Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
200.179.974 wizyty
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 306 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Friedrich Nietzsche - Antychryst

Znajdź książkę..
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Chcę przedłożyć czytelnikowi do życzliwego rozważenia doktrynę, która, jak się obawiam, może się wydać niesłychanie paradoksalna i wywrotowa. Według tej doktryny jest rzeczą niepożądaną wierzyć jakiemuś twierdzeniu, gdy nie ma żadnej podstawy do przypuszczenia, że jest ono prawdziwe."
 Państwo i polityka » Państwo wyznaniowe

SDRP i SLD wobec religii i Kościoła [2]
Autor tekstu:

W drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych podjęto próbę uzgodnienia wymienionej zasady z konstytucyjną formułą stosunków Państwo-Kościół, uznając bezstronność państwa wobec wszystkich opcji światopoglądowych, kościołów i wyznań za podstawowy komponent jego neutralności światopoglądowej [ 22 ], utożsamiając bezstronność z neutralnością [ 23 ].

Z zasadą neutralności korespondowała zasada rozdziału państwa i kościoła. SdRP, negując praktyki PRL, starała się nadać jej pozytywną treść. Akcentowała, zwłaszcza w drugiej połowie dekady, możliwość współpracy Państwa z Kościołem przy rozwiązywaniu ważnych problemów społecznych [ 24 ]. Nie rezygnowała jednak z postulatu świeckości państwa, będącego niezmiennym elementem jej programu w całym omawianym okresie [ 25 ]. Zasadę świeckości państwa interpretowano zgłasza jako świeckość ceremoniału państwowego, instytucji państwowych oraz nienasycanie życia publicznego treściami religijnymi [ 26 ].

W świetle omawianych zasad programowych, partia krytycznie oceniała przemiany w stosunkach wyznaniowych po 1989 r., w szczególności naruszanie zasady rozdziału państwa od Kościoła, lansowanie koncepcji państwa wyznaniowego, podporządkowywanie prawa rozstrzygnięciom religijnym, co prowadziło do narastania nietolerancji i poczucia zagrożenia u mniejszości [ 27 ].

SdRP sprzeciwiła się wprowadzeniu nauczania religii w szkołach publicznych, dokonanemu w trybie niekonstytucyjnym, bez konsultacji ze społeczeństwem, naruszającemu konstytucyjne i ustawowe zasady relacji między państwem a Kościołem [ 28 ]. U schyłku 1997 r. postulowano neutralność światopoglądową szkół publicznych. Domagano się zapewnienia pełnej dobrowolności katechezy w szkole, odrębnego świadectwa z religii oraz wykluczenia katechetów z rad pedagogicznych. Pomieszczenia szkolne mogłyby być udostępniane dla celów katechetycznych, lecz „nauczanie religii nie powinno być elementem działania szkoły jako placówki oświatowej” [ 29 ].

Podobnie krytycznie oceniono wprowadzenie w ustawie o radiofonii i telewizji kryterium „wartości chrześcijańskich” jako prowadzącego (rzekomo) do powierzenia Kościołowi Katolickiemu – instytucji poza demokratyczną kontrolą – prawa weryfikacji treści audycji radiowych i telewizyjnych. W związku z tym wezwano parlamentarzystów SLD do zaskarżenia wymienionej ustawy do Trybunału Konstytucyjnego jako sprzecznej z Konstytucją [ 30 ]. Szczególnie stanowczo SdRP występowała przeciwko kryminalizacji przerywania ciąży, co uznawała za wyraz przedmiotowego traktowania kobiety i ograniczenie podstawowego prawa człowieka – do planowania rodziny oraz za kolejny krok w stronę państwa wyznaniowego [ 31 ]. SdRP konsekwentnie opowiadała się za przeprowadzeniem referendum w sprawie karalności aborcji a jej posłowie w 1994 i 1996 r. byli inicjatorami liberalizacji ustawy antyaborcyjnej. Należy podkreślić, że w ówczesnych oficjalnych wypowiedziach partii nie znajdujemy bezpośredniej aprobaty przerywania ciąży. Dostrzegalna jest natomiast negatywna ocena tego zjawiska, czemu towarzyszyła aprobata edukacji seksualnej, rozwoju opieki zdrowotnej, antykoncepcji czy pomocy socjalnej jako instrumentów zwalczania aborcji. W 1997 r. Minister Edukacji Narodowej prof. Jerzy Wiatr wprowadził do szkół przedmiot pt. „Wiedza o życiu seksualnym człowieka”.

