Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
166.136.100 wizyt
Ponad 1064 autorów napisało dla nas 7331 tekstów. Zajęłyby one 28936 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Kiedy będzie dostępna szczepionka na SARS-CoV-2 ?
Za miesiąc
Za pół roku
Za rok
Nie będzie możliwa
  

Oddano 477 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Smierć sama w sobie nie jest straszna, lecz tylko nniemanie, że jest straszna, jest straszne."
 Kultura » Idee i ideologie

Ideologiczne podstawy legitymizacji władzy cesarskiej w Rzymie [5]
Autor tekstu:

Otóż w kilka lat po wygłoszeniu przez Pliniusza Panegiryku, władca odbył zakończoną sukcesem wyprawę przeciwko Dakom. W celu uczczenia tego zwycięstwa w Rzymie wystawiono tak zwaną kolumnę Trajana, która ,,w umyśle antycznego widza była ikoną cesarskiej władzy [...]. Na niej Trajan pojawił się pięćdziesiąt dziewięć razy jako naczelny dowódca".[80] Brian Campbell w pracy ,,Warface and society in Imperial Rome 31 BC- AD 284" podsumował jej przesłanie w następujący sposób: ,,[Trajan] wydaje się dominować wojnę oferując wyjątkowe przywództwo i osobiste kierowanie operacjami wojskowymi, zawsze będąc w centrum wydarzeń".[81]

Taki właśnie w świetle ideologii miał być wizerunek cesarza i taka była jego uniwersalna rola- bycie w centrum wydarzeń, kreowanie tych wydarzeń i w ten sposób przy okazji prowadzenia działalności głównie na polu politycznym, militarnym oraz religijnym ukazywanie senatowi i ludowi swych praw do zaszczytów i rządzenia imperium.

Bibliografia:

  1. August, Res gestae (edycja internetowa: http://www.imperiumromanum.edu.pl/art/res_gestae_divi_augusti.pdf )
  2. Campbell Brian, Warface and society in Imperial Rome 31 BC- AD 284, London 2002
  3. Clarke John, Art in lives of Ordinary Romans. Visual representation and non-elite viewers in Italy 100 BC- Ad 315, Berkley 2003
  4. Flawiusz Józef, Wojna żydowska, Warszawa 2010
  5. Florus, Zarys dziejów rzymskich, Wrocław 2006
  6. Grimal Pierre, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław 1987
  7. Holscher Tonio, Różni aktorzy- te same role. Panowanie ideologiczne cesarza w sztuce rzymskiej, Poznań 2014
  8. Horacy, Dzieła wszystkie, Warszawa, 2010
  9. Kasjusz Dion, Roman history, (edycja internetowa: http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Cassius_Dio/home.html )
  10. Morawiecki Lesław i Berdowski Piotr (red), Ideologia i propaganda w starożytności, Rzeszów 2004
  11. Pliniusz młodszy, Panegiryk, Gdańsk 1996
  12. Propercjusz, The poems of Sexstus Propertius, Oakland 1972
  13. Schumacher Leonard, Inicjatywy socjalne cesarzy rzymskich w świetle źródeł numizmatycznych, Poznań 1995
  14. Stebnicka Krystyna, Janiszewski Paweł, Imperium Romanum. Władza, Propaganda, Konflikty ideologiczne. Wybór źródeł, Warszawa 2003
  15. Swetoniusz, Żywoty Cezarów, Wrocław 1987
  16. Syme Ronald, Rewolucja rzymska, Poznań 2009
  17. Śrama Marcin, Józef Flaiusz i wojna żydowska ( http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,9567/ )
  18. Śrama Marcin, Neron- tyran, czy słaby władca ( http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,9648/ )
  19. Tacyt, Annales, (edycja internetowa: http://classics.mit.edu/Tacitus/annals.html ) [eng]
  20. Tacyt, Dzieła, Wrocław 2004
  21. Wergiliusz, Eneida (edycja internetowa: http://www.pbi.edu.pl/site.php?s=OTNiN2U3MTIwOTY4&tyt=&aut=Wergiliusz&x=20&y=8 )
  22. Zanker Paul, Apoteoza cesarzy rzymskich. Rytuał i przestrzeń miejska, Poznań 2005
  23. Zanker Paul, August i potęga obrazów, Poznań 1999

[1] Tonio Holscher, Różni aktorzy- te same role. Panowanie ideologiczne cesarza w sztuce rzymskiej, Poznań 2014 s. 26

[2] Którzy w przypadku swego niezadowolenia podburzali lud przeciwko panującemu.

