Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
154.046.098 wizyt
Ponad 1061 autorów napisało dla nas 7298 tekstów. Zajęłyby one 28799 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..

 Co z Brexitem?
będzie drugie referendum
będzie początkiem końca UE
zyska na nim Wielka Brytania
ostatecznie wzmocni UE
dużo hałasu o nic
  

Oddano 2727 głosów.
Nowości w sklepie:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"- Zapomina pan o Bogu. - On mnie nie interesuje. Bóg toleruje rzeczy, których nie sposób tolerować. Jest nieodpowiedzialny i niekonsekwentny. Nie jest dżentelmenem."
Przegląd wyników wyszukiwania

Ateizm i Ateologia

Nieudane autodafe
Lucja Ferus (01-12-2013)
Dlaczego myślicielom spalonym niegdyś na stosach - takim jak Arnaldo z Brescii, Giordano Bruno, Cesare Vanini, czy prześladowanym i więzionym, jak Campanella i Galileusz - stawia się teraz pomniki?. Skoro Kościół rzymski wg Dictatus papae z 1075 r. pkt. 22: "..nigdy nie pobłądzi i po wszystkie czasy, wedle świadectwa Pisma św., w żaden błąd nie popadnie". Zatem dlaczego? Czy nie dlatego, że to oni mieli rację mimo wszystko, a nie ów "nieomylny" Kościół kierowany jakoby Duchem Świętym i mający za podstawę rzekomą "prawdę objawioną"? Do tekstu..
Ślepi przewodnicy
Lucjan Ferus (24-11-2013)
Tytuł tekstu nawiązuje do słów Jezusa: "Przewodnicy ślepi, którzy przecedzacie komara, a połykacie wielbłąda!" (Mt 23,24), jednakże sam tekst został zainspirowany pewnym pytaniem, które znalazło się w komentarzach zamieszczonych do jednego z moich artykułów dotyczących ateizmu. Brzmiało ono bodajże tak: "Po co ateista zajmuje się religią, skoro to dla niego bajki?". Nie tyle będzie to dosłowna odpowiedź, co garść refleksji, która przy tej okazji przyszła mi na myśl. Do tekstu..
"Nie można dowieść nieistnienia"
Jerry Coyne (22-10-2013)
Kiedy dyskusja toczy się o sprawach religijnych, rozmowa często urywa się wraz z twierdzeniem wierzącego: "Nie możesz dowieść nieistnienia". Oczywiście, rozumie przez to, co następuje: "Niezależnie od tego, jakie przytoczysz argumenty przeciwko Bogu, nie będziesz w stanie mnie przekonać - ani zresztą nikogo - że On nie istnieje. Jest tak ponieważ nie można dowieść nieistnienia czegokolwiek". Do tekstu..
Racjonalny ateizm
Lucjan Ferus (22-09-2013)
Jeżeli pole dysput religijnych ograniczymy do rzeczywistości religijnej, której "najlepsze" świadectwo (w tym sensie, że obiektywne, a nie wysokiej jakości moralnej) wystawia sama historia religii, to prowadzona dyskusja będzie dotyczyła faktów historycznych, których wymowa jest tak druzgocząco jednoznaczna, iż nie sposób ich zanegować ani czymkolwiek usprawiedliwić. Do tekstu..
W co wierzą ateiści
Marcin Punpur (13-09-2013)
Wracając samochodem, przypadkowo natknąłem się na audycję w Programie 3 Polskiego Radia, pod nieco sensacyjnym tytułem: w co wierzą ateiści? Jak można się domyślić jej przedmiotem była kwestia niewiary oraz sytuacji niewierzącego w świecie bez boga. Oprócz głosów samych ateistów, co ciągle jest rzadkością, wystąpił również naczelny agnostyk Polskiej Akademii Nauk, prof. Zbigniew Mikołejko. Do tekstu..
Karykatura ateizmu
Richard Dawkins (05-09-2013)
Oczywiście nigdy nie próbowałem "odmówić komukolwiek wierzącemu jakiegokolwiek dostępu do przestrzeni publicznej". Wolność słowa jest cenna i oczywiście bronię prawa każdego do występowania w przestrzeni publicznej. Jestem natomiast przeciwny dawaniu ludziom religijnym uprzywilejowanego dostępu do przestrzeni publicznej tylko dlatego, że są religijni. Do tekstu..