Innym programowym wyróżnikiem Socjaldemokracji w omawianym okresie był konsekwentny sprzeciw wobec ratyfikacji konkordatu, podpisanego w dniu 28 lipca 1993 r. W oświadczeniu z 4 sierpnia 1993 r. kierownictwo SdRP, nie kwestionując możliwości regulacji położenia prawnego Kościoła Katolickiego w drodze umowy międzynarodowej, skrytykowało fakt zawarcia traktatu przez rząd pozbawiony legitymacji politycznej. Uznało zobowiązania konkordatu za determinujące treść przyszłej konstytucji i przez to czyniące Polskę nierównoprawnym podmiotem prawa międzynarodowego. Opowiedziało się za rozpoczęciem debaty ratyfikacyjnej dopiero po przyjęciu nowej ustawy zasadniczej RP [ 32 ]. W obliczu szeregu zarzutów dotyczących treści umowy, a przede wszystkim z uwagi na niemożność wniesienia doń przez parlament poprawek oraz przez odrzucenie możliwości renegocjacji przez czynniki kościelne, uchwała Rady Naczelnej w sprawie konkordatu podjęta 27 marca 1994 r. przesądziła stanowisko SdRP, zobowiązując jej posłów do głosowania przeciwko ustawie upoważniającej prezydenta do ratyfikacji traktatu [ 33 ].

Syntezą postulatów koalicji SLD (w tym SdRP) w sprawach wyznaniowych stały się projekty konstytucji zgłoszone do Zgromadzenia Narodowego w 1993 i 1994 r. Początków genezy projektu konstytucji Sojuszu Lewicy Demokratycznej należy upatrywać w drugiej połowie lat osiemdziesiątych, gdy w 1987 r. grono konstytucjonalistów Uniwersytetu Warszawskiego wystąpiło z inicjatywą powołania zespołu naukowego, którego zadaniem byłoby podjęcie problematyki teoretycznej związanej z przygotowaniem nowej konstytucji [ 34 ]. Postulat ten znajdował oparcie w uchwale X Zjazdu PZPR o potrzebie zmiany konstytucji. W 1988 r. decyzją Ministra Edukacji Narodowej zagadnienie to zostało włączone do Centralnego Programu Badań Podstawowych. Program badawczy realizowany był od 1 lipca 1988 r. do 30 września 1990 r., a kierownictwo nad interdyscyplinarnym zespołem objął prof. Sylwester Zawadzki. We wspomnianym okresie uległy rozszerzeniu cele badawcze; poza opracowaniem jedynie teoretycznej problematyki mającej stanowić podstawę rozwiązań konstytucyjnych, zaliczono do nich przygotowanie projektu ustawy zasadniczej w ujęciu tezowym, a następnie w ostatecznej wersji artykułowanego projektu [ 35 ]. Intensywne prace toczyły się w siedmiu grupach tematycznych, mających charakter otwarty, łączących przedstawicieli wielu ośrodków akademickich i instytucji naukowych, reprezentujących zróżnicowany profil polityczny i światopoglądowy. Prace zostały zakończone w roku 1990. Przygotowano najpierw wstępne założenia, następnie tezy i wreszcie projekt nowej konstytucji, który opublikowano w październiku 1990 r. [ 36 ]. 26 listopada 1990 r. Sylwester Zawadzki zaprezentował oficjalnie projekt przewodniczącemu Rady Naczelnej SdRP Aleksandrowi Kwaśniewskiemu [ 37 ]; projekt spotkał się też z zainteresowaniem partii oraz Klubu Parlamentarnego Lewicy Demokratycznej [ 38 ]. Postulowana przez twórców projektu koncepcja relacji między państwem a związkami wyznaniowymi została wyrażona zwłaszcza w treści art. 9:

1 . Rzeczpospolita Polska jest państwem świeckim. Kościół i inne związki wyznaniowe są oddzielone od państwa.
2. Kościół i inne związki wyznaniowe są równe wobec prawa. Ustawy określają ich sytuację prawną i majątkową.
3. Kościołowi i innym związkom wyznaniowym poręcza się autonomię i swobodę wykonywania kultu religijnego.

