Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.038.353 wizyty
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 654 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Księża będą zawsze wykorzystywać ciemnotę i przesądy ludu; będą posługiwać się religią jak maską, pod którą kryje się obłuda i zbrodniczość ich poczynań"
 Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem » Prace nad ustawą ratyfikacyjną

Posiedzenie Komisji Ustawodawczej - 1 VI 1994 [2]

Poseł Jerzy Jaskiernia (SLD): Dyskusja jeszcze nie została zamknięta. W tej chwili chcemy prosić posła S. Rogowskiego o sprecyzowanie formuły par. 2, zgłoszonej przez posłów.

Poseł Stanisław Rogowski (UP): Biorąc pod uwagę wszystkie propozycje tu zgłoszone można by zaproponować następującą wersję: „Ocenie relacji konkordatu do projektu konstytucji, przedstawionego Zgromadzeniu Narodowemu…" i dalej zgodnie z dotychczasową redakcją. Na razie jest to propozycja, biorąca pod uwagę zaprezentowane zastrzeżenia.

Poseł Marek Borowski (SLD): Najpierw chciałem prosić o wyjaśnienie związane z wypowiedzią posła W. Majewskiego, jak rozumiem uwaga dotyczyła tiret, czy tak?

Poseł Wit Majewski (SLD): Moje zastrzeżenia dotyczyły par. 2 tiret 2.

Poseł Marek Borowski (SLD): Chciałbym skierować do wnioskodawców pewien wniosek. Tryb przygotowania konstytucji obejmuje: projekt, który wyjdzie z Komisji Konstytucyjnej i zostanie przedstawiony do pierwszego czytania, potem będzie drugie czytanie, poprawki prezydenta, a później następuje uchwalenie. Chciałem zapytać, czy moment uchwalenia konstytucji nie jest lepszym momentem dla tego rodzaju analizy? Czy wówczas nie byłoby łatwiej rozwiać wątpliwości prezentowane przez posła J. Ciemniewskiego? Dlatego, że ostatecznym momentem będzie wejście w życie konstytucji, co wymaga zatwierdzenia przez referendum, to może być w par. 3. Natomiast zgodność już może być robiona z uchwalonym aktem.

Poseł Jerzy Ciemniewski (UW): W dalszym ciągu mam wątpliwości. Co się bowiem będzie działo, jeżeli w terminie przewidzianym na zakończenie prac nie dojdzie do sporządzenia projektu konstytucji, co nie jest rzeczą wykluczoną? Co prawda, nie przewiduję takiego przebiegu zdarzeń, ale nie możemy formułować normy prawnej, która może spowodować niemożność realizacji innej normy prawnej.

Poseł Wit Majewski (SLD): Jeżeli rzeczywiście będzie taki stan, jak domniemywa poseł J. Ciemniewski to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby Sejm zmienił uchwałę w sprawie trybu prac. Jeżeli tak się stanie, to wówczas przedłożymy Sejmowi propozycję zmian, gdyż inaczej komisja nie będzie mogła sensownie zakończyć postępowania. Taką uchwałę Sejm zawsze może zmienić, nie jest to niemożliwe.

Poseł Jerzy Jaskiernia (SLD): Czy w tej sprawie jeszcze ktoś chciałby się wypowiedzieć?

Poseł Longin Pastusiak (SLD): W dalszym ciągu mam wątpliwości odnoszące się do terminu „relacja". Nie ma tego słowa, zostało wycofane?

Poseł Janusz Szymański (UP): Już nie ma słowa „relacja", zostało wycofane.

Poseł Jerzy Jaskiernia (SLD): Czy posłowie-wnioskodawcy, a w szczególności poseł S. Rogowski jest gotowy przedłożyć, do czego doszliśmy na tle tej dyskusji. Proszę o odczytanie par. 2, tiret 2, bo tiret 1 pozostaje bez zmian.

Poseł Stanisław Rogowski (UP): „Ocenie zgodności konkordatu z przyjętą w referendum konstytucją" i dalej „Sprawozdanie w tym zakresie Komisja Nadzwyczajna złoży po upływie 2 miesięcy od referendum zatwierdzającego". Natomiast w par. 3 jest zapis o zakończeniu prac.

Poseł Jerzy Jaskiernia (SLD): Jeszcze poseł Marek Borowski zgłasza się w sprawie par. 2.