Nowa forma ateizmu
Lucjan Ferus (21-08-2013)
Przestańmy używać słowa "wiedza", a zastąpmy je słowem "wiara", natomiast słowo "wiem" zastąpmy słowem "wierzę" i dzięki temu prostemu zabiegowi wyjdzie nam przepiękny "system wierzeń", który zapewne usatysfakcjonuje każdego wierzącego, uważającego ateistów za w nic nie wierzących nihilistów. Do tekstu..
O krytykowaniu islamu i innych religii
Eric MacDonald (13-08-2013)
W ostrym artykule w "Independent" Owen Jones oskarża Richarda Dawkinsa o strojenie bigoterii w piórka niewiary i mówi nam, że pora, by niewierzący przestali uważać Dawkinsa za swojego reprezentanta. No cóż, na początek: choć cenię wiele z tego, czego dokonał Dawkins, nie uważam go za mojego reprezentanta ani za reprezentanta ateizmu jako takiego. Choć Jones może zdziwić się na tę informację, nie istnieje nic takiego, jak papież ateistyczny i kiedy Dawkins coś mówi, nikt rozsądny  nie może zakładać, że mówi w imieniu wszystkich niewierzących. Do tekstu..
O Bogach możliwych, niemożliwych i zbędnych
Ziemowit Ciuraj (30-06-2013)
Chciałbym przedstawić w tym kontekście problem niedostrzegany przez wierzących i chyba zaskakujący również dla wielu sceptyków, agnostyków i niewierzących, a mianowicie problem wielości możliwych jedynych Bogów (pisanych wielką literą) i trudności rozeznania się w tym poniekąd kłopotliwym bogactwie Wszechmocnych Stwórców. Do tekstu..
Wykład, którego nie było
Andrzej Koraszewski (04-06-2013)
Nowy Ateizm kojarzony jest przede wszystkim z postacią Richarda Dawkinsa, który od kilku dziesięcioleci jest rewelacyjnym propagatorem teorii ewolucji, bardzo, ale to bardzo nielubianym przez wielu publicystów chrześcijańskich, ale również przez wielu ludzi przyznających się do ateizmu, ale niechętnie patrzących na wyraźną prezentację konfliktu między nauką i religią. Do tekstu..
W poszukiwaniu filozofów ateistów starożytnej Grecji
Michał Wagner (21-03-2013)
Ateizm nie jest poglądem powstałym w kontrze do chrześcijaństwa, czy jakiejkolwiek inne nowożytnej religii, jak mogliśmy się przekonać problem istnienia bóstw był obecny w życiu umysłowym ludzi na długo przed narodzinami Jezusa Chrystusa (Bion żył np. w III w. p.n.e.), a tacy myśliciele jak Diagoras czy Teodor już wtedy gotowi byli zakwestionować prawdziwość wyznawanego dogmatu. Do tekstu..
Bogowie pożerają nasze człowieczeństwo
Eric MacDonald (30-01-2013)
Rzadko kiedy moralność jest najlepiej rozumiana wtedy, kiedy jest w zastygłej i fundamentalistycznej formie. Papież zbywa tych, którzy kwestionują nieustępliwe prawa moralne kościoła rzymsko-katolickiego, jako relatywistów, nie zauważając, że boisko nie jest podzielane tak, jak mu się wydaje, na rzeczy absolutne i relatywistyczne, ale na zasady i ich możliwość zastosowania do pełnych niuansów i złożoności sytuacji, w których absoluty nie mają żadnej roli do odegrania. Do tekstu..
Jeszcze o ateistycznej kampanii billboardowej
Dorota Wójcik (08-01-2013)
Kampanię rozpoczęliśmy 1 października 2012 i zakończymy w styczniu 2013. Dotychczas billboardy pojawiły się na okres jednego miesiąca w Lublinie, Częstochowie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Świebodzinie, Zielonej Górze, Łodzi, Gdańsku, Toruniu, Elblągu, Szczecinie, Ostrołęce, Płocku, Warszawie, Katowicach, Dąbrowie Górniczej, Rzeszowie i Tarnowie. W styczniu zobaczycie je w Starogardzie Gdańskim, Bielsku-Białej (od 16.01), Bydgoszczy, Opolu, Białymstoku, Kielcach, Olsztynie oraz w Świdniku (k. Lublina). Do tekstu..
