|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Państwo i polityka » Politologia
Fenomen władzy w Rosji [2] Autor tekstu: Katarzyna Kudła
Z późniejszych pisarzy i historiografów rosyjskich wieku XX szczególną uwagę zwraca
Aleksandr Zinowiew, twórca trzech pojęć uosabiających zachowania człowieka w środowisku politycznym: słynnego homo
sovieticus, uważającego totalitaryzm i zniewolenie za przerażającą, ale
naturalną formę demokracji, okcydentoida (западоид) i globalnego człekowiska (глобалный
человейник).
Metafory te ukazują, do jakich deformacji społeczeństwa może dojść, jeśli
ma ono nad sobą wynaturzoną władzę. Historia i przebieg zdarzeń, filozoficzna myśl rosyjska i cerkiew miały niemały wpływ
na fenomen władzy w Rosji. Warto jednak poruszyć przy okazji takiej
problematyki bardziej współczesną kwestię zaprogramowania kulturowego, które
badał Geert Hofstede [ 12 ]. Wyniki przeprowadzonych przez niego badań dają ciekawe rezultaty, jeśli
rozpatrzyć w ich aspekcie sytuację w Rosji. Power Distance Index, który będzie
nas interesował najbardziej, pokazuje, jaka jest społeczna akceptacja i chęć
znalezienia wytłumaczenia dla istnienia nierówności społecznych. Duży
dystans władzy charakteryzuje się między innymi dużą dysproporcją w płacach
na niskich i wysokich stanowiskach tej samej organizacji, z czego wynika z jednej strony niezadowolenie z powodu nierówności, a drugiej strony
obserwujemy poparcie dla takiego stanu, wynikające choćby z faktu, że
wszelkie oznaki statusu są oczekiwane i przyjmowane jako oczywiste. Podwładni
od swych przełożonych oczekują bardziej instrukcji niż wspólnego
podejmowania decyzji, są też przekonani, że zależność między nimi a przełożonymi
powinna być raczej jednostronna. W państwie, gdzie społeczeństwo cechuje się
wysokim PDI, występuje silne scentralizowanie władzy, oś władzy jest
bardziej pionowa niż pozioma, podwładni akceptują status władzy stojącej
ponad prawem, istnieje przekonanie, że o dostępie do kluczowych stanowisk
decydują tzw. znajomości, charyzma lidera politycznego, a nie jego kompetencje
czy doświadczenie, a także stosowanie siły [ 13 ]. Klasa średnia stanowi tu mniejszość, nie stanowi — jak w państwach rozwiniętych — bazy i osi społeczeństwa. Przytaczam tak licznie cechy państw o wysokim
wskaźniku dystansu władzy, ponieważ wszystkie razem dają obraz dzisiejszej
Rosji, która mimo westernizacji kraju, wciąż zachowuje utrwalone przez
dekady, a nawet wieki zachowania i światopogląd na relacje państwo-obywatele
[ 14 ].
Zastanawiając się zatem nad fenomenem wysokiego społecznego poparcia dla władzy
silnej ręki w Rosji, warto zwrócić uwagę właśnie na aspekt zaprogramowania
kulturowego.
Ostatnią wreszcie częścią składową fenomenu władzy u naszych wschodnich sąsiadów, którą
chciałabym poruszyć, są uprawnienia egzekutywy i legislatywy w świetle
konstytucji rosyjskiej. Sam jej tekst jest bardzo demokratyczny i nowoczesny, aż
chciałoby się rzec — europejski. Bardzo ważną w nim rolę odgrywają prawa
człowieka i wolności obywatelskie, niedozwolona jest dyskryminacja ze względu
na płeć, rasę, wyznanie, język, pochodzenie, zagwarantowana jest nietykalność
osobista, majątkowa i życia prywatnego, wolność sumienia, wyznania, myśli,
słowa, wreszcie zrzeszania się. Obywatele Federacji mogą uczestniczyć w różnych
formach demokracji bezpośredniej, takich jak referendum, każdy z nich ma
zagwarantowany równy dostęp do władzy. W Rosji istnieje również instytucja
ławy przysięgłych, co oznacza, że obywatele na mocy konstytucji mogą brać
udział w sprawowaniu władzy sądowniczej. Ustawa zasadnicza przewiduje wolność w przestrzeni ekonomicznej oraz zakazuje działań prowadzących do
monopolizacji jakichkolwiek gałęzi gospodarki.
