|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Społeczeństwo » Aborcja, edukacja seksualna
15 argumentów na rzecz dopuszczalności przerywania ciąży [1] Autor tekstu: Stowarzyszenie na Rzecz Jakości i Godności Ludzkiego Życia
Z
faktu, że człowiek jest istotą płciową, wynikają mniejsze i większe
problemy, których obecność nierzadko kładzie się cieniem na codziennym dniu
kobiet i mężczyzn. Jeśli chcemy jakoś tym problemom zaradzić, nie powinny
one być przemilczane, ale bezstronnie i otwarcie omawiane. Jednym z takich
problemów jest ustosunkowanie się do przerywania ciąży.
Sytuacje, w których najczęściej myśli się o aborcji i decyduje na jej wykonanie, są
ogólnie znane:
-
doszło do powikłań zdrowotnych kobiety (aż po zagrożenie jej życia),
-
płód jest uszkodzony,
-
ciąża jest wynikiem gwałtu,
-
niespodziewanie wyniknęły dla kobiety lub rodziny znaczące trudności:
psychiczne, rozwojowe, społeczne, ekonomiczne,
-
środki antykoncepcyjne nie zadziałały pomimo ich poprawnego użycia (pigułki
antykoncepcyjne nie dają stuprocentowej gwarancji niezajścia w ciążę, może
też pęknąć prezerwatywa),
-
podczas kontaktu seksualnego doszło do utraty samokontroli (na przykład tzw.
stosunek przerywany został zbyt przedłużony), zdarzyło się niedopatrzenie
przy stosowaniu środków antykoncepcyjnych; przypomnijmy, że człowiek nie
jest funkcjonującą perfekcyjnie maszyną.
Dopuszczalność aborcji jest przede wszystkim dla tych kobiet, które z różnych powodów nie mogą lub nie chcą mieć dziecka. Oczywistym jest zatem,
że kobieta, która chce mieć dziecko, nie zaprząta sobie głowy możliwością
aborcji, pozytywnie myśli o swojej ciąży, rozwijającym się w jej łonie płodzie i przygotowuje się do porodu.
O możliwości przerwania ciąży myślą te kobiety, które:
-
mają już potomstwo i są przekonane, że nie chcą mieć w przyszłości
kolejnego dziecka,
— w ogóle nie chcą mieć dzieci,
-
nie chcą mieć dziecka do określonego momentu w życiu i zależy im na
gwarancji, że jeśli zdarzyłoby się im zapłodnienie, to będą mogły, postępując
zgodnie ze swoim wyborem, przerwać proces ciąży niechcianej na tym etapie ich
życia.
Ogólnie mówiąc, decyzję o aborcji skłonne są podejmować te
kobiety, które znajdują się w stanie konfliktu: z jednej strony fakt bycia w niechcianej ciąży, a z drugiej plany na przyszłość; z jednej strony fakt
bycia w niechcianej ciąży, a z drugiej konieczność zmierzenia się z powodami, dla których chcą tę ciążę przerwać. Do tych powodów zalicza się
planowanie potomstwa i tego jak kobiety chcą żyć, co w życiu robić. O przerwaniu ciąży myślą też oczywiście mężczyźni. Są to ci spośród
nich, którzy nie chcą mieć kolejnego potomka, nie chcą mieć w ogóle
potomstwa, mają na uwadze ryzyko zdrowia, życia bądź dużego obniżenia jakości
życia bliskich im kobiet. O aborcji myślą wreszcie wszyscy ci, którzy mają
na uwadze obecność znacznego udziału wolności w ludzkim życiu,
przeludnienie bądź inne kwestie, w tym światopoglądowe.
O aborcji myśli więc znaczny procent każdego społeczeństwa w tzw. wieku reprodukcyjnym, tj. po dojrzewaniu płciowym do okresu
przekwitania.
1.
Argument wynikający z tego, że przerywanie ciąży jest w dużym stopniu
zgodne z naturą
Natura
działa na rzecz znacznej rozrodczości ludzi. Dokładniej, jedna tendencja
natury działa w stronę jak najczęstszego zapładniania, a inna jej tendencja
działa w stronę tego, żeby nie wszystko, co powstaje w efekcie zapłodnienia,
przetrwało i rozwijało się. Rozrodczość jest korygowana przez środowisko,
warunki życia, zdrowie kobiety i przez możliwość wychowania dzieci. Natura
jest za dziećmi, które po dojściu do wieku dorosłego będą przystosowane do
środowiska i życia, a więc będą ludźmi zdrowymi, niezbyt agresywnymi,
zdolnymi do tworzenia stabilnych więzi międzyludzkich itd. Natura nie jest za
takim potomstwem, które nie jest przystosowane. Dzieci niechciane nie są
przystosowane w wielu aspektach, a zatem rodzenie dzieci niechcianych jest wbrew
naturze.
