|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Biblia » Nowy Testament
Jezus przeinaczony Autor tekstu: Krzysztof Sykta
Otwieram Grecko-polski Nowy Testament w wydaniu
interlinearnym, opublikowany w prymasowskiej serii biblijnej nakładem Oficyny
Vocatio. Autorzy, podobnie jak wielu innych tłumaczy NT, kilkukrotnie powołują
się na „oryginał grecki", oczywiście natchniony przez Ducha Świętego, równie
natchnionych greckich hagiografów i jeszcze bardziej natchnione stanowisko
Kościoła, który jako jedyny ma prawo do właściwej i „autentycznej
interpretacji". Zapominają tylko o jednym. Co mają na myśli pisząc z taką
pewnością siebie „grecki oryginał"? Wersję bizantyńską z XII wieku w opracowaniu
Erazma, kompilację Tischnendorfa czy może Nestle-Alanda? Textus Receptus czy też
wersję Westcotta-Horta? Stajemy więc przed podstawowym pytaniem, stanowiącym
myśl przewodnią „Przeinaczania Jezusa" autorstwa znanego, amerykańskiego
biblisty Barta D. Ehrmana: na czym, na jakim tekście, kompilacji manuskryptów
oparli się tłumacze? Z jakiego wieku ten tekst pochodzi? Jaka jest jego wartość?
Ile w nim błędów, pomyłek, opuszczeń i dodatkowych uzupełnień dokonanych ręką
pobożnych kopistów? Czy możemy dotrzeć do tekstu bazowego? Ehrman zapytany, czy
tekst biblijny uważa za natchniony zwykł odpowiadać:
Który tekst, ten zakupiony w supermarkecie? Widniejący w manuskryptach? Jeśli tak, to w których
manuskryptach? Okazuje się, że
„grecki autograf" to swoista mrzonka i fatum uciekające przed badaczami. Im
dalej cofamy się w przeszłość tym bardziej tekst bazowy Ewangelii rozpada się na
naszych oczach...
Przeinaczanie, przekłamywanie słów Jezusa, jak i samej
jego postaci, jest tematem wyjątkowo szerokim, sięgającym początków
chrześcijaństwa i praktycznie funkcjonującym do dnia dzisiejszego. Jakimi
kryteriami posługiwali się, przykładowo, autorzy ewangelii publikując takie a nie inne opowieści? Można wyobrazić sobie sytuację, w które dany redaktor mając
do wyboru opowieści o Jezusie-rewolucjoniście i powstańcu, Jezusie-żydowskim
rabbim i Jezusie-palestyńskim sztukmistrzu przepędzającym demony w świńskich
stadach i leczącym przez plucie śliną wybiera te najbardziej efektowne i pasujące do schematu „syn boga czyniący cuda i obowiązkowo chodzący po wodzie".
Bo jak wiadomo nowy bóg „musi się sprzedać", a prosty lud byle czego nie kupi.
Powstanie ewangelii, jak bardzo by nie były
(nie)wiarygodne to dopiero początek przeinaczeń. Do głosu dochodzą kolejni
redaktorzy przetwarzający zastany materiał z równym wdziękiem co „Mateusz" tekst
„Marka". W chwili obecnej praktycznie każda ewangelia ma za sobą długofalowy
proces poprawiania, dodawania, usuwania niewygodnych treści i harmonizowania.
„Marek", którego czytamy i którego czytano w III wieku, jest już zupełnie inną
ewangelią od tej z końca I wieku. Pełną uzupełnień i nieprofesjonalnych korekt.
Kim dla przykładu jest uciekający nagi młodzieniec w prześcieradle lub całunie?
Werset pozostał, kontekst zaginął. Podobnie w Ewangelii Mateusza znajdziemy
fragmenty antypogańskie (pereł nie rzuca
się między świnie, posłany zostałem tylko do owiec z domu Izraela...) oraz
jawnie antysemickie (krew jego na nas i na dzieci nasze!). Dalszych przykładów zmian dostarcza analiza stylistyczna,
pozwalająca na wykazanie kolejnych warstw w tekście na pierwszy rzut oka spójnym i jednolitym.