Badając rolę egzekutywy, zdecydowałam się na zestawienie jej z egzekutywą w USA, gdzie istnieje klasyczny system
prezydencki, by na tej podstawie móc wyciągnąć wnioski co do ustroju Rosji,
wynikającego z jej konstytucji.
W Stanach Zjednoczonych mamy do czynienia z monizmem egzekutywy, co oznacza, że nie
istnieje urząd premiera. W rękach Prezydenta skupia się całość władzy
wykonawczej: jest on zarazem głową państwa, szefem rządu, szefem partii i najwyższym dowódcą. W takiej sytuacji Prezydent jest wyposażony w szerokie i znaczące kompetencje: może powoływać i odwoływać członków gabinetu (sam — poza procedurą impeachmentu — nie może być odwołany), ma prawo
weta, prowadzi politykę zagraniczną, mianuje urzędników na różnych
poziomach administracji za radą i zgodą Senatu [ 15 ].
Wydaje rozporządzenia wykonawcze i proklamacje. Kieruje ogromną machiną
administracji państwowej, która składa się z ponad pięciu milionów
pracowników w pionach cywilnym i wojskowym. Wszyscy oni podlegają tylko
Prezydentowi i tylko przed nim są odpowiedzialni. Konstytucja przewiduje co
prawda stanowisko wiceprezydenta, ale jest ono czysto tytularne, a jego funkcje
sprowadzają się do zastępowania swego zwierzchnika i bycia marszałkiem
senatu. Ustrój amerykański charakteryzuje się jednak systemem checks and balances, czyli wzajemnym hamowaniem się władz, by nie
doszło do stałej przewagi którejś z gałęzi władzy. Stanowienie prawa leży w niemal wyłącznej kompetencji Kongresu, Prezydent może jedynie zasugerować
potrzebę ustanowienia nowego prawa w orędziu skierowanym do Kongresu. Kongres
posiada również uprawnienia kontrolne — może postawić w stan oskarżenia
urzędników państwowych, w tym Prezydenta, w drodze procedury impeachmentu.
Poza jednak impeachmentem i wetem
prezydenckim wobec projektu ustawy Kongresu między tymi dwoma ciałami nie ma
innych zależności, wzajemnie się one równoważą.
Jak jest zatem w Rosji? Formalnie jest tu realizowana zasada trójpodziału władzy, tak samo jak w Stanach Zjednoczonych. Jak zapisano w artykule 10 Konstytucji, władza
ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza są niezależne. Analizując jednak głębiej
tekst owej konstytucji, dochodzi się do wniosku, że nie do końca tak
jest.
Prezydent Federacji Rosyjskiej stanowi jeden z dwóch elementów składowych egzekutywy — drugim jest rząd na czele z premierem. Głową państwa jest Prezydent,
jego kompetencje są podobne do kompetencji Prezydenta USA. Nakreśla on
podstawowe kierunki polityki zagranicznej i wewnętrznej państwa i zatwierdza
jego doktrynę wojenną, reprezentuje państwo na zewnątrz, a w sprawach wewnętrznych
występuje w imieniu Federacji, prowadzi rokowania w imieniu Federacji oraz
podpisuje umowy i traktaty międzynarodowe. Powołuje premiera, przewodniczy
posiedzeniom rządu i ma prawo go odwołać. Zwołuje wybory do Dumy, w określonych
przypadkach może ją również rozwiązać. Ma inicjatywę ustawodawczą oraz
podpisuje i ogłasza ustawy federalne. Tworzy Administrację Prezydenta, tworzy i przewodniczy Radzie Bezpieczeństwa Federacji, jest także Najwyższym
Zwierzchnikiem Sił Zbrojnych. Uprawnienia Premiera w porównaniu z prezydenckimi są raczej symboliczne: szef rządu proponuje prezydentowi
kandydatury na wicepremierów i ministrów federalnych, wyznacza kierunek prac
rządu i je organizuje. Rząd natomiast opracowuje budżet i egzekwuje jego
wykonanie, zarządza własnością federalną, czuwa nad zapewnieniem obrony i bezpieczeństwa państwa oraz jednolitej polityki wewnętrznej. Oprócz zaś
wykonywania swych konstytucyjnych uprawnień i ustaw federalnych realizuje
dekrety prezydenckie. Wydając swoje uchwały i rozporządzenia musi brać za
podstawę oprócz konstytucji i ustaw federalnych także wspomniane dekrety.
Jak widać, uprawnienia samego Prezydenta są dość typowe dla systemów semiprezydenckiego
czy prezydenckiego. Tak wysoka pozycja głowy państwa wynika z czegoś innego
niż z konstytucyjnych zapisów, mianowicie: z kompetencji legislatywy, które w porównaniu z kompetencjami Kongresu Stanów Zjednoczonych są niewielkie.