O
tym, że stosowanie przerwania ciąży jest bliskie natury świadczy to, że
kobiety wszystkich ludów pierwotnych — a więc żyjących bliżej natury niż
społeczeństwa cywilizowane i bardziej z nią zharmonizowanych — stosują
aborcję (u prawie wszystkich ludów pierwotnych mężczyźni nie wtrącają się w tę sprawę). Pośrednio świadczy również to, że kilkanaście procent
wszystkich zapłodnionych komórek jajowych jest ronionych w taki sposób, że
kobiety nawet nie zdają sobie z tego sprawy.
Stosowanie
aborcji byłoby przeciwko naturze, gdyby stosowano ją tak często i tak
konsekwentnie, że w populacji ludzkiej kobiety w ogóle nie rodziłyby
potomstwa i tym samym ciągłość gatunku ludzkiego stanęłaby pod znakiem
zapytania, ale to jest nieprawdopodobne.
2.
Przerywanie ciąży jest zgodne z kulturą i rozumem
Z
punktu widzenia człowieka, zwłaszcza kobiety, natura stawia na rozrodczość w zakresie zbyt maksymalistycznym. Naturalny popęd do rozrodczości jest zwykle
silny (osoby, które go nie odczuwają, są nieliczne). Jednak człowiek ma,
obok natury, kulturę i przy jej pomocy modyfikuje w pewnym stopniu tendencje
występujące w naturze. Kultura koryguje naturę tam, gdzie — z jakichś względów — rozrodczość jest niekorzystna lub nie odpowiada kobiecie.
Przerywanie
ciąży dopuszczają kultury ludów pierwotnych i plemiennych oraz kultury współczesne
najbardziej rozwinięte, demokratyczne (jak państwa Europy Zachodniej czy
Ameryki Północnej). Natomiast przeciwko są często kultury będące na takim
stopniu rozwoju, który można określić jako pośredni między wymienionymi
typami kultur, tj. kultury z bardzo silną strukturą państwa
niedemokratycznego lub słabo demokratycznego, wojownicze, ekspansywne,
totalitarne i fanatyczne religijnie.
A
więc dopuszczalność aborcji jest cechą kultur żyjących bardzo blisko
natury i kultur demokratycznych (wyjątki są, ale nieliczne).
Oczywiście
człowiek ma, obok popędu płciowego i obok kultury, współpracujący zarówno z kulturą jak i z naturą rozum. Rozum podpowiada, że jeśli natura naciska za
bardzo na płodność, a kultura do tej pory nie wypracowała dostatecznych
schematów radzenia sobie z byciem w niechcianej ciąży, to on (rozum) powinien
dokonać korekty. Przy pomocy rozumu człowiek zdobywa wiedzę na temat sposobów
powściągania płodności, w tym właśnie aborcji.
Jeśli
więc procesy natury są zbyt galopujące a prawa jednostki (głównie oczywiście
kobiety) nie dają się dostatecznie uzgodnić z procesami natury, to korekty
dokonuje się za sprawą kultury i rozumu.
3.
Jakość życia
Jakość
życia człowieka polega na tym, że realizuje on swoje predyspozycje i możliwości,
dąży do zadowolenia z życia. Na jakość życia wpływa również brak obciążenia
tym, czego człowiek nie wybrał, kierując się własną wolą.
Brak
możliwości przerwania ciąży drastycznie obniża jakość życia, przede
wszystkim kobiet, które nie chcą mieć dziecka, a w dalszej kolejności
rodziny i społeczeństwa. Dzieci niechciane są poważnym obciążeniem życia
społecznego. Z nich wywodzą się w bardzo dużym procencie ludzie skrajnie
niezadowoleni z życia, skłonni do ponadprzeciętnej agresji, odwetu i w ogóle
przestępczości. Dopuszczalność aborcji obniża procent przestępczości w społeczeństwie (po raz pierwszy wykazali to socjolog J.J. Donohue i ekonomista
S.D. Levitt w roku 2001).