Projekt ustawy zasadniczej opracowany przez zespół S. Zawadzkiego stał się następnie podstawą dla wstępnego projektu konstytucji, przygotowanego na zlecenie Klubu Parlamentarnego Sojuszu Lewicy Demokratycznej (KP SLD) przez prof. Stanisława Gebethnera [ 39 ]. W toku prac nad przepisami wyznaniowymi okazały się pomocne także projekty autorstwa Janiny Zakrzewskiej i Jerzego Ciemniewskiego oraz Komisji Konstytucyjnej Sejmu [ 40 ]. Ostateczny projekt SLD został ustalony w następstwie uwzględnienia poprawek zgłoszonych podczas dyskusji na forum KP. Prace koncentrowały się w zespole konstytucyjnym działającym w ramach Komisji Programowej KP. Ich koordynatorem był poseł Jerzy Jaskiernia [ 41 ]. Projekt stał się przedmiotem konstytucyjnej inicjatywy ustawodawczej 28 kwietnia 1993 r. [ 42 ]. 9 maja 1994 r. członkowie KP SLD złożyli nowy projekt konstytucji [ 43 ], który zachowywał wszystkie podstawowe zasady ustrojowe projektu z 1993 r. Wprowadzone zmiany nie miały charakteru zasadniczego; były raczej korektą rozwiązań pierwotnych, wynikającą z doświadczeń funkcjonowania Małej Konstytucji [ 44 ]. Jak stwierdzono w „Uzasadnieniu”, projekt uwzględniał m.in. dorobek debaty na tematy ustrojowe, prowadzonej w Polsce od 1989 r.; był spełnieniem zapowiedzi przedwyborczych i zawierał w sobie zasadnicze tezy ustrojowe z programu SLD [ 45 ]. Właściwe przepisy wyznaniowe zachowały dotychczasową lokalizację systematyczną, numerację oraz – z pewnymi korektami – brzmienie. W związku z podpisaniem 28 lipca 1993 r. konkordatu w art. 7 zmianie uległa treść ust. 3 i dodany został ust. 4.


1 2 3 4 5 Dalej..

 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
W sprawie biopolometru. Triumf głupoty czy legalizacja oszustwa?
Boży wojownicy

 Zobacz komentarze (6)..   


