|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Historia filozofii » Filozofia starożytna
Pierwsi filozofowie i rewolucja sokratejska [3] Autor tekstu: Adam Pawłowski
BIBLIOGRAFIA:
Sady Wojciech, Dzieje Religii, Filozofii, i Nauki. Od Talesa z Miletu do Mahometa, wyd. Marek Derewiecki, Kęty 2010.
Tatarkiewicz Władysław, Historia Filozofii tom I, wyd. PWN, Warszawa 2005.
Reale Giovanni, Myśl Starożytna, wyd. Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin 2003.
[1]
W tym przypadku określam tym mianem: „Jońskich i Italskich Filozofów Przyrody"
[2]
Cofanie się mórz w Milecie, odkrycia muszli na pobliskich wzniesieniach, wylewy Nilu w Egipcie.
[3]
Archaiczna greka — Eter.
[4]
Simplikios, Physicorum libros/ Geoffrey S. Kirk, John E. Raven, Malcom Schofield, Filozofia przedsokratejska (J. Lang), Wyd. Nauk. PWN 1999.
[5]
W znaczeniu: gr. philo sophia — miłować mądrość
[6]
Porfiriusz, Vita Pythagorae/ Geoffrey S. Kirk, John E. Raven, Malcom Schofield, Filozofia przedsokratejska (J. Lang), Wyd. Nauk. PWN 1999.
Istnieje szereg hipotez, jakoby Orfizm, w szczególności temat metampsychozy — czyli wędrówki dusz od istoty, do istoty po śmierci, miał się pojawić w
Grecji Właściwej wcześniej, za sprawą podróżujących grup braminów, choć teoria ta ma wiele nieścisłości, przede wszystkim pod względem czasowym, to
jednak wiemy, że Grecy pod koniec epoki klasycznej pojawili się nad Indusem, a z pewnością dochodziło do kontaktów w odwrotnej sytuacji. Później były
to kontakty coraz częstsze, w których kluczową rolę odgrywało zhellenizowane, post-Aleksandryjskie Królestwo Baktrii.
[7]
Wojciech Sady, Dzieje Religii, Filozofii, i Nauki. Od Talesa z Miletu do Mahometa., wyd. Marek Derewiecki, Kęty 2010
[8]
Arystoteles, Metafizyka/ Geoffrey S. Kirk, John E. Raven, Malcom Schofield, Filozofia przedsokratejska (J. Lang), Wyd. Nauk. PWN 1999
[9]
W znaczeniu: logos — gr. wyrażenie, słowo, która to część filozofii rozwinie się w przyszłości do odrębnej gałęzi filozofii ontologicznej, a także
będzie wypaczona niemiłosiernie przez „ojców kościoła" w V i VI wieku CE, w karkołomnych próbach pogodzenia myśli chrześcijańskiej z helleńską myślą
Aleksandrii i Grecji Właściwej.
[10]
Klemens Aleksandryjski, Kobierce V/ Geoffrey S. Kirk, John E. Raven, Malcom Schofield, Filozofia przedsokratejska (J. Lang), Wyd. Nauk. PWN 1999
[11]
Simplikios, Physicorum libros/ Geoffrey S. Kirk, John E. Raven, Malcom Schofield, Filozofia przedsokratejska (J. Lang), Wyd. Nauk. PWN 1999
[12]
„Co ma być powiedziane i pomyślane, musi z konieczności być. Jest bowiem być, nic natomiast nie jest"
Simplikios, Physicorum libros/ Geoffrey S. Kirk, John E. Raven, Malcom Schofield, Filozofia przedsokratejska (J. Lang), Wyd. Nauk. PWN 1999
[13]
Simplikios, Physicorum libros/ Geoffrey S. Kirk, John E. Raven, Malcom Schofield, Filozofia przedsokratejska (J. Lang), Wyd. Nauk. PWN 1999
[14]
Wojciech Sady, Dzieje Religii, Filozofii, i Nauki. Od Talesa z Miletu do Mahometa., wyd. Marek Derewiecki, Kęty 2010
[16]
Arystoteles, O powstawaniu i ginięciu/ Geoffrey S. Kirk, John E. Raven, Malcom Schofield, Filozofia przedsokratejska (J. Lang), Wyd. Nauk. PWN 1999.
[17]
Wojciech Sady, Dzieje Religii, Filozofii, i Nauki. Od Talesa z Miletu do Mahometa., wyd. Marek Derewiecki, Kęty 2010
[18]
W tym znaczeniu definicją
[19]
W tym znaczeniu (gr. Sophia- mądrość) sofistów.
[20]
Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów/ Geoffrey S. Kirk, John E. Raven, Malcom Schofield, Filozofia przedsokratejska (J. Lang), Wyd.
Nauk. PWN 1999
[21]
Ksenofonta i Platona
[22]
Tłum. gr. Arete — dzielność, stałość w działaniu, pozostawanie użytecznym, dobrym w czymś.
[23]
Platon, Obrona Sokratesa/ Geoffrey S. Kirk, John E. Raven, Malcom Schofield, Filozofia przedsokratejska (J. Lang), Wyd. Nauk. PWN 1999
[24]
Wojciech Sady, Dzieje Religii, Filozofii, i Nauki. Od Talesa z Miletu do Mahometa., wyd. Marek Derewiecki, Kęty 2010, str. 61
[25]
Platon, Teajtet/ Geoffrey S. Kirk, John E. Raven, Malcom Schofield, Filozofia przedsokratejska (J. Lang), Wyd. Nauk. PWN 1999
[27]
Ze względu na to, iż nigdy nie doradzał co należy uczynić, a tylko odradzał i nawoływał czego należy unikać. To u mnie tak od chłopięcych lat: głos
jakiś się odzywa, a ilekroć się zjawia zawsze mi coś odradza, cokolwiek bym przedsięwziął, a nie doradza mi nigdy. — Platon, Obrona Sokratesa, tum W.
Witwicki, Warszawa 1982/ Magdalena Gajewska, Krzysztof Sobczak, Edukacja Filozoficzna, Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i
technikum, wyd. Operon, Gdynia 2009
[28]
W tym przypadku tylko do Sokratesa
[30]
Magdalena Gajewska, Krzysztof Sobczak, Edukacja Filozoficzna, Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, wyd. Operon,
Gdynia 2009, str. 72
1 2 3
« Filozofia starożytna (Publikacja: 06-04-2014 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 9625 |
|