[3] Swetoniusz, Żywoty Cezarów, I, 85

[4] Ibid, I, 88: ,,Umarł Cezar w pięćdziesiątym szóstym roku życia i w poczet bogów został zaliczony nie tylko przez formalną uchwałę senatorów, lecz również przez głębokie przekonanie ludu. Istotnie, w czasie uroczystości, które po raz pierwszy wydał na jego cześć wnet po ubóstwieniu spadkobierca August przez siedem dni świeciła kometa wschodząca koło jedenastej godziny. Uwierzono, że to dusza Cezara, przyjętego do nieba. Z tej przyczyny przedstawia się go odtąd na wizerunkach z gwiazdą nad głową. Kurię, gdzie został zamordowany, postanowiono zamurować, a idy marcowe nazwano dniem ojcobójstwa oraz uchwalono nigdy w tym dniu nie odbywać posiedzeń senatu"

[5] Paul Zanker, August i potęga obrazów, Poznań 1999, s.65

[6] Ibid, s. 65- 73

[7] Choć należy zauważyć, że sam Oktawian w tym okresie również przybierał pozy bogów- zwłaszcza Apollina. Nie było to jednak tak ostentacyjne jak w przypadku Antoniusza i szybko zostało przez niego porzucone. Później znajdowało to odbicie w szczególnej estymie jaką Oktawian darzył Apollina.

[8] Cyceron, Fillipiki 13, 11, 24

[9] Ronald Syme, Rewolucja rzymska, Poznań 2009, s. 311

[10] Res gestae, 34

[11] Zanker, August, s. 96

[12] Tacyt, Annales 3, 28

[13] Zanker, August, s. 90

[14] Ibid. s. 91

[15] Res Gestae 24

[16] Zanker, August, s. 91

[17] Ibid, s. 97

[18] Ibid, s 103

[19] Res gestae 34

[20] Florus, Zarys dziejów rzymskich 2, 34, 66

[21] Zanker, August, s 98

[22] Holscher, op cit, s. 16

[23] Ibid, s. 16

[24] Ibid, s 17

[25] Zanker, op cit, s. 108

[26] Horacy, Pieśni III, 6, 1-4

[27] John Clarke, Art in lives of Ordinary Romans, s. 137

[28] W wyczerpujący sposób omawia ten temat praca Paula Zankera, Apoteoza Cesarzy rzymskich. Rytuał i przestrzeń miejska, Poznań 2005

[29] Rzecz jasna tak wyglądał oficjalny wizerunek cesarza i sposób jego postrzegania w samej stolicy oraz zachodniej części imperium. Na wschodzie imperator bywał przedstawiany, traktowany i postrzegany, podobnie jak wcześniejsi hellenistyczni królowie.

[30] Zanker, August, s. 224

[31] H. Dessau, Inscriptiones Latinae selectae, Berlin 1892, no 137 (cytat za: Syme, Rewolucja rzymska)

[32] Zanker, August, s. 224

[33] Ibid, s. 122

[34] Grimal Pierre, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław 1987, s. 203

[35] Zanker, August, s. 136

[36] Pierre Grimal, op cit, s. 111

[37] Res gestae, 9

[38] Zanker, August, s. 141- 144

[39] Cyceron, W obronie Mureny 76

[40] Zanker, August, s. 141- 144

[41] Horacy, Pieśńi III, 6, 41-44

[42] Propercjusz IV, 11, 36

[43] Propercjusz, Elegie, II, 33, 11

[44] Zanker, August, s. 161- 162

[45] Swetoniusz, op cit, II, 34

[46] Ibid, II, 40


1 2 3 4 5 6 Dalej..
 Zobacz komentarze (4)..   


« Idee i ideologie   (Publikacja: 30-01-2015 )

 Wyślij mailem..     
Wersja do druku    PDF    MS Word

Marcin Śrama
Student komunikacji europejskiej w Instytucie Kultury Europejskiej UAM. Interesuje się historią starożytną, oraz historią literatury zwłaszcza XVIII- wiecznej oraz XX wiecznymi eksperymentami literackimi.

 Liczba tekstów na portalu: 12  Pokaż inne teksty autora
 Poprzedni tekst autora: Torquato Tasso - ostatni trubadur
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 9793 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365