Poseł Marek Borowski (SLD): Mam propozycję następującego brzmienia par. 2, tiret 2: „ocenie zgodności konkordatu z uchwaloną przez Zgromadzenie Narodowe konstytucją". Dalej byłoby zdanie rozpoczynające się od słów: „sprawozdanie w tym zakresie Komisja Nadzwyczajna złoży…" wobec tego w ostatnim paragrafie byłby tekst mówiący, że ostateczne zakończenie prac po wejściu w życie konstytucji, a nie po uchwaleniu konstytucji. Pomiędzy uchwaleniem a wejściem w życie jest jeszcze prezydent, jest referendum zatwierdzające, jest opublikowanie itd. Proszę o informacje, czy w ustawie o trybie uchwalenia konstytucji jest termin „wejście w życie". Jeżeli takiego terminu nie ma, to oczywiście wycofuję się z tego pomysłu, wówczas trzeba by to inaczej sformułować.

Poseł Wit Majewski (SLD): W ustawie o trybie uchwalania konstytucji jest termin, że Zgromadzenie Narodowe uchwala konstytucję i przedkłada ją narodowi pod referendum zatwierdzające.

Poseł Janusz Szymański (UP): Nie jest to tak, jak mówi poseł W. Majewski. Może być tak, że konstytucja zostanie uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe w dwóch czytaniach. Jeżeli prezydent nie zgłosi poprawek po uchwaleniu w drugim czytaniu, to zarządza następnie referendum. Natomiast może zgłosić poprawki i wtedy odbywa się trzecie czytanie. Problem jest taki, że to, co my proponujemy, w ocenie z przyjętą w referendum konstytucją, czy po jej ostatecznym uchwaleniu, ma jasność prawną. Drugie rozwiązanie, też byłoby prawidłowe, ale nie ma już takiej precyzji.

Poseł Jerzy Jaskiernia (SLD): Proszę o odczytanie ostatecznego brzmienia tiret 2, tak abyśmy wiedzieli, co głosujemy.

Poseł Stanisław Rogowski (UP): „Ocenie zgodności konkordatu, z uchwaloną przez Zgromadzenie Narodowe, konstytucją".

Poseł Jerzy Jaskiernia (SLD): Czy ktoś ma jeszcze inne propozycje, tak abyśmy mogli je poddać pod głosowanie.

Poseł Jerzy Ciemniewski (UW): Wyrażam obiekcję wobec formułowania postanowień uchwały Sejmu, które pozostają w niezgodzie z zasadami odwoływania się do aktów, które są przyszłe, których treść jest nie określona, które nie stanowią w tej chwili możliwości oceniania tego, czy coś jest zgodne czy niezgodne. Akt jest po pierwsze niewiadomy. Po drugie, nie wiadomo, czy dojdzie do jego przygotowania w terminie, o którym się stanowi w innym przepisie tej uchwały, a po trzecie odwołuje się do zdarzenia niepewnego.

Poseł Jerzy Jaskiernia (SLD): Przepraszam, ale poseł J. Ciemniewski powtarza argumentację, którą już zaprezentował wcześniej, a nam chodzi o to, czy poseł J. Ciemniewski zechciałby zaprezentować własny wariant, gdyż w głosowaniu musimy mieć jasno sformułowany tekst tiret 2.

Poseł Jerzy Ciemniewski (UW): W takiej sytuacji albo proponuję odwołanie się do obowiązujących zasad konstytucyjnych, albo w ogóle skreślenie tej części.

Poseł Jerzy Jaskiernia (SLD): Stwierdzam, że jest dość daleko idące poparcie dla propozycji zaprezentowanej przez posła S. Rogowskiego, która jest wynikiem kompromisu zawartego pomiędzy wnioskodawcami. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, poddam pod głosowanie tę propozycję. Jeżeli uzyska poparcie wejdzie do sprawozdania. Gdyby nie uzyskała poparcia, będziemy rozważali inny wariant. Będziemy wówczas prosili posła J. Ciemniewskiego o przedstawienie swojego wariantu. Oczywiście, poseł J. Ciemniewski ma prawo do sformułowania wniosku mniejszości.

Przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu: Mam uwagę natury porządkowej. Pierwsze zdanie, do średnika, brzmi: „ocenie zgodności konkordatu z uchwaloną przez Zgromadzenie Narodowe konstytucją". Natomiast druga część pozostaje bez zmian. Czy tak?