 Przypisy:
[ 22 ] Tezy programowe Socjaldemokracji Rzeczypospolitej Polskiej , „Myśl Socjaldemokratyczna”, 1996, nr 3, s. 20. Pozostałe elementy rozdziału kościoła od państwa, oraz jego neutralności światopoglądowej to wg. Tez programowych jednakowo przychylne traktowanie opcji światopoglądowych, bez preferencji i bez angażowania się państwa po stronie i na rzecz którejkolwiek, autonomia instytucji państwowych i wyznaniowych, świecki charakter państwa.
[ 23 ] Por. Program SdRP. Projekt przyjęty na posiedzeniu Rady Naczelnej 1 III 1997 r ., Warszawa, 1997, s. 11.
[ 24 ] Por. Tezy programowe…, op. cit., s. 20, J. Oleksy, Stabilna demokracja …, op. cit ., s. 17, Program SdRP …, op. cit ., s. 11.
[ 25 ] Por. Wybory do parlamentu ’97. Program wyborczy Sojuszu Lewicy Demokratycznej , „Myśl Socjaldemokratyczna”, 1997, nr 3, s. 8.
[ 26 ] Por. J. Oleksy , Stabilna demokracja…, op. cit . s. 17.
[ 27 ] Por. A. Kwaśniewski, Polska musi być krajem sprawiedliwym …, op. cit ., s. 8
[ 28 ] Oświadczenie w sprawie nauczania religii w szkołach , [w:] Dokumenty programowe SdRP I 1990 – IV 1991 , Warszawa, 1991, s. 38-39.
[ 29 ] Socjaldemokracja wobec przemian współczesności… , op. cit. , s. 4, nlb.
[ 30 ] Stanowisko CKW SdRP [z 5 stycznia 1993 r.], [w:] Socjaldemokracja Rzeczypospolitej Polskiej. Dokumenty programowe…, op. cit. , s. 13.
[ 31 ] Por. Stanowisko w sprawie zakazu aborcji, [w:] Dokumenty programowe SdRP, op. cit ., s. 15 i Oświadczenie CKW SdRP [z 7 stycznia 1993 r.], [w:] Socjaldemokracja Rzeczpospolitej Polskiej. Dokumenty programowe…, op. cit ., s. 13-14.
[ 32 ] Socjaldemokracja Rzeczypospolitej Polskiej…, op. cit. , s. 41.
[ 33 ] Socjaldemokracja Rzeczypospolitej Polskiej …, op. cit. , s. 55-56.
[ 34 ] Por. Sprawozdania. XXIX Ogólnopolska Sesja Katedr Prawa Konstytucyjnego (Sulejów, 29-31 V 1987) , „Państwo i Prawo” 1987, nr 10, s. 170-172. Już w 1985 r. w Raporcie o stanie prawa Rada Legislacyjna stwierdziła: Po wyczerpaniu przez obowiązującą konstytucję jej zdolności do stymulowania dalszego, socjalistycznego kierunku rozwoju prawa w duchu zmian lat osiemdziesiątych należałoby podjąć działanie zmierzające do opracowania nowej konstytucji. Analiza stanu obowiązującego prawa konstytucyjnego uzasadnia potrzebę podjęcia takich działań, biorąc zwłaszcza pod uwagę, że wymagają one głębokich studiów i nie mogą być prowadzone w warunkach pośpiechu.Raport o stanie prawa , Warszawa 1986, s. 48-49.
[ 35 ] Por. Konstytucja Rzeczy pospolitej Polskiej. Projekt , Warszawa 1990, s. 61.
[ 36 ] Por. Kompromis i konstytucja. Z prof. Sylwestrem Zawadzkim rozmawia Ewa Rosolak , „Trybuna”, 1991, nr 17, s. 2. Projekt ustawy zasadniczej przygotował zespół w składzie: Zdzisław Czeszejko-Sochacki, Zdzisław Jarosz, Wojciech Sokolewicz, Leszek Wiśniewski, Barbara Zawadzka i Tadeusz Mołdowa (sekretarz) pod kierownictwem S. Zawadzkiego. Zespół wykorzystał opinie i uwagi profesorów: Kazimierza Działochy, Leszka Garlickiego, Andrzeja Gwiżdża, Huberta Izdebskiego, Zdzisława Kędzi, Cezarego Kosikowskiego, Antoniego Rajkiewicza oraz Zbigniewa Salwy. Szerzej na temat organizacji prac w ramach rzeczonego programu badawczego w: Konstytucja Rzeczpospolitej. Projekt , Warszawa 1990, ss. 119-126.
[ 37 ] Serwis SDRP. Jaka Konstytucja? , „Trybuna”, 1990, nr 241, s. 5.
[ 38 ] Sylwester Zawadzki sprzeciwił się jednak zdecydowanie twierdzeniom, że projekt opracowany przez jego zespół to projekt SdRP., por. Kompromis i konstytucja…, op. cit .
[ 39 ] Por. B. Górowska, Zagadnienie wolności sumienia i wyznania w pracach nad projektem Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej , [w:] A. Czochara, B. Górowska, M. Nadolski, J. Osuchowski, Dylematy wolności sumienia i wyznania w państwach współczesnych, Warszawa 1996, s. 113. Decydujący wkład prof. Stanisława Gebethnera w powstanie wstępnego projekty konstytucji SLD potwierdził Aleksander Kwaśniewski podczas wywiadu z autorem 1. 07. 2003 r.
[ 40 ] Potwierdził to prof. S. Gebethner w rozmowie z autorem 12. 12. 2001 r.
[ 41 ] Informacje uzyskane na postawie nieautoryzowanego wywiadu z prof. Markiem Mazurkiewiczem 21. 05. 2002 r.
[ 42 ] Projekt został opublikowany w: Komisja Konstytucyjna Zgromadzenia Narodowego, Projekty Konstytucji, op . cit ., s. 23-40.
[ 43 ] Projekt wraz z uzasadnieniem opublikowany w: Projekty Konstytucji1993-1997, cz. 1 , red. R. Chruściak, Warszawa 1997, s. 91-138.
[ 44 ] Zmiany merytoryczne polegały głównie na osłabieniu pozycji ustrojowej prezydenta, wprowadzeniu bezpośrednich wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Do projektu dodano także krótką, pozbawioną elementów konfesyjnych preambułę oraz uzasadnienie.
[ 45 ] Przewodnik do przedstawienia głównych treści projektu Konstytucji opracowanego przez Sojusz Lewicy Demokratycznej , mps. powiel. Do założeń stanowiących socjaldemokratyczne minimum konstytucyjne SLD zaliczył m.in.: świeckość i neutralność światopoglądową państwa, oparcie stosunków między państwem a kościołem na zasadach: tolerancji, wzajemnego poszanowania i współpracy, pełne poszanowanie i gwarancja przestrzegania praw mniejszości wyznaniowych – por. Sojusz Lewicy Demokratycznej . Wybory ’93. O czym wyborca powinien wiedzieć , bmw, bdw, s. 19.

« Państwo wyznaniowe   (Publikacja: 31-03-2009 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Paweł Borecki
Doktor habilitowany, pracownik Katedry Prawa Wyznaniowego Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalność naukowa: prawo wyznaniowe. Autor artykułów i książek z zakresu prawa wyznaniowego.

 Liczba tekstów na portalu: 47  Pokaż inne teksty autora
 Najnowszy tekst autora: Państwo laickie w świetle dorobku współczesnego konstytucjonalizmu europejskiego
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 6451 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365