Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
170.558.258 wizyt
Ponad 1064 autorów napisało dla nas 7337 tekstów. Zajęłyby one 28957 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Kiedy będzie dostępna szczepionka na SARS-CoV-2 ?
Za miesiąc
Za pół roku
Za rok
Nie będzie możliwa
  

Oddano 1188 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Michel Onfray - Zmierzch bożyszcza
John Brockman (red.) - Nowy Renesans

Znajdź książkę..
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
Rzecz jasna ludzie przeczą temu, co oczywiste, i żyją w świecie wyobraźni, w którym teksty biblijne wciąż stanowią doskonałe źródło wiedzy geologicznej i paleobiologicznej. Ale wymaga to ogromnego wysiłku. Przeważająca część wierzących Europejczyków woli wnikać tego typu kwestii, uznając, że religia jest odrębną sferą i że stawia pytania, na które nie znajdzie odpowiedzi żadna z nauk.
 Biblia » Stary Testament » Analizy egzegetyczne ST

Czas panowania królów Izraela i Judy [3]
Autor tekstu:

Objaśnienie:

Czerwona liczba przy imieniu podaje łączny biblijny okres panowania. Liczba czerwona z literką "r" podaje biblijną liczbę lat danego króla, kiedy zaczął panować król z drugiej strony zestawienia. Podane daty uwzględniają europejski kalendarz.

Jest już sprawą oczywistą, że Druga Księga Królewska zawiera istotne błędy w określaniu okresów panowania królów Izraela (Samarii). 2Krl 14/23 podaje, że Jeroboam zaczął panować w 15. roku Amazjasza z Judy i panował przez 41 lat. Ponieważ Amazjasz panował 29 lat (2Krl 14/2), to 14 lat (29 — 15 = 14) jest okresem panowania Jeroboama do czasu objęcia tronu w Judzie przez Azariasza, następnego króla po Amazjaszu. Ale następca Jeroboama, Zachariasz objął tron w Izraelu w 38. roku panowania Azariasza (2Krl 15/8). A więc 37 lat dodane do 14 daje faktyczny okres 51 lat panowania Jeroboama. Biblijny autor lub jakiś skryba popełnił omyłkę. Ale to jeszcze nie wszystko. 2Krl 15/1 podaje, że w 27. roku Jeroboama Azariasz objął tron w Judzie. To jest znów błąd, gdyż z powyższych rozważań otrzymaliśmy okres 14 lat. Dokładniejsze wyliczenia dowodzą, że Azariasz objął tron w Judzie w 14 roku Jeroboama. Taki wynik potwierdza też Flawiusz w DDI 9/216. I nadal to nie wszystko. W 2Krl 14/17 czytamy, że Amazjasz żył jeszcze 15 lat po śmierci Joasza, poprzednika Jeroboama. Matematycznie możliwy jest do uzyskania wynik od 13 lat i jednego miesiąca do 13 lat i jedenastu miesięcy.

Niewykluczone, że ten ostatni błąd jest pozorny. Może on wynikać ze specyficznej sytuacji, kiedy w jednym dniu jest jeszcze okres przykładowo 13 lat, a już w dniu następnym liczymy okres 14 lat.

Te przemyślenia są bardziej zrozumiałe w powyższym zestawieniu.

Według 2Krl 15/30 Ozeasz objął tron w 20. roku Jotama. Według 2Krl 17/1 i 6 Ozeasz objął tron w 12. roku Achaza. Według 2Krl 15/33 Jotam panował tylko 16 lat.

Czy te informacje da się pogodzić? Okazuje się, że połowicznie. Można przyjąć, że Jotam po swoim okresie 16 lat współrządził co najmniej przez 4 lata z Achazem (tak jak w zestawieniu). Ale wówczas ten Ozeasz objąłby tron w 3. lub 4. roku Achaza. Stąd prosty wniosek, że chodzi tu o drugiego Ozeasza, który objął tron w 12. roku Achaza. Łączne panowanie obu Ozeaszów wynosi 16 lat i 2 miesiące, tymczasem 2 Krl 17/1 podaje okres panowania Ozeasza — 9 lat.

Zachodzi podejrzenie, że w 2Krl 15/30 biblijny autor lub skryba zamiast imienia prawdziwego władcy, omyłkowo wpisał Ozeasza, syna Eli. Ale niewykluczone, że faktycznie było dwóch Ozeaszów panujących jeden po drugim.

Wskazane błędy biblijne w bardzo dużym stopniu utrudniły sporządzenie prawidłowego zestawienia panowania władców Izraela i Judy. Nie wykluczam jednak sytuacji, że uda się komuś wykonać lepsze zestawienie, w którym niektóre błędy biblijne okażą się pozorne.

Takiej osobie życzę sukcesu.

Skróty w tekście:
BG — Biblia Gdańska
BNŚ — Biblia Nowego Świata
BP — Biblia Poznańska
BT — Biblia Tysiąclecia
BW — Biblia Warszawska
DDI — Flawiusz, Dawne Dzieje Izraela


1 2 3 

 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Dygresje starotestamentowe: Genesis
Cel podróży Abrahama

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (3)..   


« Analizy egzegetyczne ST   (Publikacja: 09-01-2007 )

 Wyślij mailem..     
Wersja do druku    PDF    MS Word

Zbigniew Chorąży
Ur. 1940. Zajmuje się tematyką biblijną. Mieszka w Repkach

 Liczba tekstów na portalu: 13  Pokaż inne teksty autora
 Najnowszy tekst autora: Zaklinacze diabłów
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 5194 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365