Poseł Jerzy Jaskiernia (SLD): Druga część uzyska brzmienie: „od dnia uchwalenia". Czy treść par. 2, tiret 2, jest czytelna? Skoro tak, poddaję pod głosowanie propozycję posła S. Rogowskiego co do treści par. 2 tiret 2. Kto z członków Komisji Ustawodawczej jest za przyjęciem tego zapisu? Za wnioskiem głosowało 12 posłów, 2 było przeciwnych, 1 wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że ta propozycja par. 2 tiret 2 została przez Komisję Ustawodawczą przyjęta. Czy poseł J. Ciemniewski zgłasza wniosek mniejszości?

Poseł Jerzy Ciemniewski (UW): Zgłaszam wniosek mniejszości o skreślenie w par. 2 tiret 2 w całości.

Poseł Jerzy Jaskiernia (SLD): Proszę o wniesienie tego wniosku do sekretariatu Komisji Ustawodawczej do zakończenia obrad. Czy są dalsze uwagi do par. 2? Skoro nie ma, to wracamy do par. 3. Proszę o odczytanie treści par. 3, celem uniknięcia niejasności.

Poseł Janusz Szymański (UP): Proponujemy następującą treść: „ostateczne zakończenie prac Komisji Nadzwyczajnej nastąpi niezwłocznie po uchwaleniu konstytucji, jednak nie później niż do dnia 31 grudnia 1995 r.".

Poseł Marek Borowski (SLD): Przed chwilą przyjęliśmy w par. 2, że w ciągu dwóch miesięcy od uchwalenia projektu konstytucji będzie częściowe sprawozdanie. Wobec tego nie można złożyć ostatecznego sprawozdania niezwłocznie po uchwaleniu konstytucji, jeżeli są dwa miesiące na złożenie częściowego sprawozdania.

Poseł Stanisław Rogowski (UP): To są dwie różne sprawy, uchwalenie i przyjęcie w referendum.

Poseł Jerzy Jaskiernia (SLD): Ponieważ rodzą się tu niejasności, proszę, aby poseł J. Szymański odczytał właściwą wersję par. 3.

Poseł Janusz Szymański (UP): „Ostateczne zakończenie prac Komisji Nadzwyczajnej nastąpi niezwłocznie po przyjęciu konstytucji, jednak nie później niż dnia 31 grudnia 1995 r.". Art. 11, ust. 1 stanowi: „przyjęcie w referendum konstytucji następuje wówczas, gdy opowiedziała się za nią większość biorących udział w głosowaniu. Prezydent podpisuje przyjętą w referendum konstytucję i zarządza niezwłoczne jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw".

Poseł Wit Majewski (SLD): Chciałem zwrócić uwagę na fakt, że w momencie, gdy Komisja Nadzwyczajna złoży sprawozdanie, to w tym momencie kończy swoją działalność. Mówiliśmy o tym w par. 2.

Poseł Jerzy Jaskiernia (SLD): Prezydia odnoszą wrażenie, że w par. 2 mówi się o pewnych kolejnych działaniach. Jest w nim ocena skutków prawnych i podanie terminu, ocena relacji, termin, ostateczne sprawozdanie i również termin złożenia go. Jest zamieszczona data graniczna do dnia 31 grudnia 1995 r., na wypadek gdyby się okazało, że zamknięcie prac nad konstytucją do tej daty nie nastąpi.

Poseł Marek Borowski (SLD): Chciałem się dowiedzieć, co wynika z obecnie przyjętych przepisów, jeżeli chodzi o rozpiętość w czasie między ostatecznym uchwaleniem konstytucji a przeprowadzeniem referendum.

Poseł Kazimierz Pańtak (SLD): Ostateczne uchwalenie konstytucji rozumiem jako konstytucję, która wchodzi w życie. Jeżeli ostateczne uchwalenie konstytucji nie nastąpi do dnia 31 grudnia 1995 r., to Komisja Nadzwyczajna musi złożyć relację i zakończyć swoje prace.

Poseł Wit Majewski (SLD): Chciałem odpowiedzieć posłowi M. Borowskiemu. Od uchwalenia w trzecim czytaniu konstytucji, prezydent ma 14 dni na rozpisanie referendum i głosowanie musi się odbyć w 4 miesiące od dnia zarządzenia referendum. Czyli od uchwalenia w trzecim czytaniu są jeszcze 4 miesiące i 14 dni. W tym czasie sprawa musi być ostatecznie zamknięta.


1 2 3 4 Dalej..

 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Uchwała o trybie prac nad ustawą ratyfikacyjną
Posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej - 7 VII 1994


« Prace nad ustawą ratyfikacyjną   (Publikacja: 17-11-2003 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 2954 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365