Redagowanie treści ewangelicznej stanowi początek
procesu zakłamywania prawdziwego obrazu Jezusa, o ile można mówić o „prawdziwym"
obrazie bóstwa solarnego. Później dochodzą zakłamywania interpretacyjne (np.
słynni kuzyni — bracia pańscy) dokonywane ręką aktualnie wiodącego nurtu w łonie
chrześcijaństwa (marcjonizm, arianizm, katolicka ortodoksja, protestantyzm -
wszyscy mają coś na sumieniu), a współcześnie: te dokonywane przez tłumaczy,
przekazujących tekst nowotestamentowy w języku narodowym. Ogrom zniekształceń i nadużyć dokonywanych w procesie translacji zasługiwałby na osobną publikację
(por. np. Łk 11.28 czy Mt 1.25). To czego, nie da się usunąć, zamydla się w tłumaczeniu. To, czego nie da się zniekształcić opatruje się wszystko
wyjaśniającym przypisem oraz kilkoma ukrytymi groźbami w oparciu o cytaty z 2
listu Piotra (1.20). Gdzieś po drodze zdarzają się jeszcze omyłki kopistów i przemęczonych skrybów.
Jak widać spektrum zakłamywania postaci Jezusa
Nazorejczyka i konwertowania człowieka do roli niebiańskiego Pomazańca, Syna
Bożego, a następnie samego Boga w Trójcy Jedynego, jest szeroki i wielowątkowy.
Ehrman w swej pracy koncentruje się niestety tylko na jednym aspekcie:
(wybiórczej) krytyce tekstu, a więc wychwytywaniu różnic w tekście
nowotestamentowym pomiędzy tysiącami zachowanych fragmentów manuskryptów i próbie dotarcia przez to do tekstu bazowego, a w każdym razie do tekstu jak
najbardziej zbliżonego do „oryginału".
Problem w takim ujęciu jest tylko jeden: Ehrman podobnie
jak inni krytycy za możliwe odmienne lekcje dopuszcza w zasadzie tylko te wersje
tekstu, które potrafi zlokalizować w posiadanej „bazie" manuskryptów. Tak więc
zakończenie Ewangelii Marka jest dla niego problematyczne i stanowić może
wstawkę bo „nie występuje w najstarszych i najlepszych manuskryptach", dominuje
za to w późniejszych. Problematyczny nie jest za to wstęp z chrztem Jezusa i trynitarnym obrazkiem Ojca, Ducha i Syna, bo nie odnaleziono manuskryptów
niezawierających takiej sceny (a jeśli nawet nie zawierały to potraktowano je
jako „uszkodzone" i „niepełne") a wersja przekazana przez Marcjona, zaczynająca się od wejścia do Kafarnaum, nie
jest traktowana na równi z synoptykami.
Takie podejście widoczne jest również np. w analizowanych fragmentach stanowiących dodatki antysemickie. Ehrman rozwodzi się
nad dwoma dostępnymi wariantami wersetu z Ewangelii Mateusza 27.26, gdzie Piłat
wydaje Jezusa albo żołnierzom, albo Żydom „na ukrzyżowanie", jednocześnie
nie zauważając ewidentnej wstawki w dwóch wersetach poprzedzających:
27.24-25. Piłat
zaś, … wziąwszy wodę umył sobie ręce przed tłumem i rzekł: „Nie jestem
winien tej krwi, wy uważajcie". A cały lud, odpowiadając, rzekł: „Krew jego na nas i na dzieci nasze!"
To, że jakiś tekst nie występuje w różnych lekcjach lub
obecny jest we wszystkich posiadanych manuskryptach nie znaczy, że jest
autentyczny. I to z prostego powodu. Jak pisze Ehrman, zdecydowana większość
posiadanych kopii to wytwory z okresu Bizancjum (w Cesarstwie Zachodnim na stałe
zadomowiła się Wulgata), na 7 tysięcy manuskryptów jedynie 10 obejmuje całą
Biblię a z tych dziesięciu jedynie cztery powstały przed X wiekiem! W każdym
razie ponad 85 % posiadanej bazy tekstowej zawiera wytwory średniowieczne i z
okresu Bizancjum, stąd też powoływanie się przez różnych badaczy na „argument z ilości" (wersja X występuje w większości
zachowanych manuskryptów) jest niepoważne. Ehrman podważa ten argument w jeszcze jedne sposób: ilość nie ma znaczenia, bo wersja uszkodzona/zmieniona
mogła stać się bardziej popularna i rozprowadzona w większej ilości kopii, a wersja starsza była dodatkowo „wypierana" przez nową lekcję.
