 |
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
   |  |
 Złota myśl Racjonalisty: Nauka jest wielką republiką z wieczystem liberum veto, wedle którego głos jednego uczonego, gdy słuszny, zmusza do posłuchu wszystkich, naturalnie nie zaraz, ale ostatecznie zawsze. Więc w imię tych praw owej wielkiej republiki naukowej, stojącej ponad narodami, państwami, autorytetami, trzeba być cierpliwym. To nie oświata, to nauka. To nie popularyzacja lecz badanie. Jeśli ktoś mniema, że nie ma.. |  |
 |  |
|
|
|
 |
« Społeczeństwo Publikacja z prywatnego działu publicysty
Grzech zaniechania. Raport ECRI dotyczący Polski - IV cykl monitoringu [2] Autor tekstu: Caden O. Reless
Mimo
pewnych zmian na lepsze, które zaobserwowano po dojściu do władzy nowej ekipy
rządzącej, ECRI zauważa, że antysemityzm nadal istnieje w Polsce i ma charakter
uporczywy, zmienia się tylko jego charakter: z pierwotnego antysemityzmu
umotywowanego religijnie, coraz częściej mamy do czynienia z tzw. antysemityzmem
wtórnym, przyjmującym postać przekonania o nadmiernym wykorzystywaniu przez
środowiska żydowskie poczucia winy w celu uzyskania odszkodowań, jak też wiary w tzw. spisek żydowski — nasilonej zwłaszcza w momencie apogeum kryzysu
ekonomicznego. Nastroje antysemickie są wzbudzane przez środowiska
społeczno-polityczne krytykujące przebieg prywatyzacji przedsiębiorstw
państwowych oraz coraz częściej przywoływane w kontekście konfliktu
bliskowschodniego. Autorzy raportu nie wahają się nazywać ich wprost
antyżydowską propagandą, ponadto wskazują, że literatura antysemicka i antysemickie czasopisma są nadal w Polsce w sprzedaży. Raport zawiera tu również
kilka krytycznych uwag pod kierunkiem mediów katolickich:
95.
Wielokrotnie wyrażono zaniepokojenie ECRI działalnością Radia Maryja i związanych z nim mediów w Polsce (należących do organizacji katolickiej). Ma to
między innymi związek ze sposobem, w jaki prezentują one historię polskich Żydów i ich relacje w większością społeczeństwa. Chociaż wielu się zgodzi, że ostatnio
uwagi antysemickie ich dziennikarzy są mniej jawne, ECRI wie o co najmniej dwóch
alarmujących incydentach (dotyczących „przemysłu holocaustu" oraz „bezczelnej
promocji żydowskiej kultury i punktu widzenia"), które miały miejsce od
publikacji ostatniego raportu. Ponadto nikt nie kontestuje tego, że antysemickie
uwagi czynią też często telefonujący odbiorcy, od których czasami prowadzący
audycję się nie odcinają
W związku z tym raport ponownie wskazuje na konieczność nadania priorytetu walce z antysemityzmem, jak również wzywa do podjęcia działań angażujących środowiska
polityczne i opiniotwórcze do walki z tym zjawiskiem:
93.
ECRI zaleca by władze kontynuowały podkreślanie otwartego charakteru Polski.
Ponadto rekomenduje, by nietolerancyjne wypowiedzi polityczne spotykały się z odpowiednią reakcją wszystkich zainteresowanych osób publicznych.
97.
ECRI zaleca, by Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wykazała zwiększoną
czujność w kwestii rasizmu w sferze swojego działania. Ponadto ECRI zachęca Radę
do podnoszenia publicznej świadomości w sprawie istnienia mechanizmu skargowego
przez ukierunkowaną informację i kampanie reklamy społecznej.
Zwrócono
także uwagę że rasizm i antysemityzm stanowi duży problem w środowisku kibiców
piłki nożnej, wzywając Polski Związek Piłki Nożnej do podjęcia odpowiednich
działań.
Ważnym,
choć nie tak mocno eksponowanym wątkiem raportu jest postulowana przez ECRI
reforma prawa karnego w taki sposób, by jednoznacznie zakazywało ono
dyskryminacji osób należących do określonych grup mniejszości. Chodziowymienienie w przepisach prawnych wprost tych grup, które są szczególnie
narażone na nietolerancję i nierówne traktowanie. Strona polska argumentowała
wprawdzie, że obecne rozwiązania prawne są wystarczające, ale przytaczane racje
wydają się mało przekonywujące w obliczu przedstawianych przez ECRI przykładów.
Ponadto w niektórych krajach takie zmiany już dawno wprowadzono w życie.
ECRI
motywuje stronę polską do opracowania całościowej ustawy antydyskryminacyjnej,
jak też do wprowadzenia w prawie karnym takich rozwiązań, które motywację
rasistowską przestępstwa traktowałyby jednoznacznie jako okoliczność
obciążającą. Zgodnie z zaleceniami ECRI należy brać pod uwagę nie tylko
motywację związaną z rasą, ale również z kolorem skóry, językiem, religią,
narodowością, pochodzeniem narodowym lub etnicznym. Jest to ważne tym bardziej,
że zgodnie z przedstawianymi przez ECRI danymi ilość przestępstw o podłożu
rasistowskim w Polsce wykazuje tendencję wzrostową. Ciągle niewystarczający jest
też system wspierania ofiar przestępstw o podłożu rasistowskim.
W
raporcie zwraca się uwagę, że polskie władze i organy ścigania często wykazują
bierną postawę wobec zjawiska rasizmu, a sądownictwo, kierując się obecnie
obowiązującymi przepisami traktuje tego rodzaju przestępstwa z pobłażliwością,
niejednokrotnie ignorując rasistowski czy antysemicki kontekst sprawy. ECRI po
raz kolejny namawia do przyjęcia przez państwo aktywnej postawy, zwłaszcza w ściganiu i zbieraniu dowodów. Konieczne jest przy tym dążenie do odpowiedniego
rozłożenia ciężaru dowodu w takich sprawach, tak by nie musiała go w pełni
dźwigać strona pokrzywdzona (co bywa powodem niewnoszenia lub wycofywania
oskarżenia).
Intensyfikacji wymagają również działania organów ścigania ukierunkowane na
zwalczanie rasizmu w internecie. ECRI zwraca uwagę, że będzie to od Polski
wymagać współpracy międzynarodowej w tych sytuacjach, gdy rasistowskie w wymowie i nakłaniające do przemocy treści umieszczane są na serwerach poza terytorium
kraju.
Załącznik
do raportu, dostępnego w trzech wersjach językowych: angielskiej, francuskiej i polskiej przedstawia także oficjalne stanowisko rządu Rzeczpospolitej Polskiej
wobec wniosków ECRI zawartych w pierwotnej wersji dokumentu.
Należy
zaznaczyć, że aktualny raport ECRI obejmuje stan na dzień 18 grudnia 2009 r. i nie uwzględnia zmian, które weszły w życie po tym terminie.
1 2
« Społeczeństwo (Publikacja: 05-07-2010 Ostatnia zmiana: 06-07-2010)
str. 7388 |
 |