|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Filozofia kultury
Cywilizacja jako podstawowa kategoria historiozoficzna [5] Autor tekstu: Marcin Hylewski
Wizje końca historii i końca człowieka wydają się więc jedynie żonglerką
patetycznymi tytułami. W praktyce następuje „koniec końców", historia wszak
wkracza w nową fazę — w stadium kreacji oraz redefinicji tożsamości
cywilizacyjnej różnych narodów. Cywilizacja islamska wraca do korzeni, Zachód
traci wpływy w dawnych koloniach i przestaje oddziaływać ideologicznie. W międzyczasie do głosu dochodzi państwo-cywilizacja, jakim są Chiny, stając się
nowym mocarstwem. Afryka dopiero buduje swoją tożsamość, w długiej perspektywie
posiada potencjał, umożliwiający przeobrażenie się w cywilizację. Nowy ład
światowy znajduje się właściwie in statu
nascendi. Ta nowa faza nie jest końcem, zarówno historii i człowieka, jak
również końcem cywilizacji. Jest erą, w której cywilizacyjna inność oraz
dynamika dziejowa jawią nam się w najwyraźniejszej jak dotąd postaci. Enigma i niezrozumienie komplikują dialog polityczny między skonfliktowanymi
cywilizacjami, perspektywa zimnowojenna dzieląca świat na dwa odrębne bloki
zdezaktualizowała się i nie posiada wartości naukowej. Uwiąd, będący syndromem
niezrozumienia dotyczy więc zarówno działań politycznych, jak i myśli naukowej.
S.P. Huntington doskonale zdawał sobie z tego sprawę. Tworząc swoją koncepcję
pisał: „Jeżeli mamy jednak poważnie myśleć o świecie, w którym żyjemy, i skutecznie w nim działać, niezbędna jest uproszczona mapa rzeczywistości, jakaś
teoria, koncepcja, model, czy paradygmat." [ 45 ]
Oto podwójny, praktyczny i teoretyczny wymiar przydatności odmiennej perspektywy
oglądu rzeczywistości kulturowo-politycznej, jakiej dostarcza, postulowany przez
Huntingtona paradygmat cywilizacyjny. Niniejsza praca, oddzielając znaczeniowo
pojęcia kultury i cywilizacji stara się więc
pokazać, że historiozofia może być dziedziną naukową (wartościową
teoretycznie), jak również nieocenioną praktycznie perspektywą badawczą
stosunków międzynarodowych i międzycywilizacyjnych współczesnego świata.
BIBLIOGRAFIA:
-
A. Atkinson,
Zaginione cywilizacje, Warszawa 2007.
-
E. Angehrn, Filozofia dziejów, Kety 2007.
-
J. Bańka,
Filozofia cywilizacji. Tom I. Cywilizacja
diatymiczna czyli świat jako strach i łup, Katowice 1986.
-
R. Benedict,
Wzory kultury, Warszawa 2008.
-
F. Braudel, Gramatyka
cywilizacji, Warszawa 2006.
-
S. Bukowska,
Filozofia polska wobec problemu
cywilizacji. Teoria Feliksa Konecznego, Katowice 2007.
-
M. Eliade,
Sacrum a profanum, Warszawa 2008.
-
F. Fukuyama, Koniec człowieka, Kraków 2008.
-
F. Fukuyama, Koniec historii, Poznań 1996.
-
J. Hartman(red): Słownik filozofii, Kraków 2004.
-
G. W. F. Hegel, Wykłady z filozofii dziejów, Warszawa 1958.
-
S. P. Huntington,
Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu
światowego, Warszawa 2007.
-
I. Kant,
Rozprawy z filozofii historii, Kęty
2005.
-
R. Kapuściński,
Ten inny, Kraków 2007.
-
F. Koneczny, O wielości cywilizacyj, Warszawa
2002.
-
Z. Kuderowicz, Filozofia dziejów, Warszawa 1983.
-
B. Malinowski,
Szkice z teorii kultury, Warszawa
1958.
-
J. Mathiex, Wielkie cywilizacje, Warszawa 2008.
-
A. Mencwel(red): Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór
tekstów, Warszawa 2005.
-
J. Paweł II,
Pamięć i tożsamość, Kraków 2005.
-
R. Piotrowski,
Problem filozoficzny ładu społecznego a porównawcza nauka o cywilizacjach, Warszawa 2003.
-
K.R. Popper,
Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie,
Warszawa 2006.
-
J. Skoczyński,
Koneczny, Teoria cywilizacji,
Warszawa 2003.
-
O. Spengler,
Zmierzch Zachodu, Warszawa 2001.
-
J. Szacki,
Historia myśli socjologicznej,
Warszawa 2006.
-
A. Toynbee, Cywilizacja w czasie próby, Warszawa,
1991.
-
J. Turowski,
Socjologia. Małe struktury społeczne,
Lublin 2001.
1 2 3 4 5
Przypisy: [ 45 ] S. P. Huntington,
Zderzenie cywilizacji i nowy
kształt ładu światowego, Warszawa 2007, s. 24. « Filozofia kultury (Publikacja: 17-01-2010 )
Marcin Hylewski Student filozofii na Uniwersytecie Śląskim oraz Prawa i Socjologii (w ramach MISH) tegoż uniwersytetu. | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 7086 |
|