Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
217.750.254 wizyty
Ponad 1064 autorów napisało dla nas 7362 tekstów. Zajęłyby one 29015 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy bańka AI zakończy się kryzysem ekonomicznym?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 42 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Pokarmem umysłu jest poznawanie. Żądza nie trwania czy przetrwania, jak mówisz, lecz pędu, postępu, odkrywania nowych prawd, wydobywanie ich z głębin ziemi, z tkanki roślin, z atomów i z bezmiarów gwiazd, z własnych myśli wreszcie. Poznawanie wszechświata, poznawanie siebie i poznawanie swojej roli we wszechświecie. Tu jest źródło wszelkiej wiedzy, tu kryje się motor nauki. I jakże możesz zmusić..
 Państwo i polityka » Doktryny polityczne i prawne

W kręgu myśli Rose Wilder Lane, Isabel Paterson i Ayn Rand [4]
Autor tekstu:

Sama Rand etykietowała siebie jako przeciwniczkę feminizmu, zapewne dlatego, iż feminizm wiązała z ideami kolektywistycznymi, co stanowiło dla niej zło samo w sobie. Jednak nie darzyła też sympatią tradycyjnego wizerunku kobiety, która poświęca się, zajmując się gospodarstwem domowym czy wychowaniem dzieci. Taka postawa była w sprzeczności z jej etyką egoizmu. W jednym z wywiadów podkreśliła, że kobieta winna, jeśli tego pragnie, rozwijać się zawodowo. Co jest właściwe mężczyźnie, mówiła, jest też właściwe kobiecie i nie istnieją prace przypisane tylko kobietom lub tylko mężczyznom. Potwierdzają te słowa jej bohaterki Kira Argounova z We the Living czy Dagny Taggart z Atlas Shrugged, które pracują w zawodach uznawanych stereotypowo za niekobiece.

Dlatego też tekst „About a Woman President" autorstwa Rand był zaskakujący. Rand deklarowała w nim, że nie chciałaby zostać prezydentem i nie głosowałaby na kobietę prezydenta. Co więcej, stwierdzała, iż żadna kobieta o zdrowych zmysłach nie może chcieć być dowódcą [ 110 ], gdyż jako matka i siostra nie będzie potrafiła być liderką. Pisarka uzasadniała, że idea kobiety — prezydenta wydaje się metafizyczną niepoprawnością. Trudno pojąć, co autorka tym stwierdzeniem chciała czytelnikom przekazać.

Isabel Paterson i Rose Wilder Lane uważały, że prymarność indywidualizmu znosi z definicji problem płci. Zaś pełna emancypacja jednostki gwarantowana jest poprzez jej prawa naturalne. Pytanie o płeć ignorowała Wilder Lane, uznając je za bezzasadne. W jej mniemaniu należało walczyć o zagwarantowanie maksymalnej wolności każdej jednostce, niezależnie od płci [ 111 ]. Paterson zauważała, że warunki biologiczne sprawiają, że pod pewnymi względami na przykład, siły fizycznej kobieta nigdy nie będzie równa mężczyźnie, podobnie jak mężczyzna nie urodzi dziecka [ 112 ]. Stwierdzała też, iż chciałaby się zająć tak zwaną typowo męską pracą, lecz obawia się, że gdyby się jej w takiej sferze powiodło, pracę tę natychmiast uznano by za zdecydowanie kobiece zajęcie [ 113 ].