Rocznica śmierci Hitchensa
Kamil Kłosiński (17-12-2012)
Wydaje mi się, że wystarczy odrobina uczciwości intelektualnej, krytycyzmu i zdrowego rozsądku, by poprzez terapię złożoną z filmików o Hitchensie na Youtube wyrwać się z niewoli wiary w jakąkolwiek mitologię. Do tekstu..
Warto być wojowniczym: kreacjonista zostaje biologiem
Jerry Coyne (29-11-2012)
Jestem 25-letnim facetem z głębokiej prowincji z Appalachów o bardzo mizernym wykształceniu. Zostałem wychowany jako południowy baptysta, dawałem czas i pieniądze na Discovery Institute i uczestniczyłem w anty-ewolucyjnych debatach i seminariach. Byłem jednym z Prawdziwych Wiernych i potrafiłem mówić komuś prosto w twarz, że pójdzie do piekła, jeśli natychmiast nie uklęknie i nie przyjmie Pana Jezusa do serca. Do tekstu..
Uczucia religijne a uczucia ogólnoludzkie
Piotr Napierała (15-11-2012)
Mam wrażenie, że uczucia powiedzmy ogólnoludzkie są gorące i odnoszą się głównie do nienawiści i miłości, jak i do sympatii i antypatii, a religijne, czyli partykularne, sekciarskie - zimne i zasadzają się na antynomiach: pogarda-podziw, pokora-arogancja, strach-pewność siebie, dlatego tak łatwo je urazić i tak łatwo w ich obronie zapomnieć o tych ogólnoludzkich. Te ogólnoludzkie dają się też przełożyć na dobro społeczne, podczas gdy te religijne są jedynie destrukcyjne. Do tekstu..
Wprowadzenie do ateizmu
mathew (01-11-2012)
Zamiarem tego artykułu jest przedstawienie Czytelnikom ogólnego wprowadzenia do ateizmu. Chociaż w przedstawianiu poruszonych zagadnień starałem się być na ile to możliwe obiektywny, Czytelnik powinien zawsze pamiętać, że ta publikacja prezentuje tylko jeden punkt widzenia. (Tekst po raz pierwszy opublikowany był w 1997 roku).  Do tekstu..
Nowy ateizm przeraża chrześcijanina, bo jest zbyt optymistyczny
Jerry Coyne (31-10-2012)
Nauka nie jest filozofią; jest metodologią odkrywania tego, co jest prawdą o wszechświecie. I z pewnością przyznajemy, że istnieją pytania o moralność i sens, na które nauka nie może odpowiedzieć. Który naukowiec uważa, że mamy uprawnienia do rozstrzygania, co jest słuszne i jak ludzie mają zachowywać się w życiu? Twierdzimy tylko, że nie ma obiektywnych odpowiedzi na te pytania, a tylko osobiste, i że nie można ich znaleźć ani nie powinno się opierać ich o nieistniejący byt. Do tekstu..
List do Rodziców
Robert Gburek (28-10-2012)
Jednym z powodów dla których ludzie nie decydują się na odstąpienie od Kościoła i towarzyszących mu obrzędów takich jak śluby, komunie, bierzmowania i kościelne pochówki jest niechęć czynienia przykrości najbliższym - rodzicom. Przecież ich kochamy. Wielu z nas w takich przypadkach decyduje się na konformizm. Mimo, że do kościoła nikt z nas od dawna już nie chodzi udajemy, że wszystko jest po staremu. Do tekstu..
Wywiad z jednym z najhojniejszych fundatorów ateistycznej kampanii billboardowej
Jacek Tabisz (26-10-2012)
Bilbordowa akcja promocji ateizmu w Polsce stała się możliwa dzięki hojności ofiarodawców. Waldemar Zboralski okazał się rekordzistą, w wywiadzie wyjaśnia dlaczego daje pieniądze sam i dlaczego namawia do tego innych. Do tekstu..
Religia kontra ateizm w Nigerii
Leo Igwe (19-09-2012)
W Nigerii ateizm jest tabu. Otwarte oświadczenie, że bóg nie istnieje, jest traktowane jako obrzydliwe. Dla człowieka nie jest rzeczą bezpieczną i normalną przyznanie, że jest się ateistą. Wśród reakcji są sardoniczne niedowierzanie, szok, gniew i nienawiść. Ateizm pociąga za sobą olbrzymie koszty - konsekwencje społeczne i polityczne - na które wielu ludzi nie stać. Do tekstu..
