|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kościół i Katolicyzm » Organizacja i władza » Watykan i papiestwo
Papież Franciszek: nowy pijar czy nowa polityka? [2] Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
W końcu nieporadność papieża wykorzystał jego
doradca prawny Benedetto Caetani, który przekonał papieża, aby zrezygnował z urzędu . Celestyn wydał bullę przygotowaną przez Benedetto w której ogłosił swą
rezygnację.
Bez większych problemów Benedetto następnie przejął stołek papieski, by zostać
słynnym Bonifacym VIII. Zaraz jednak po swym wyborze uwięził
poprzednika, aby nie przyszło mu do głowy jakiekolwiek szachowanie go. Półtora
roku później były papież zmarł w wieży w Castel Fumone, w więzieniu nowego
papieża. Opozycja Bonifacego oskarżała go później o doprowadzenie do śmierci
„anielskiego papieża". W 1296 r. papież wydał bullę Clericis
laicos w której wezwał duchowieństwo do czynnego oporu przeciwko władzy świeckiej. „W starożytności pisano, że świeccy wrogo odnoszą się do
duchownych. Z pewnością potwierdzają to czasy współczesne" — pisał w jej
wstępie. Duchowni powinni odmawiać płacenia podatków. Ksiądz, który płaci
podatki państwowe, oraz władca, który ich wymaga — podlegają ekskomunice.
Uniwersytety popierające opodatkowanie kleru miały zostać objęte karą
interdyktu. Wszyscy obłożeni tymi kościelnymi sankcjami za opodatkowanie kleru
mogli być z nich zwolnieni jedynie na łożu śmierci na specjalne zezwolenie
samego papieża.
Bulla antypodatkowa ogłoszona została najpierw we Francji, a rok później w Anglii. Władcy obu krajów zareagowali sankcjami materialnymi wobec Kościoła. W Anglii król
Edward I pozbawił ochrony sądowej tych duchownych, którzy odmawiają płacenia
podatków. Szeryfom zaś nakazał przejmowanie ziemi kościelnych. Jeszcze bardziej
kosztowna okazała się odpowiedź króla Francji, Filipa IV Pięknego, który wydał
zakaz wywozu z Francji pieniędzy i przedmiotów wartościowych oraz wygnał obcych
kupców. Był to w istocie krok wymierzony w gospodarkę papieską, gdyż papiestwo
większość swego budżetu opierało na Francji. Ta decyzja pozbawiała Pontyfa większości dochodów, więc Bonifacy w następnym roku musiał się ugiąć i wydać zgodę na opodatkowywanie kleru francuskiego.
Gorycz porażki osłodził Bonifacemu sukces nad królem Danii Erykiem VI. W 1294 r. uwięził on spiskującego przeciw niemu arcybiskupa Lundu, Jensa Granda. Po
dwóch latach więzienia, arcybiskup uciekł z więzienia i udał się od razu na
skargę do Rzymu. Papież niezwłocznie ekskomunikował króla, obłożył Danię
interdyktem, żądając w zamian za zniesienie sankcji kościelnych ogromnego
odszkodowania, którego Dania nie była w stanie zapłacić, w konsekwencji czego,
przez cztery lata objęta była duchowym embargiem. W końcu papież zgodził się na
znaczną redukcję odszkodowania, lecz król musiał upokorzyć się przez papieżem.
