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
199.558.555 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 246 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Jan Wójcik, Adam A. Myszka, Grzegorz Lindenberg (red.) - Euroislam – Bractwo Muzułmańskie

Znajdź książkę..
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
Uczymy się nie dla szkoły, lecz dla życia.
« Społeczeństwo  
Systemy komunikacji społecznej: monolog, magiel, dialog
Autor tekstu:

W naszej cywilizacji funkcjonują dwa zasadnicze systemy władzy: dyktatura i demokracja. Demokracja jest konkurencyjną walką o władzę bądź "burzą mózgów" dla wypracowywania dobra społecznego. W praktyce skuteczne pełnienie obydwu tych zadań jednocześnie jest niemożliwe. Językiem dyktatury jest MONOLOG, walki — "MAGIEL", a "burzy mózgów" — DIALOG. W młodych demokracjach, jak np. w Polsce, dominuje walka o władzę i język "magla". Spróbujmy zastanowić się nad tym zjawiskiem i odpowiedzieć na pytanie: Co możemy zrobić, by w naszej demokracji dominował język dialogu?

MONOLOG to sposób komunikacji człowieka nawiedzonego, który jest przekonany, że wszystko wie najlepiej. Pozostali członkowie grupy mogą mówić na każdy temat pod warunkiem, że go chwalą. Mogą również zgłaszać „dowolne" pomysły pod warunkiem, że są one zgodne z jego pomysłami. Ten sposób kontaktów międzyludzkich przynosi opłakane rezultaty. Zdominowani uczestnicy „dialogu" przyjmują pozycje obronne, zamykają się i puszczają wygłaszane przez "monologa" kwestie mimo uszu. Próbują go wyeliminować lub opuścić jego grupę. Charakterystyczny przykład takiego „dialogu" ojca z synem pokazano w filmie „Pręgi". System polityczny oparty na monologu to dyktatura. Do czego to prowadzi pokazuje historia Rosji Stalina, Iraku Husaina, Białorusi Łukaszenki itp. Panuje przekonanie, że demokracja skutecznie blokuje taki system władzy, chociaż przypadek Niemiec z 1933 r. pokazuje, że niekoniecznie.

MAGIEL to sytuacja, gdy takich „przekonanych" do swojej racji i nieomylności w jednym miejscu, w jednej grupie, jest kilkoro. Małe grupy „dialogowe" jak np. rodziny, spółki cywilne, w takich okolicznościach skazane są na rozpad. Ten rodzaj „dialogu" szczególnie intensywnie jest praktykowany w tzw. młodych demokracjach. Politycy MAGLA nie poszukują najkorzystniejszych społecznych rozwiązań lecz walczą o głosy poparcia. Obowiązuje zasada: „Im gorzej dla konkurentów — tym lepiej dla nas". Taki stan rzeczy prowadzi również do swoistego rozwodu. Świadczą o tym oficjalne badania sondażowe które wykazują, że 60% młodych ludzi chce wyjechać z Polski.

DIALOG jest idealnym i ze wszech miar korzystnym sposobem kontaktów międzyludzkich. Jest to najlepsza metoda dochodzenia do optymalnych rozwiązań i jest szczególnie pożądana w polityce. Niestety, z powodu naszego zarozumialstwa, egoizmu oraz głupoty DIALOG to wyjątek. Uważamy się za mądrzejszych, lepiej od innych poinformowanych, ważniejszych etc. Nasza głupota powoduje, że nie rozumiemy, co inni mówią, mówimy nie na temat lub rzeczy oczywiste. Istotne znaczenie ma również nasza skłonność wyrażania swoich opinii, refleksji, publicznych popisów nawet wtedy, gdy nie mamy nic interesującego (mądrego) do powiedzenia lub pokazania. W efekcie tego prawdziwy DIALOG społeczny jest wyjątkiem.

Od MAGLA do DIALOGU

Czytelny nakaz stosowania w życiu zasady DIALOGU dał nam w swoim testamencie Jan Paweł II. Warunkiem koniecznym dla tego sposobu komunikacji międzyludzkiej jest tolerancja, zauważanie u drugiego człowieka pozytywów, docenianie jego dobrej woli i dobrych pomysłów. Pochwałami osiąga się dużo więcej niż krytyką. Póki o naszym życiu osobistym i społecznym nie będzie decydował taki sposób wzajemnych kontaktów, póty nie mamy co liczyć na udane życie. Zastanówmy się, co możemy zrobić, by w naszych domach i w naszej ojczyźnie DIALOG był dominującym sposobem relacji międzyludzkich. Nie powinniśmy naiwnie oczekiwać, że stanie to się szybko i samoczynnie. Z pewnością możemy swoim zachowaniem propagować postawę DIALOGU i tym przybliżyć moment jej upowszechnienia. Dla sprowokowania dyskusji na ten temat podaję swoje refleksje (pomysły) w tym zakresie:

1. W swoich wypowiedziach i publikacjach powinniśmy wyeliminować krytykanctwo. Dopuszczalna i zalecana jest krytyka konstruktywna. Przed zabraniem głosu dobrze się zastanówmy, czy mamy coś interesującego, nowatorskiego bądź konstruktywnego do przekazania.

2. "Prawdziwa cnota krytyk się nie boi". Nie reagujemy emocjonalnie na bezzasadne pomówienia i prowokującą krytykę. Ten kto to czyni daje świadectwo o sobie nie o nas.

3. Nim w adwersarza rzucimy kamieniem, a tym bardziej błotem, to gruntownie sprawdźmy swoje sumienie. Zastanówmy się czy jesteśmy prawdziwą cnotą czy też cnotą z konieczności — bo nikt nam nie dał okazji do jej utraty.

4. Ludziom DIALOGU stawiajmy szóstki a ludziom MAGLA wręczajmy czerwone kartki. Szczególnie uważnie oceniajmy przy urnie wyborczej ludzi ubiegających się o funkcje publiczne.


 Zobacz także te strony:
Język racjonalny i emocjonalny w religii i polityce
O istocie rozmowy
Język nauki a język religii
 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
O istocie rozmowy
Komunikacja w organizacji

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (1)..   


« Społeczeństwo   (Publikacja: 22-06-2005 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Zdzisław Gromada
Współpracownik witryny Global.net.pl

 Liczba tekstów na portalu: 10  Pokaż inne teksty autora
 Najnowszy tekst autora: Lustracja – mam wątpliwości
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 4197 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365