Atran i Wilson przeciw nam wszystkim
Jerry Coyne (30-08-2012)
Uważam religię za formę myślenia opartego na urojeniu, które nie może być całościowo dobre, z prostej przyczyny, że jest 1) fałszywe 2) stwarzające podziały. Ale owszem, niektóre efekty wiary są pozytywne, a niektóre religie łagodniejsze niż inne. Nawet homeopatia daje efekt placebo, a czytanie horoskopu może poprawić nastrój. Jednak, jak większość Nowych Ateistów, myślę, że z zasady powinniśmy akceptować raczej prawdę niż kłamstwo. Albowiem prawda daje nam możliwość najbardziej racjonalnego oceniania sytuacji, nawet jeśli jest czasem przygnębiająca. Do tekstu..
Kto boi się nowego ateizmu?
Leo Igwe (15-08-2012)
Wielu ludzi obwinia nowych ateistów za to, co robią teiści. Który wśród nowych ateistów - Richard Dawkins, Daniel Dennett, Sam Harris czy może nieżyjący Christopher Hitchens propagował i popierał handel ludźmi, zubażanie zasobów ziemi, nierówność itd.? Kto w rzeczywistości zajmuje się niszczeniem czegokolwiek na tym świecie, żeby odziedziczyć coś na tamtym? Czy są to teiści, czy ateiści? Do tekstu..
Czas powiedzieć tej całej religijnej zgrai, żeby się wypchała!
Eric MacDonald (11-06-2012)
Wybryki ludzi religijnych na całym świecie nigdy nie przestaną mnie zadziwiać ani zniechęcać. Nie ma dnia bez skandalu popełnionego gdzieś na świecie przez jakąś religię albo grupę religijnych ludzi. To właśnie irytuje mnie za każdym razem, kiedy ktoś narzeka na nowy ateizm, tak jakby nowy ateizm był formą ekstremizmu. Jak przeciwstawić się temu rodzajowi idiotyzmu reprezentowanemu przez religie bez wściekania się? Tymczasem nowy ateizm ogranicza się do podawania argumentów oraz wytykania szaleństw i niespójności religii. Do tekstu..
Znów o teologicznej krytyce ateizmu: nie rozpaczamy wystarczająco
Jerry Coyne (08-05-2012)
Krytyka polega na tym, że Nowi Ateiści nie pociągają swoich przekonań do logicznego końca - rozpaczy i nihilizmu, które rzekomo wyłaniają się, kiedy zdajemy sobie sprawę z tego, że nie ma Boga, nie ma życia po śmierci ani też żadnego nadnaturalnego fundamentu moralności. Kiedy widzimy to, tracimy wszelką nadzieję - albo powinniśmy stracić wszelką nadzieję. Do tekstu..
Racjonalna wiara
Lucjan Ferus (27-03-2012)
Przez wiele wieków starała się wiara jak mogła, "wyzwalać" ten nieszczęsny rozum od błędów w jakże różny sposób: a to na płonącym stosie (czasem w zastępstwie autora płonęły jedynie manuskrypty), a to przez wymyślne tortury, a to przez klątwy i ekskomuniki, a to przez psychiczny terror i nietolerancję dla inaczej myślących itp. Do tekstu..
Zachowajmy wojowniczość Nowego Ateizmu
Eric MacDonald (05-02-2012)
Nie pora teraz na pełne respektu ukłony wobec jakichkolwiek rzekomych bogów, dowolnego kształtu, rozmiaru, mocy lub skłonności. Bowiem życie, niezależnie od tego, jak radosne i cudowne mogą być niektóre jego części, razem wzięte jest pełne cierpienia, nędzne, zwierzęce i krótkie. Oczywiście, wykorzystajmy najlepiej jak potrafimy to, co życie może nam dać, ale nie udawajmy, że nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło. To byłby najokrutniejszy ze wszystkich żartów. Do tekstu..
Choroba uczyniła Hitchensa symbolem uczciwości i godności ateizmu
Richard Dawkins (17-12-2011)
W sposobie, w jaki patrzył prosto w oczy swojej chorobie, ucieleśniał jedną część oskarżenia przeciwko religii. Niechaj religijni miauczą i jęczą u stóp wyimaginowanego bóstwa ze strachu przed śmiercią; niechaj oni spędzają życie na zaprzeczaniu jej realności. Hitch patrzył jej prosto w oczy: nie zaprzeczał, nie poddawał się, ale stał przed nią zdecydowanie i uczciwie, i z odwagą, która inspiruje nas wszystkich. Do tekstu..
