Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
199.558.353 wizyty
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 246 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
Nigdy nie będzie szczęśliwy ten, kogo dręczy myśl, że ktoś jest szczęśliwszy od niego.
 Społeczeństwo » Socjologia

Nowa definicja Utopii [2]
Autor tekstu:

Utopia stając się bytem, nie jest już bez-miejscem.

Podsumowując

Zmiany jakie nastały tworzą nową definicję Utopii, tak więc współcześnie Utopia to przede wszystkim:

  1. "Eu-topie" czyli „dobre miejsce", urzeczywistnianie wizje zbudowania lepszego świata.
  2. Wizja nowego społeczeństwa, żyjącego w nowej rzeczywistości uzyskana dzięki postępowi technologicznemu i naukowemu.
  3. Nowa rzeczywistość, zbudowana z kilku przestrzeni, oferująca nowe światy dla człowieka, zapewniając zaspokojenie jego indywidualnych potrzeb, składających się na jego definicję szczęścia.
  4. Realizowane przedsięwzięcia mającego na celu ulepszenie życia oparte na wizjach stworzenia nowego świata.

Zacieranie się definicji? Utopie w krzywym zwierciadle.

Kwestią dyskusyjną pozostaje czy wytwory świadomości utopijnej są utopijne czy antyutopijne, bowiem współcześnie zależy to więcej od punktu widzenia obserwatora. Definicje Utopii i Antyutopii zacierają się, gdyż klasyfikacja zjawisk odbywa się bardziej na zasadzie kontekstu.

Dystopia:

„Jak wszelka utopia burzy za­dowolenie z tego, co jest, pali mosty miedzy rzeczywi­stością i powinnością. W tym sensie dokonuje tej sa­mej pracy, co optymistyczni projektodawcy społecz­ności idealnych. Pokazuje świat, w którym istnieją za­wsze jakieś albo-albo, zasadnicze konflikty i wybory. Jest dodatkowym dowodem nieśmiertelności utopizmu, który skądinąd stara się ośmieszyć i skompromi­tować." [ 9 ]

Ze względu na wizje przyszłości, którą tworzą nieliczni wszelkie, negatywne wyobrażenia o przyszłym społeczeństwie, są jak najbardziej słuszne. Ludzkość, żyjąca w Utopii jest postrzegana jako więźniowie systemu. Każde działanie przeciw niemu jest określane jako antyutopijne, czyli każda jednostka nie należąca do Utopii jest antyutopijna. W dotychczasowym dorobku dzieł antyutopijnych, bohaterowie starają się uratować ludzkość. Jednak czy ludzie chcą tego? Fakty są jednoznaczne, ale rzadko kiedy przedstawiony jest głos społeczeństwa w ogóle. Są oni co najmniej ukazani jako bezwładna fala poruszana przez system, a Utopia to nie koniecznie system (przeważnie nazywany totalitarnym). Ponownie, określenie czegoś nie  za utopijne, a za antyutopijne dokonuje się subiektywnie. Antyutopijne można nazwać każde życie poza granicami Utopii i odwrotnie — zależy kto ocenia. Powinno się odbiegać od tej klasyfikacji, w końcu każda jednostka dąży do szczęścia. Poprzez kategoryzację czyichś dążeń jako antyutopijne, odbiera się komuś tą namiastkę szczęści i przypisuje ją sobie. Dochodzi do tego głos mediów, na który wszyscy są w jakiejś mierze podatni. Jest to dyskusyjny temat. Możliwe, że w przyszłości ta granica zatrze się całkowicie, ponieważ zacznie się skupiać na faktycznym problemie realności Utopii.

Jednak patrząc z innej perspektywy, współcześnie rodzi się coraz więcej Utopii. Można tu również mówić o narodzinach nowych Antyutopii. Ma to związek przede wszystkim z tzw. wypaczonymi Utopiami. Utopie zmieniły poniekąd swój faktyczny cel. Dla współczesnego człowieka najważniejsza jest przyjemność, czerpana z różnych źródeł. Powstałe w ten sposób wizje w celu zapewnienia ich zaspokajania, odchodzą od pięknych idei dobrobytu, równości i szczęścia. Mają jeden próżny cel, na którym bazują. W ten sposób powstałe wizje utopijne stwarzają światy, w których choć wszystko jest lepsze (gdyż zaspokojenie przyjemność jest możliwe do spełnienia), jest przede wszystkim wypaczone. Są to nowe Antyutopie, pozbawione idei. W tym wypadku Antyutopia zyskuje również nowe znaczenie. Są to wizje lepszego świata, gdzie idealne jest to, co zaspokaja potrzeby. To również taki obraz społeczeństwa uzależnionego, dającego się łatwo kontrolować.

Takie wizje Utopii są bliższe urzeczywistnieniu. Mimo, iż te wizje są antyutopijne, to nadal będę je określać jako Utopie w krzywym zwierciadle. Tu dochodzi do głosu czarna strona natury ludzkiej objawiająca się również w świadomości utopijnej. W przeszłości występowały tego typu wizje, które można zakwalifikować pod idee sekt, jednak w tym wypadku zjawisko ma większy zasięg, jak i większą akceptację społeczeństwa. Nowe Utopie są wynikiem owej zmiana mentalności ludzkości.

Innymi słowy, antyutopia klasyfikuje się jako deformacja idei Utopii, czyli punkt 2 definicji Utopii, zostaje rozszerzony o pojęcie przyjemności i rozrywki. Są to właśnie owe Utopie w krzywym zwierciadle odwołujące się do „przyziemnych" potrzeb natury ludzkiej.


1 2 

 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
O tym, jak mój ojciec odnalazł Pana i co z tego wynikło
Czas gniewu i nienawiści

 Dodaj komentarz do strony..   


 Przypisy:
[ 9 ] Szacki J., Spotkania z utopią. Wyd. Sic! Warszawa2000. s. 208.

« Socjologia   (Publikacja: 25-02-2011 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Lucyna Nieuważna
Studentka drugiego roku filologii polskiej, specjalność medialna oraz kulturoznawstwo, członek Studenckiego Koła Naukowego Młody Menadżer.

 Liczba tekstów na portalu: 9  Pokaż inne teksty autora
 Najnowszy tekst autora: Utopia to przyszłość
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 952 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365