Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
183.167.649 wizyt
Ponad 1064 autorów napisało dla nas 7351 tekstów. Zajęłyby one 29006 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Zamierzasz się zaszczepić na SARS-CoV-2?
Tak
Raczej tak
Raczej nie
Nie
Poczekam jeszcze z decyzją
  

Oddano 3607 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Nie wierzę w to, że jakiś Bóg dał nam przykazania moralne na kamiennych tablicach. Musimy się zdać na samych siebie i na własny rozsądek, żeby wytworzyć możliwie spójne stanowisko".
 Religie i sekty » Islam » Terroryzm

Terroryzm i dzieci. Wywiad z Sharmeen Obaid-Chinoy [2]
Autor tekstu:

Tłumaczenie: Caden O. Reless

Ale już dostrzegamy następny krok. Ostatnio w Islamabadzie grupa kobiet uzbrojona w pałki domagała się, żeby zamknięto sklepy z filmami wideo i zakazano działania sklepów muzycznych. Zaatakowały dom, w którym ich zdaniem dochodziło do niemoralnych zachowań i dopuściły się uprowadzenia mieszkających w nim kobiet. Kilka tych wojowniczek miało nie więcej niż 15 lat. Tak działają zwolenniczki fundamentalistycznej ideologii. Dziś atakują domy z powodu „niemoralnego" zachowania współwyznawców islamu, a jutro mogą równie dobrze przepasać się ładunkami wybuchowymi i jako zamachowcy-samobójcy wystąpić przeciwko „niewiernym".

Z drugiej strony — wiele dobrze wykształconych, urodzonych na Zachodzie muzułmanek jest również podatnych na rekrutację. Sama napisałam artykuł, w którym opisywałam muzułmańskie szkoły religijne działające w Mississauga, w Kanadzie. Młodym kanadyjskim muzułmankom nakazuje się unikać wpływów Zachodniego świata, w którym przecież żyją. Tym kobietom, które w toku prania mózgu były namawiane do zakrywania twarzy i trzymania się zasady płciowej segregacji, nieustannie wmawia się, że ich muzułmańscy bracia umierają w boju w obronie ich honoru i że zachodni mężczyźni nie mogą ich zhańbić. Jak na ironię, odrzucają w ten sposób uczestnictwo w systemie politycznym, który zapewnia im swobody, z których tak chętnie teraz korzystają. To jest poważny problem, ponieważ w społeczeństwach takich jak Kanada i Stany Zjednoczone, gdzie nie tylko zachęca się do respektowania zasady wielokulturowości i wolności religijnej, ale gdzie zasady te stanowią podstawę porządku społecznego, bardzo często nie kontroluje się wystarczająco treści nauczania wykładanych w szkołach religijnych. To zasadnicza kwestia, by kobiety miały zarówno prawo do edukacji, jak i do praktykowania swojej religii. Niestety, te korzystające z wielu przywilejów kobiety uczą się bardzo ekstremalnej interpretacji islamu, bezpośrednio skonfliktowanej ze społeczeństwem, w otoczeniu którego wyrosły, i z którym one i ich dzieci będą musiały się zmierzyć w przyszłości.

Jak sądzisz, jak będzie wyglądać przyszłość tych dzieci?

Szacuje się, że obecnie ponad 50 procent światowej populacji muzułmańskiej to ludzie w wieku poniżej 18 roku życia, co jest przerażające, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że większość tych młodych ludzi ma słaby dostęp do edukacji i zatrudnienia, lub wręcz nie posiada żadnego. Czują się sfrustrowani z powodu skorumpowanych rządów, pozostających u władzy w ich krajach. Dostrzegają podwójne standardy stosowane przez Zachód, który dąży do demokratyzacji Iraku, ale nie innych krajów regionu. Są świadomi, że islam był niegdyś podstawą wspaniałej kultury i zastanawiają się, co takiego się stało, że ich pokolenie doświadczyło tylko ubóstwa, wojny, zniszczenia, korupcji i nepotyzmu.

Ten problem powinien zostać pozytywnie przewartościowany: ci młodzi ludzie, należycie wykształceni i przy stworzeniu im odpowiednich możliwości, mogliby się stać motorem przemian i rozwoju gospodarczego.

Islam zachęca muzułmanów do przystosowania się do zmiennych okoliczności, ale ekstremalni fundamentaliści zawsze przeciwstawiali się wszelkim nowościom, począwszy od telegrafu a skończywszy na telewizji. Sprzeciwiają się również nowoczesnej edukacji, ponieważ, jak twierdzą, porusza ona tematy, które pozostają w sprzeczności z islamem. Wykształceni muzułmanie wiedzą, że jest to wybieg, który ma zapobiec sytuacji, w której młode i aktywne umysły mogłyby w końcu rzucić fundamentalistom wyzwanie.

To działa jak błędne koło. Przez umyślnie pozbawianie młodych muzułmanów dostępu do dobrej edukacji fundamentaliści utrzymują taki stan rzeczy, który sprawia, że przyszłość ich potencjalnych zwolenników rysuje się w ponurych barwach. Związane z tym stanem rzeczy frustracje sprawiają, że młodzi ludzie są bardziej podatni na oddziaływanie ideologii terrorystów. Fundamentalistyczna ideologia żąda zdecydowanego odrzucenia wszelkich idei, które mogłyby ją zakwestionować. Uniemożliwia w ten sposób młodym ludziom poznanie doniosłości idei wolności myśli i wolności słowa, dzięki którym możliwe jest oddzielenie logicznego myślenia od emocjonalnych uprzedzeń, a jest to niezbędne do zbudowania tętniącego życiem społeczeństwa, w którym większość ludzi widzi przyszłość dla własnych dzieci.

Tekst oryginału.

eJournalUSA, 11 maja 2007r.


1 2 

 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Aktualny stan stosunków wyznaniowych w Polsce - zarys problemu
Bluźnierstwo na niedzielę: Szacunek nie jest tym samym co posłuszeństwo

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (1)..   


« Terroryzm   (Publikacja: 13-09-2010 Ostatnia zmiana: 20-12-2010)

 Wyślij mailem..     
Wersja do druku    PDF    MS Word

Sharmeen Obaid-Chinoy
Dziennikarka i filmowiec, dokumentalistka, działaczka społeczna, zdobywczyni wielu międzynarodowych nagród za filmy dokumentalne, pierwsza nie-Amerykanka, której została przyznana prestiżowa amerykańska Livingston Award, nagroda dla profesjonalistów z dziedziny mediów w wieku poniżej 35 roku życia. Posiada dyplomy z nauk politycznych i z komunikacji, które uzyskała na Stanford University w Kalifornii. Do jej dokonań filmowych należą między innymi: „Children of Terror” (2003), „Women of the Holy Kingdom” (2006), poruszający problemy kobiet żyjących w Arabii Saudyjskiej, „Assimilation No, Integration Yes” (2006), dotykający kwestii napięć występujących w Szwecji między imigrantami z krajów muzułmańskich i rodowitymi Szwedami, oraz „The Lost Generation” (2008), o cenie, jaką płacą uchodźcy w związku z toczącą się wojną w Iraku.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 595 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365