Inicjatywa ustawodawcza nie należy do jednego, lecz do wielu organów, między
innymi do Prezydenta, Rady Federacji, jej członków, deputowanych do Dumy i do
instytucji przedstawicielskich. Sama Duma udziela prezydentowi zgody na powołanie
premiera oraz udziela votum zaufania rządowi. Ogłasza amnestię, powołuje i odwołuje między innymi Prezesa Banku Centralnego i Rzecznika ds. Praw Człowieka.
Jedną z niewielu poważniejszych kompetencji jest wysuwanie oskarżenia
pod adresem Prezydenta w celu złożenia go z urzędu. Sama owa procedura, dość
trudna do przeprowadzenia, dokonuje się w Radzie Federacji, która oprócz tego
zarządza wybory prezydenckie, rozstrzyga w sprawie ewentualnego użycia
rosyjskich sił zbrojnych poza terenem państwa. Jej pozostałe kompetencje to
zatwierdzanie dekretów Prezydenta o wprowadzeniu stanu wojennego i wyjątkowego,
zatwierdzanie zmian granic między podmiotami Federacji oraz grupa uprawnień
związanych z powoływaniem sędziów do trybunałów i sądów wysokich
instancji.
Konstytucja Federacji Rosyjskiej, ale też zwyczaj polityczny formujący i promujący wyższość
norm nieformalnych nad formalnymi w grze politycznej, jest przy takim spojrzeniu
jedynie konsekwencją, a nie źródłem status
quo na arenie wewnętrznej w Rosji. Gdyby było inaczej, Władimir Putin po
siedmiu latach sprawowania urzędu, naznaczonych chociażby rozjątrzoną na
nowo wojną w Czeczenii, prowadzoną pod chwytliwym hasłem „walki z terroryzmem", nie miałby tak dużego poparcia społecznego. Ludzie w Rosji,
podobnie jak na Białorusi, w sporej większości chcą wiedzieć, że mają władcę,
chcą czuć nad sobą bat, bo do tego są przyzwyczajeni i nie umieją
funkcjonować jako demokratyczne państwo ze wszystkimi jego zaletami i słabościami.
Dekrety są trzecim po konstytucji i ustawach federalnych źródłem prawa w Rosji,
co daje prezydentowi niespotykany zakres władzy, dla którego dobrym określeniem
wydaje się być ukazokracja. Parlament nie ma praktycznie żadnego wpływu na
działalność władzy wykonawczej. Nie możemy jednak mówić o systemie
prezydenckim, gdyż nawet tam legislatywa ma swoje odrębne, ważne politycznie
funkcje i nie jest jedynie dekoracją ustroju. Większość kompetencji rządu
zaczyna się od słowa realizacja,
prezydent kieruje więc polityką, a rząd ją realizuje, sam mając niewiele do
powiedzenia.
1 2 3 Dalej..
Przypisy: [ 12 ] Geert Hofstede — socjolog holenderski, ur. 1928. Zasłynął badaniami nad
zależnością kultury organizacyjnej i kultury narodowej. Upowszechnił termin zaprogramowanie kulturowe, oznaczające zespół cech,
charakterystycznych dla przedstawicieli danego narodu, determinujących między
innymi postrzeganie świata i relacje międzyludzkie. Elementami zaprogramowania
kulturowego są, oprócz Power Distance Index, Kolektywizm i Indywidualizm,
Kobiecość i Męskość, Unikanie niepewności oraz Długoterminowa
orientacja. [ 13 ] W średniowieczu,
kiedy jeszcze nie było wykształconych norm prawnych, jedynym sposobem na
egzekucję prawa było użycie siły. Takimi rozwiązaniami charakteryzowały się
społeczeństwa dopiero powstałe i niedojrzałe. Fakt, że w Rosji o charyzmie
władcy decyduje po części zdolność do zareagowania siłą, nasuwa wniosek o niedojrzałości tego społeczeństwa. [ 14 ] Zamiast słowa obywatele nachalnie nasuwa mi się inne — lud,
bardziej odpowiadające tym stosunkom rodem z czasów wszechmocnych carów. [ 15 ] By
and with the advice and consent of the Senate. Określenie to
pojawia się wielokrotnie w tekście konstytucji Stanów Zjednoczonych. « Politologia (Publikacja: 20-01-2007 )
Katarzyna Kudła Studentka stosunków międzynarodowych Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Numer GG: 4169196 | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5223 |
|