Brak
możliwości przerwania ciąży obniża także jakość życia rodziny. Jeśli
kobieta nie chce mieć potomka, to przecież wie lub przeczuwa, dlaczego nie
chce. Zwykle motywuje ją do tego brak odpowiednich warunków do wychowania
pierwszego lub kolejnego dziecka, trudności z założeniem rodziny, poważne kłopoty
osobiste, brak chęci posiadania potomstwa lub dostrzeżenie, że nie nadaje się
na matkę albo że mężczyzna, z którym jest, nie nadaje się na ojca. Rodzina w dużym stopniu dysfunkcyjna jest gorsza od braku rodziny i od próby założenia
lepszej rodziny w bardziej sprzyjających okolicznościach w przyszłości. Człowiek
różni się od zwierząt tym, że nie musi zakładać rodziny w niekorzystnych
okolicznościach tylko dlatego, że w organizmie kobiety doszło do niechcianego
zapłodnienia.
4.
Argument wynikający z przeludnienia
Środowisko
naturalne, wraz z jego zasobami, jest ograniczone. Te istoty żywe, które
przeciążają środowisko — przez nadmierną jego eksploatację,
wyczerpywanie jego zasobów pokarmowych, wody pitnej, powietrza, minerałów
itd. — stają się bardziej chorowite, anemiczne, tracą wigor, redukują
liczbę populacji lub giną. Pod względem bycia w środowisku naturalnym i zależności
od niego, ludzie nie są wyjątkiem; są przecież jego częścią, bez niego
nie mogą przetrwać. Niszcząc środowisko naturalne, przygotowują swoje własne
zniszczenie. Głównym czynnikiem niszczenia środowiska jest nadmiar powoływanych
do życia ludzi (a co za tym idzie nadmierna konsumpcja, nadmierna eksploatacja
planety, „wyciskanie" z niej więcej niż można).
Jednym
ze sposobów przeciwdziałania nadmiarowi powoływanych do życia ludzi
(„jednym z", nie najważniejszym), jest możliwość aborcji, gdy inne
sposoby powstrzymania procesu prokreacji zawiodły.
5.
Wolność i godność kobiety
Człowiek
nie jest samą naturą, lecz ma kulturę i rozum. Nie kieruje się samym surowym
popędem wytworzonym przez procesy ewolucyjne, lecz jest istotą zdolną do
wybierania. To, co dzieje się z ciałem danego człowieka, jest i musi być
poddawane jego własnym preferencjom i decyzjom, jeśli nie w całości, to w przewadze.
Kobieta,
która nie może przerwać rozpoczynającego się w jej ciele procesu
rozrodczego, jest ubezwłasnowolniona.
Wolność
dotyczy różnych procesów, które rozpoczynają się we własnym ciele (nie
tylko rozrodczości). Proces ciąży jest o tyle ważny, że urodzenie dziecka,
zwłaszcza niechcianego, zmienia radykalnie dalsze życie kobiety (mężczyzny również,
choć w mniejszym stopniu), wymaga poświęcania się i rezygnacji z wielu
zachowań. Do wolności jednostki należy ustalanie tego, czemu i komu chce ona
się poświęcać i to, z czego chce rezygnować.
Dopuszczalność
przerwania ciąży oznacza wybór, gdyż możliwość aborcji zakłada wybór
jednej z opcji: kontynuować proces bycia w ciąży, czy go przerywać? Brak
dopuszczalności aborcji oznacza skazanie kobiety na brak wyboru i na narzucanie
jej wyboru dokonanego przez osoby postronne. Zwierzęta nie mają wyboru w różnych
sprawach, włącznie z aborcją, ale ludzie mają wybór w wielu sprawach, w tym w sprawie aborcji.
Godność
człowieka polega między innymi na tym, że zachowuje on poczucie, iż jest
podmiotem zdolnym w znacznym stopniu do kierowania swoim życiem, do używania
swojej woli; że nie jest traktowany jako obiekt cudzych zabiegów i rozkazów;
że „ma prawo do…". Godność człowieka polega też na tym, że ma on
poczucie własnej wartości. Do godności człowieka trzeba również zaliczyć
posiadanie wpływu na to, co należy do obrębu jego ciała, psychiki i rozumu.
1 2 3 Dalej..
« Aborcja, edukacja seksualna (Publikacja: 05-04-2007 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5327 |
|