Analiza semantyczna pojęcia "obraza uczuć religijnych" Ryszard Bałczyński (14-09-2013) |
Okazuje się, że przy pomocy terminu "obraza
uczuć religijnych", został przemycony element prawa wyznaniowego do
systemu prawnego naszego państwa. Świętokradztwo i bluźnierstwo nie mogły
być explicite wprowadzone do kodeksu karnego z powodu jawnej sprzeczności
z Konstytucją, posłużono się więc kruczkiem prawnym opartym na niejasnej
metaforze. Do tekstu.. |
|
Problem zgodności wierzeń religijnych z prawem Amil Imani (09-02-2013) |
Pora ustanowić Urząd Badania Zgodności Wierzeń
Religijnych z Prawem.
Czy jest to kompletnie absurdalny pomysł? Ani trochę. Poważne problemy
wymagają równie poważnych rozwiązań. Wezwanie do ustanowienie takiego urzędu
może zostać uznane za próbę zamachu na islam. Uczciwie mówiąc, taki jest właśnie
mój
cel. Do tekstu.. |
|
Niemcy: obrzezanie pozostaje zgodne z prawem Adam Gałamaga (25-12-2012) |
W
środę 12 grudnia niemiecki Bundestag przyjął propozycję ustawy rządu
federalnego, która zapewnia, iż rodzice wychowujący swoich synów w wierze żydowskiej
lub muzułmańskiej mogą nadal legalnie dokonywać ich obrzezania. Ustawa
podkreśla, iż obrzezanie musi się odbyć zgodnie z zasadami kunsztu
lekarskiego, nie oznacza to jednak, że zabieg musi zostać dokonany przez
chirurga. Do tekstu.. |
|
Wolność sumienia i wyznania w Polsce w świetle standardów europejskich Paweł Borecki (30-11-2011) |
Za dziedziny, w których odstępstwa od standardów
strasburskich są bodaj najbardziej widoczne, zarazem mogące spowodować
najbardziej szkodliwe następstwa dla poszczególnych osób oraz grup
religijnych czy światopoglądowych, można uznać oświatę publiczną oraz
postawę władz publicznych (m.in. w sferze symboliki i oficjalnego ceremoniału)
wobec różnorodnych religii i światopoglądów funkcjonujących w społeczeństwie. Do tekstu.. |
|
Współczesny normatywny model powiązania państwa i związków wyznaniowych Paweł Borecki (27-11-2011) |
Powiązanie państwa ze związkami
konfesyjnymi stanowiło historycznie pierwotną formę relacji między
instytucjami politycznymi i religijnymi, a pokusie związków z państwem nie
oparła się żadna religia światowa. Współczesny system powiązania państwa
ze związkami wyznaniowymi jest rezultatem długiej ewolucji wzajemnych stosunków,
której punktem wyjścia było ścisłe zespolenie obu organizacji. Do tekstu.. |
|
Prawo własności a funkcjonowanie kościołów i związków wyznaniowych w Polsce Paweł Borecki (22-11-2011) |
Trudno oprzeć się wrażeniu, iż po roku 1989 r. część świeckich
elit politycznych traktowała kwestię własności nieruchomości zwłaszcza w
odniesieniu do Kościoła katolickiego instrumentalnie - dążąc do uzyskania
przychylności konfesji większościowej szczególnie w okresie przedwyborczym.
Była to postawa zasadniczo zbieżna do prezentowanej przez władze
komunistyczne w schyłkowym okresie PRL. Do tekstu.. |
|
Wolność sumienia i wyznania a obligatoryjna obecność krucyfiksów w szkołach Paweł Borecki (19-11-2011) |
Neutralność światopoglądowa państwa bynajmniej
nie polega na religijnym, czy szerzej światopoglądowym wyjałowieniu przestrzeni
publicznej. Treści o charakterze religijnym nie powinny być jednak lansowane przez państwo,
a tym bardziej narzucane w tej, czy w innej formie osobom, które muszą
korzystać z usług instytucji państwowych (np. szkół, czy urzędów
administracji publicznej). Do tekstu.. |
|
Glosa do wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka Paweł Borecki (17-11-2011) |
Wyrok ws. Grzelak v. Polska uświadamia, że istotnym czynnikiem dla realnego
zagwarantowania wolności i praw człowieka jest kontekst socjologiczny, czy
kulturowy. Może on w istotny sposób wpływać na rezultaty stosowania, a
niekiedy wręcz niweczyć cele regulacji prawnych. Rozpatrywane in abstracto regulacje te wydają się dostatecznie gwarantować
swobody jednostki. Do tekstu.. |
|
Autonomia kościołów i innych związków wyznaniowych w prawie polskim Paweł Borecki (16-11-2011) |
Konstytucja nie
rozstrzyga bezpośrednio, jak rozwikłać ewentualny konflikt między normami
obu porządków prawnych, czyli ujmując rzecz generalnie: normy którego prawa
mają wyższość. Zabrakło we współczesnej ustawie
zasadniczej sformułowań zbliżonych do tych zawartych w konstytucji marcowej z
1921 r. iż [...] żaden związek
religijny jednak nie może stawać w sprzeczności z ustawami Państwa, czy
w art. 112: Wolności wyznania nie wolno używać
w sposób przeciwny ustawom. Nikt nie może uchylać się od spełniania obowiązków
publicznych z powodu swoich wierzeń religijnych. Do tekstu.. |
|
Mieszkańcy stanu Missisipi głosują czy zygota jest osobą Jerry Coyne (12-09-2011) |
Oczywiście
100-komórkowa blastocysta nie ma żadnych uczuć ani myśli (ani duszy);
uznawanie kulki komórek za odpowiednik dorosłej istoty ludzkiej pomija pewne
bardzo istotne różnice dotyczące świadomości. Blastocysta nie jest bardziej
tym, co mamy na myśli mówiąc "osoba", niż żołądź jest tym samym co dąb. Do tekstu.. |
|
Bluźniercy Latif Hamdani (29-01-2011) |
Pakistański prawnik nawołuje do egzekwowania istniejących pakistańskich praw o
bluźnierstwie przeciw siejącym nienawiść duchownym islamskim. Jego zdaniem
"Ignoranccy i zakłamani mułłowie zrobili parodię z konstytucji, prawa i procesu
sądowego w Pakistanie". Do tekstu.. |
|