Na samym papieskim podwórku Bonifacemu wyrosła szybko bardzo mocna opozycja -
ród Colonnów, który początkowo go poparł, lecz później przeszedł do opozycji. Colonnowie poparli więc franciszkanów-spirytuałów,
którzy oskarżali Bonifacego, że podstępem odebrał tron ich protektorowi i wkradł
się jak lis na urząd papieski. W maju 1297 r. zorganizowali napad na
konwój wiozący skarbiec papieski. W odpowiedzi papież ekskomunikował dwóch
kardynałów z rodu Colonnów. Kardynałowie uroczyście wezwali do zorganizowania
sądnego soboru śledczego, który miałby zbadać zarzut zabójstwa poprzednika
ciążący na Bonifacym VIII. Ten postulat rozwścieczył papieża, który ogłosił
krucjatę przeciwko Colonnom. W trakcie tej świętej wojny papież niszczył
twierdze przeciwników, anektował ziemie i eksploatował je. Rzymscy
wrogowie papieża podjęli wobec niego ofensywę dyplomatyczną, rozwożąc po całej
Europie raport o przestępstwach papieskich. Póki co jednak nie udało im się nakłonić
nikogo do ataku na papieża. Ekskomunikowani kardynałowie przyczaili się na
dworze króla francuskiego.
Największym sukcesem Bonifacego była idea Roku Jubileuszowego w 1300
r., dzięki której uniezależnił się finansowo od łaski królów. Krucjaty kilka lat wcześniej całkowicie upadły i papież wymyślił, aby towar
„odpustu zupełnego" nie leżał bezczynnie w oczekiwaniu na nowych krzyżowców.
Sprytny plan polegał na tym, że obecnie „odpusty zupełne" zaoferowano każdemu,
kto przybędzie do Rzymu, pomodli się i złoży ofiarę u stóp św. Piotra. Reklama
chwyciła. Przyzwyczajone przez dwa wieki społeczeństwa europejskie, że odpusty
zupełne dostawali ci, którzy narażali swe życie w walkach z niewiernymi, uznały
obecną propozycję, za niezwykłą promocję i okazję. Ponoć aż 2 mln Europejczyków
ruszyło po „odpust zupełny" do Rzymu. Kuria zrobiła majątek na tej inicjatywie.
Papież znów poczuł, że
choć nie ma może najpotężniejszej armii, to jednak w społeczeństwach posiada
ogromną realną władzę.
| 1. Bonifacy VIII |
Triumf ten jednak nie potrwał zbyt długo, gdyż w 1301 r.
wybuchła nowa wojna papieża z królem Francji. Zaczęło się od uwięzienia biskupa
Bernarda Saisseta, który miał odpowiadać za działalność wywrotową, za zdradę
stanu, knuł bowiem klasyczny spisek polityczny. Kiedy sprawa trafiła do papieża,
ten postanowił zagrać podobnie jak z Danią. Najpierw jedną bullą potępił
pogwałcenie wolności Kościoła, a w 1302 ogłosił sławetną bullę
Unam sanctam. W 1302 r. francuskie stany generalne jednomyślnie poparły antypapieską
politykę króla. Bonifacy postawił wówczas ultimatum zagrożone ekskomuniką i interdyktem z terminem do września 1303 r. Król francuski nie poszedł jednak w ślady króla duńskiego i ogłosił, że wobec formułowanych próśb kardynalskich o zorganizowanie soboru śledczego w sprawie przestępstw Bonifacego, on, król
francuski, podejmuje się aresztować papieża pod zarzutem bezprawnego przejęcia
tronu papieskiego, świętokupstwa, pedofilii, przemocy, bezbożności oraz
herezji.
Aresztowania dokonać miał Wilhelm z Nogaret, który w asyście kardynała Sciarry
Colonna, przy pomocy oddziału najemników zaatakował pałac papieski i pojmał
papieża z zamiarem dostarczenia go na sobór śledczy. Kardynał Colonna obił
wówczas papieża po twarzy i choć najemnikom nie udało się wywieźć papieża z Włoch, jednak załamany Bonifacy postradał wkrótce zmysły i zmarł w dość młodym
wieku. To po jego śmierci pojawiło się powiedzenie: „Zakradłeś się tutaj jak
lis, rządziłeś jak lew, zdechłeś jak pies".
1 2
« Watykan i papiestwo (Publikacja: 02-08-2013 Ostatnia zmiana: 22-08-2013)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 9157 |
|