Czasami starsza wersja przetrwała tylko w jednym
kodeksie. Dla przykładu wersję chrztu Jezusa ze słowami „Jam ciebie dziś
spłodził", zgodną z cytatami z Ojców Kościoła, zamiast „W tobie mam upodobanie"
znajdziemy tylko w Kodeksie Bezy i kilku starych tekstach łacińskich (zachodni
wariant tekstu). Pytanie, ile innych zniekształceń, dokonanych ręką kościelnych
cenzorów, nie zachowało się w żadnym znanym nam rękopisie, skoro niektóre
zachowały się tylko w jednym bądź kilku?
Czy możemy mieć jakąkolwiek pewność, że to, co czytamy,
jest faktycznym zapisem słów użytych przez ewangelistów i innych autorów
nowotestamentowych, a nie tekstem skażonym przez kościelną dogmatykę i apologię,
nie mówiąc o tysiącach skrybów i kopistów mylących się w co trzecim wyrazie?
Niestety, nie możemy...
Ehrman próbuje odpowiedzieć na powyższe pytania bez
chrześcijańskich uprzedzeń i przybliżyć dość skomplikowaną tematykę krytyki
tekstu nowotestamentowego przeciętnemu „zjadaczowi chleba". „Przeinaczanie
Jezusa" kierowane jest więc do czytelnika masowego, takiego, który o problemach
dotyczących greckich manuskryptów zapewne nigdy nie słyszał, a dostępny tekst
biblijny traktuje jako dzieło jeśli nie napisane przez samego Ducha Świętego, to
przynajmniej spójne i oparte na wiarogodnych dokumentach.
Ta „masowość" widoczna jest niestety na każdym kroku. Po
pierwsze, jak na publikację poświęconą krytyce tekstu, samych przykładów
dokonywanych zmian jest niestety dość mało. Są to raczej przykłady
potwierdzające (lub nie) poszczególne tezy autora, niż usystematyzowany wykaz
najważniejszych przeinaczeń i odmiennych lekcji. Ponadto większość z tych, które
zamieszczono obejmuje tak znane zmiany jak dłuższe zakończenie Marka,
kamieniowanie ladacznicy z Ewangelii Jana czy Comma Johanneum. Po drugie, autor
podchodzi do tematu momentami w sposób dość ogólnikowy i „przegadany", potrafiąc
na trzech stronach streszczać scenę z nierządnicą, pomijając tak istotne kwestie
jak np. kryteria stosowane w krytyce tekstu (przywoływane epizodycznie).
Momentami również sam podważa wiarogodność całej krytyki tekstu obchodząc się z tymi kryteriami w sposób wyjątkowo wybiórczy — w jednym przypadku tekst uznaje
za najstarszy bo występuje w najstarszych manuskryptach aleksandryjskich, w drugim (kwestia „monogenos theos" z hymnu do Logosu) zaczyna kluczyć, bo „choć
wariant występuje w najstarszych zachowanych wersjach aleksandryjskich, to być
może stanowi tylko jakąś lokalną zmianę". W ten sposób można podważyć wszystko i wybierać w sposób dowolny… W dodatku Ehrman błędnie zakłada, że fraza „jednorodzony/jedyny
Bóg" jest późniejsza w stosunku do „jednorodzony/jedyny Syn". W powszechnej
opinii jest właśnie na odwrót. Kopiści Boga (lekcja „trudniejsza") zmieniali na
Syna, aby nadać sens wersowi, który wydawał im się pozbawiony tego sensu.
Wracając do „Przeinaczania Jezusa". Jak już wspominałem,
autor lubi dość często zbaczać z tematu i pisać kompletnie nie na temat, co na
jak dość chudą publikację (250 stron) stwarza pozory pracy przygotowanej bez
pomysłu i składu. Pierwsze 60 stron w zasadzie można sobie darować, chyba że
kogoś interesuje szczegółowy życiorys autora od grzesznych lat młodzieńczych i seksualnych inicjacji, po odnowę w grupach ewangelickich i wreszcie studia
biblijne. Zapewne są to ważne epizody, rzutujące na obecną postawę badawczą
(próba dotarcia do „prawdziwego" słowa bożego), ale nie na tyle, by poświęcać im
tak sporą część miejsca.