Bibliografia

1. Y. Arieli: „Individualism and National" w: R. O. Curry i L. B. Godheart (red.): American Chameleon: Individualism in Transnational Context, Kent State University Press, Kent, OH. Publication 1991.
2. D. T. Beito, L. Royster Beito: „Isabel Paterson, Rose Wilder Lane, and Zora Neale Hurston on War, Race, the State, and Liberty", The Independent Review, v. XII, n. 4, Spring 2008.
3. N. Branden: „Ayn Rand: The Reluctant Feminist" w: M. R. Gladstein i Ch. M. Sciabarra (red) Feminist Interpretations of Ayn Rand, Pennsylvania State University Press, Pennsylvania 1999.
4. S. Cox: „Introduction to the Transaction Edition" w: I. Paterson (red.): The God of the Machine. with a New Introduction by Stephen Cox, Transaction Publishers Rutgers, New Jersey 1993.
5. S. Cox: The Women and the Dynamo: Isabel Paterson and the Idea of America, Transaction Publishers Rutgers, New Jersey, 2004.
6. M. R. Gladstein, Ch. M. Sciabarra: „Introduction" w: M. R. Gladstein, Ch. M. Sciabarra (red.): Feminist Interpretations of Ayn Rand, Pennsylvania State University Press, Pennsylvania 1999.
7. A. Greenspan: The Age of Turbulence. Adventures in a New World, The Penguin Press, New York 2007.
8. J. E. Miller: Laura Ingalls Wilder and Rose Wilder Lane: 'Authorship, Place, Time and Culture University of Missouri Press, Columbia 2008.
9. R. Nozick: Socratic Puzzles, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, London England 1997.
10. C. A. Paglia: Reflections of Ayn Rand w: M. R. Gladstein i Ch. M. Sciabarra (red.): Feminist Interpretations of Ayn Rand, Pennsylvania State University Press, Pennsylvania 1999.
11. I. Paterson: The God Of the Machine. With a New Introduction by Stephen Cox, Transaction Publishers, New Brunswick and London 1993.
12. A. Rand „Return of the Primitive: the Anti-Industrial Revolution: The Anti-Industrial Revolution", .Meridian, New York 1999.
13. A. Rand: „The Fountainhead. With a Special Introduction by Author", Penguin Books, New York, London 2007.
14. A. Rand: The Virtue of selfishness. A New Concept of Egoism with additional articles by Nathaniel Branden, A signet Book New American Library, New York 1964.
15. A. Rand: „What Is Capitalism?" w: Capitalism: The Unknown Ideal, with additional articles by Nathaniel Branden, Alan Greenspan and Robert Hessen, A Signet Book New American Library, The Objectivist Newsletter, Inc., New York, 1967.
16. Ch. M. Sciabarra: Ayn Rand: the Russian Radical, Pennsylvania State University Press, Pennsylvania 1995.
17. Ch. M. Sciabarra: Total Freeddom: Toward a Dialectical Libertarianism, Penn State Press, Pensilvania 2000.
18. B. Sicherman, E. T. James,C. H. Green (red.): Notable American Women. The Modern Period: a Biographical Dictionery, Harvard University Press, 1980.
19. R.Wilder Lane: Discovery of Freedom. Man's Struggle Against Authority, The John Day Company New York 1943.
20. R. Wilder Lane; Give me liberty, The Caxton Printers, ltd. Caldwell, Idaho 1954.
21. R. Wilder Lane, H. Dore Boylston, W. V. Holtz (red.): Travels with Zenobia. Paris to Albania by Model T Ford: A Journal, University of Missouri Press, Columbia 1983.


1 2 3 4 

 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Janczarzy Watykanu
Propaganda antynikotynowa i jej główny artykuł wiary

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (4)..   


 Przypisy:
[ 110 ] Por. S. Love Brown: op. cit., s. 275.
[ 111 ] Por. J. E. Miller: op. cit., s. 61.
[ 112 ] Por. S. Cox: „The Woman…", op. cit., s. 196 — 197.
[ 113 ] Por. Ibidem: s. 197.

« Doktryny polityczne i prawne   (Publikacja: 20-06-2011 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Patrycja Walter
Absolwentka filozofii i nauk politycznych UAM. Współpracuje z Aletta Institute for Women's History w Amsterdamie.
 Strona www autora

 Liczba tekstów na portalu: 13  Pokaż inne teksty autora
 Najnowszy tekst autora: Harriet Taylor Mill – Nie tylko żona i matka
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 1924 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365