|
|
Przegląd wyników wyszukiwania
Antropologia filozoficznaPrawda mojsza niż twojsza, czyli antypody dialogu międzyreligijnego Małgorzata Joanna Adamczyk (20-08-2011) | Ludzie, którzy angażują się w dialog międzyreligijny, często
deklarują, że otwarty jest on dla wszystkich, że mogą doń przystąpić
przedstawiciele wszelkich tradycji religijnych, oczywiście o ile sami z własnej
woli wyrażą taką chęć. Z deklaracjami, także tymi dotyczącymi dialogu
międzyreligijnego, bywa jednak tak, że pięknie brzmią, ale nie zawsze
opisują rzeczywistość. Do tekstu.. | |
Antropologia apofatyczna, czyli Plessnerowski homo absconditus Magdalena Hoły-Łuczaj (02-06-2011) | Kim jest człowiek? Prób odpowiedzi na to pytanie było wiele. Czy
jednak którąkolwiek z nich możemy uznać za ostateczną? Czy którakolwiek z nich
opisuje człowieka w pełni? Pojawia
się tu wątpliwość, czy taka odpowiedź może w ogóle istnieć.
Interesującą propozycją w tym względzie jest projekt Helmutha Plessnera, według
którego można określić człowieka jako "człowieka ukrytego" (homo absconditus), korzystając ze strategii teologii
apofatycznej. Do tekstu.. | |
Ludzie: dlaczego zatriumfowali Matt Ridley (28-04-2011) | Kiedy już rozpoczął się "postęp" w
produkowaniu nowych narzędzi, różnych sposobów życia i wzrastających
populacji, przyspieszenie nastąpiło na całym świecie doprowadzając do
rolnictwa, miast, alfabetyzacji i całej reszty. A przecież wydaje się, że
wszystkie składniki ludzkiego sukcesu - wytwarzanie narzędzi, duże mózgi,
kultura, ogień, nawet język - już istniały od pół miliona lat i nic się
nie działo. Do tekstu.. | |
Człowiek i jego rzeczy. Wokół Plessnerowskiej zasady ekscentryczności Magdalena Hoły (08-03-2010) | Warto zwrócić uwagę, jak ważną rolę odgrywają
rzeczy, budując właściwą człowiekowi przestrzeń życia. Dopiero w ich otoczeniu
człowiek rozpoznaje siebie i kształtuje swoje człowieczeństwo.
Antropologia
rzeczy, występując z zamiarem przesunięcia akcentu znaczeniowego i
odwróceniem kierunku myślenia o otaczających nas przedmiotach, wskazuje na te
same zjawiska co inne gałęzie antropologii współczesnej, ale przemodelowuje
spojrzenie na nie. Dzięki temu zwracamy uwagę na problemy, które inaczej mogłyby
umknąć naszej uwadze lub przynajmniej wydobywa ich szczególne aspekty, widoczne
teraz wyraźniej. Do tekstu.. | |
Przegląd archiwum streszczeń
|
|