Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.782.324 wizyty
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 720 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Nierozsądny byłby zamiar odebrania ludowi jego szaleństwa! Można jednak wyleczyć z szaleństw tych, co rządzą ludem; nie pozwolą na to przynajmniej, by szaleństwa ludu stały się niebezpieczne. Zabobon wówczas tylko jest groźny, gdy ma za sobą monarchów i żołnierzy, wtedy bowiem staje się okrutny i krwiożerczy."
 Światopogląd » Ateizm i Ateologia » Filozofia ateizmu

Ateizm semiotyczny: definicje i problemy [3]
Autor tekstu:

Na czym jednak polega ich wpływ i nadal widoczny urok dla ludzi niewierzących, czy wyznawców jakiejś religii, którzy stają się wyznawcami innej? Pomagają w tym inne mechanizmy języka. Bo zauważmy, że postacie — istoty tworzące fundamenty wiar religijnych są przez twórców takich religii wyposażane w dwojakie cechy. Pierwsza grupa takich cech dotyczy ich wpływu na zjawiska realnego świata (potrafią go stwarzać, posiadają emocje skierowane wobec ludzi np. miłość, prowadzą oceny działań moralnych ludzi kierując ich w wyniku takich ocen, czy to do nieba lub piekła itd. itp.). Ponadto religie wyposażają te istoty także w inne możliwości działania i to jest druga grupa ich zdolności, a więc znane z chrześcijaństwa zbawianie ludzi, umieranie za ludzkość, istnienie różnych sakramentów, które to pojęcia i działania nie mają przełożenia na zjawiska realnego świeckiego świata.

Odbiór postaci i istot będących ważnymi dla religii bierze pod uwagę i wskazuje na ich możliwości działania zarówno realnego, jak i nadprzyrodzonego. W efekcie tego manewru są to istoty znacznie bogatsze w cechy i zdolności od postaci realnego świata. Wielość tych cech wywołuje wrażenie ich znaczenia, a dla ludzi wierzących wręcz potwierdza ich istnienie. Ten właśnie mechanizm sprawia, że mimo istnienia wizji świata opartego na dokonaniach nauki, religie bynajmniej nie schodzą na marginesy życia społecznego państw obecnego świata.

Polemika z tekstem: Ateizm semiotyczny bez definicji za to z problemami


1 2 3 

 Zobacz także te strony:
Ateizm semiotyczny
Bezzasadność poznawcza tezy teizmu
Nieroztropny Russell
 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Ateizm semiotyczny bez definicji, za to z problemami
Wprowadzenie do twórczości Witkacego

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (56)..   


« Filozofia ateizmu   (Publikacja: 06-08-2009 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Olgierd Żmudzki
Magister filologii polskiej. Pracował w przeszłości w Bielsku-Białej, m.in. w Beskidzkim Towarzystwie Społeczno-Kulturalnym, jako redaktor, a w byłym FSM-ie, jako kierownik rozgłośni zakładowej. Od 20-tu lat był pracownikiem Działu Zbiorów Specjalnych Książnicy Beskidzkiej (poprzednia nazwa: Wojewódzka Biblioteka Publiczna). W tym czasie prowadził działalność publicystyczną, w kraju m.in. z miesięcznikiem "Opcja na prawo". Za granicą, w Kanadzie, współpracował z "Gazetą", największym prywatnym dziennikiem polonijnym wychodzącym w Toronto (opublikowano tam ok. 200 jego artykułów). Na łamach tego pisma przedstawiono ponadto w odcinkach jego książkę pt. "Uniseks - tabu XXI wieku" - poruszającą problemy kryzysu współczesnej rodziny i różnych odmian feminizmu. Obok działalności pisarskiej jest także fotografikiem. Obecnie na emeryturze.

 Liczba tekstów na portalu: 18  Pokaż inne teksty autora
 Najnowszy tekst autora: Tajniki kognitywistyki językowej
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 6719 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365