Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
200.187.968 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 308 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Kto zna swoją głupotę, nie jest wielkim głupcem."
 Państwo i polityka » Doktryny polityczne i prawne

W kręgu myśli Rose Wilder Lane, Isabel Paterson i Ayn Rand [4]
Autor tekstu:

Sama Rand etykietowała siebie jako przeciwniczkę feminizmu, zapewne dlatego, iż feminizm wiązała z ideami kolektywistycznymi, co stanowiło dla niej zło samo w sobie. Jednak nie darzyła też sympatią tradycyjnego wizerunku kobiety, która poświęca się, zajmując się gospodarstwem domowym czy wychowaniem dzieci. Taka postawa była w sprzeczności z jej etyką egoizmu. W jednym z wywiadów podkreśliła, że kobieta winna, jeśli tego pragnie, rozwijać się zawodowo. Co jest właściwe mężczyźnie, mówiła, jest też właściwe kobiecie i nie istnieją prace przypisane tylko kobietom lub tylko mężczyznom. Potwierdzają te słowa jej bohaterki Kira Argounova z We the Living czy Dagny Taggart z Atlas Shrugged, które pracują w zawodach uznawanych stereotypowo za niekobiece.

Dlatego też tekst „About a Woman President" autorstwa Rand był zaskakujący. Rand deklarowała w nim, że nie chciałaby zostać prezydentem i nie głosowałaby na kobietę prezydenta. Co więcej, stwierdzała, iż żadna kobieta o zdrowych zmysłach nie może chcieć być dowódcą [ 110 ], gdyż jako matka i siostra nie będzie potrafiła być liderką. Pisarka uzasadniała, że idea kobiety — prezydenta wydaje się metafizyczną niepoprawnością. Trudno pojąć, co autorka tym stwierdzeniem chciała czytelnikom przekazać.

Isabel Paterson i Rose Wilder Lane uważały, że prymarność indywidualizmu znosi z definicji problem płci. Zaś pełna emancypacja jednostki gwarantowana jest poprzez jej prawa naturalne. Pytanie o płeć ignorowała Wilder Lane, uznając je za bezzasadne. W jej mniemaniu należało walczyć o zagwarantowanie maksymalnej wolności każdej jednostce, niezależnie od płci [ 111 ]. Paterson zauważała, że warunki biologiczne sprawiają, że pod pewnymi względami na przykład, siły fizycznej kobieta nigdy nie będzie równa mężczyźnie, podobnie jak mężczyzna nie urodzi dziecka [ 112 ]. Stwierdzała też, iż chciałaby się zająć tak zwaną typowo męską pracą, lecz obawia się, że gdyby się jej w takiej sferze powiodło, pracę tę natychmiast uznano by za zdecydowanie kobiece zajęcie [ 113 ].

Bibliografia

1. Y. Arieli: „Individualism and National" w: R. O. Curry i L. B. Godheart (red.): American Chameleon: Individualism in Transnational Context, Kent State University Press, Kent, OH. Publication 1991.
2. D. T. Beito, L. Royster Beito: „Isabel Paterson, Rose Wilder Lane, and Zora Neale Hurston on War, Race, the State, and Liberty", The Independent Review, v. XII, n. 4, Spring 2008.
3. N. Branden: „Ayn Rand: The Reluctant Feminist" w: M. R. Gladstein i Ch. M. Sciabarra (red) Feminist Interpretations of Ayn Rand, Pennsylvania State University Press, Pennsylvania 1999.
4. S. Cox: „Introduction to the Transaction Edition" w: I. Paterson (red.): The God of the Machine. with a New Introduction by Stephen Cox, Transaction Publishers Rutgers, New Jersey 1993.
5. S. Cox: The Women and the Dynamo: Isabel Paterson and the Idea of America, Transaction Publishers Rutgers, New Jersey, 2004.
6. M. R. Gladstein, Ch. M. Sciabarra: „Introduction" w: M. R. Gladstein, Ch. M. Sciabarra (red.): Feminist Interpretations of Ayn Rand, Pennsylvania State University Press, Pennsylvania 1999.
7. A. Greenspan: The Age of Turbulence. Adventures in a New World, The Penguin Press, New York 2007.
8. J. E. Miller: Laura Ingalls Wilder and Rose Wilder Lane: 'Authorship, Place, Time and Culture University of Missouri Press, Columbia 2008.
9. R. Nozick: Socratic Puzzles, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, London England 1997.
10. C. A. Paglia: Reflections of Ayn Rand w: M. R. Gladstein i Ch. M. Sciabarra (red.): Feminist Interpretations of Ayn Rand, Pennsylvania State University Press, Pennsylvania 1999.
11. I. Paterson: The God Of the Machine. With a New Introduction by Stephen Cox, Transaction Publishers, New Brunswick and London 1993.
12. A. Rand „Return of the Primitive: the Anti-Industrial Revolution: The Anti-Industrial Revolution", .Meridian, New York 1999.
13. A. Rand: „The Fountainhead. With a Special Introduction by Author", Penguin Books, New York, London 2007.
14. A. Rand: The Virtue of selfishness. A New Concept of Egoism with additional articles by Nathaniel Branden, A signet Book New American Library, New York 1964.
15. A. Rand: „What Is Capitalism?" w: Capitalism: The Unknown Ideal, with additional articles by Nathaniel Branden, Alan Greenspan and Robert Hessen, A Signet Book New American Library, The Objectivist Newsletter, Inc., New York, 1967.
16. Ch. M. Sciabarra: Ayn Rand: the Russian Radical, Pennsylvania State University Press, Pennsylvania 1995.
17. Ch. M. Sciabarra: Total Freeddom: Toward a Dialectical Libertarianism, Penn State Press, Pensilvania 2000.
18. B. Sicherman, E. T. James,C. H. Green (red.): Notable American Women. The Modern Period: a Biographical Dictionery, Harvard University Press, 1980.
19. R.Wilder Lane: Discovery of Freedom. Man's Struggle Against Authority, The John Day Company New York 1943.
20. R. Wilder Lane; Give me liberty, The Caxton Printers, ltd. Caldwell, Idaho 1954.
21. R. Wilder Lane, H. Dore Boylston, W. V. Holtz (red.): Travels with Zenobia. Paris to Albania by Model T Ford: A Journal, University of Missouri Press, Columbia 1983.


1 2 3 4 

 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Janczarzy Watykanu
Propaganda antynikotynowa i jej główny artykuł wiary

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (4)..   


 Przypisy:
[ 110 ] Por. S. Love Brown: op. cit., s. 275.
[ 111 ] Por. J. E. Miller: op. cit., s. 61.
[ 112 ] Por. S. Cox: „The Woman…", op. cit., s. 196 — 197.
[ 113 ] Por. Ibidem: s. 197.

« Doktryny polityczne i prawne   (Publikacja: 20-06-2011 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Patrycja Walter
Absolwentka filozofii i nauk politycznych UAM. Współpracuje z Aletta Institute for Women's History w Amsterdamie.
 Strona www autora

 Liczba tekstów na portalu: 13  Pokaż inne teksty autora
 Najnowszy tekst autora: Harriet Taylor Mill – Nie tylko żona i matka
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 1924 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365