Równie słabe i niepotrzebne są rozdziały poświęcone
początkom literatury chrześcijańskiej (Ehrman przyjmuje konserwatywny punkt
widzenia na autorstwo tekstów nowotestamentowych, pisząc np. że 2 list Piotra
stworzony został przez jakiegoś jego ucznia… ucznia Piotra z III wieku?). W każdym razie po raz pierwszy spotkałem się z opisem procesu tworzenia
nowotestamentowego zestawienia pism świętych bez wzmianki o kanonie Muratoriego,
wykazie ksiąg z Kodeksu Synajskiego (Pasterz Hermasa itd) czy problemach z uznaniem za natchnione listów pasterskich i Apokalipsy. Ehrman gładko przechodzi
od II w. i Marcjona (którego taktuje w sposób nieco groteskowy i z lekkim
pobłażaniem) do wieku IV i Atanazego, zjadając po drodze dwa wieki
krystalizowania się takiego a nie innego układu ksiąg.
O ile początek (w sumie niemal cała pierwsza połowa...)
jest słaby, o tyle część historyczna poświęcona pionierom krytyki tekstu napisana
jest z werwą, jakby całkowicie innym stylem. Simon, Bentley, Wettstein, Tischendorf, Westcott i Hort, to tylko niektóre z przywołanych nazwisk. Każda z postaci zarysowana jest w wyrazisty sposób, widać też kogo autor darzy estymą i podziwem, a kogo traktuje z odrobiną dystansu. Poznamy też szczegółową historię
odkrycia Kodeksu Synajskiego, ale tylko tej jednej pozycji; ani słowa nie
zamieszczono o innych ważnych manuskryptach, a historia Kodeksu Bezy w końcu
jest równie fascynująca. Historię krytyki tekstu Ehrman kończy znienacka
na Westcotcie i Horcie (koniec XIX w.), tak jakby w XX wieku nie odkryto żadnych
ważnych materiałów papirusowych czy też nie pojawiły się żadne nowe koncepcje
warte wzmianki.
Denerwujący bywa też sam styl autora (lub tłumacza). Pod
koniec części historycznej Ehrman przytacza trzy, tym razem mniej znane,
warianty tekstu z Ewangelii Marka (Jezus rozgniewany), Łukasza (Jezus
nieporuszony) i Listu do Hebrajczyków (Jezus opuszczony) opatrując je typowym
dla siebie komentarzem: "To oczywiście
ważne, aby wiedzieć, czy Jezus czuł litość czy gniew, czy był spokojny i opanowany czy też pogrążył się w głębokiej trwodze, wreszcie czy umarł z łaski
Boga czy bez Boga. Wszak oczywiste, że jeśli chcemy zrozumieć przesłanie Pisma,
poznanie autentycznych słów jego autorów ma podstawowe znaczenie". Czy
wiedza o stanie emocjonalnym Jezusa w trakcie leczenia trędowatego jest dla nas
aż tak istotna i ma jakiekolwiek znaczenie w procesie rozumienia przesłania
Ewangelii (pomijam przy tym fakt, że Jezus rozgniewany i współczujący występuje w kilkunastu dalszych wersetach, więc Czytelnik w tym jednym przypadku nic nie
traci)? Czy krytyka tekstu nie ma przed sobą bardziej ważkich problemów?
Oczywiście, że ma, tyle że autor pomija je milczeniem skupiając się np. na
dywagacjach nt. społecznej roli tekstu i roli kobiet we wczesnym
chrześcijaństwie.
Ehrman jest dość znanym i poważanym krytykiem tekstu,
jego eseje naukowe (np.
The use and significance of patristic evidence for NT
textual criticism) czyta się wyśmienicie, czego nie można powiedzieć o omawianej
publikacji, kierowanej głównie dla osób niemających wiele wspólnego z biblistyką
jako taką, a krytyką tekstu w szczególności. Problem tylko w tym, że osoby
szukające wiedzy fachowej odbiją się od „Przeinaczania Jezusa" ze względu na
średni, by nie rzec miałki poziom recenzowanego tytułu, osoby szukające podstaw
będą zadowolone. W końcu „Przeinaczanie Jezusa", mimo że mogłoby być napisane
lepiej, na polskim rynku wydawniczym i tak stanowi ewenement.
Bart D. Ehrman, Przeinaczanie Jezusa, w przekładzie Mieszko Chowańca, 264 s. Wydawnictwo CiS.
« Nowy Testament (Publikacja: 16-08-2009 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 6738 |
|