Autobiografia świeckiego humanisty
V.N.K. Kumar (15-12-2011)
Życie nie ma sensu w tym znaczeniu, że pewnego dnia przestanę istnieć. Słońce się w końcu wypali i zniknie całe życie na Ziemi. Ale kto myśli tak daleko w przyszłość? Nie-teiści mają ten sam rodzaj sensu w życiu jak ludzie religijni. My, z jakiegoś powodu, nie mamy potrzeby większego sensu niż ten, który jest oczywisty. Nie widzę żadnego dowodu na powód lub cel istnienia. Wiem tylko, że w odróżnieniu od boga istnieję i muszę wyciągnąć z tego najwięcej, jak potrafię. Do tekstu..
Ateizm ma problem z seksizmem
PZ Myers (29-09-2011)
To nie wewnętrzna wrogość do kobiet, ale niedowidzenie. Dobrą nowiną jest to, że jest to problem, który łatwo naprawić: nie brak nam utalentowanych kobiet w ateizmie, większość ateistów, z którymi rozmawiałem, przy nieznacznej namowie z ochotą przyznaje istnienie ateistek, a każdy organizator konferencji jest otwarty na ideę większego udziału kobiet. Do tekstu..
Zarzuty wobec nowego ateizmu oparte na bałamutnych podstawach literackich
Jerry Coyne (10-09-2011)
Tradycyjnym lamentem Wooda jest to, że Nowi Ateiści dostarczają tylko karykaturalnego opisu wiary, widząc ją jako postać albo chrześcijańskiego, albo islamskiego fundamentalizmu, i ignorując niuanse innych wiar. ("Niuanse" to kolejne słowo, na widok którego należy uciekać, bo oznacza zbliżających się wierzących w wiarę lub apologetów). Do tekstu..
Banda ateistów wyjaśnia dlaczego obywają się bez wiary
Jerry Coyne (02-08-2011)
Andrew Zak Williams opublikował artykuł o ateistach i powodach ich bezbożności. Tekst zawiera krótkie wyjaśnienia, napisane przez znanych ateistów, zatytułowane: Faith no more. Są tam wszyscy tradycyjnie podejrzani: Richard Dawkins, A. C. Grayling (którego wypowiedź jest wzorem zwięzłości), P. Z. Myers, Sam Harris, Philip Pullman, Stephen Hawking, Steven Weinberg, Ben Goldacre, Dan Dennett, Maryam Namazie i ja. Do tekstu..
Czemu nie wierzę w Boga?
Wojciech Szczęsny (08-07-2011)
W Polsce lepiej przyznać się do przebytej choroby wenerycznej niż do ateizmu. Jest regułą, że ateiści zrównywani są z komunistami, a jeśli już nawet trudno zarzucić danemu ateiście związki z filozofią Marksa, w dyskusji jest on poniżany jako przeciwnik wartości, na których opiera się świat, a już na pewno Europa. Ileż to razy patrzono na mnie z pobłażliwością, twierdząc, że i tak nawrócę się najpóźniej w godzinę śmierci. Odpowiem krótko: "Niedoczekanie wasze". Do tekstu..
Złe argumenty demaskatora mitów o ateistach
PZ Myers (24-06-2011)
Tam, gdzie ludzie odrzucają dogmat i siły nadnaturalne, tam są racjonalni, a w tych częściach swojego życia, w których kłaniają się bogom, przekonaniom lub ideologii, są zwyczajnie szaleni w nieformalnym znaczeniu tego słowa. Możesz być tolerancyjnym, liberalnym chrześcijaninem o dobrym sercu, który odrzuca fundamentalizm, ale nie daje to twoim co durniejszym przekonaniom ochrony przed krytyką. Do tekstu..
Pytania i odpowiedzi o Dobrej Książce. Świeckiej Biblii
Anthony C Grayling (25-04-2011)
Niemal wszystkie słowa w Dobrej Książce pochodzą od wielkich umysłów z przeszłości, od ludzi, którzy wiele przeżyli i mieli głębokie przemyślenia, i w niemal wszystkich wypadkach byli ludźmi o wielkim intelekcie - kiedy więc ludzie atakują Dobrą Książkę, atakują Arystotelesa, Pliniusza, Cycerona, Konfucjusza, Mo Di... Aż do Spinozy, Hume'a, Chesterfielda, Milla i Patera. Do tekstu..
Drodzy koledzy niewierzący
Christopher Hitchens (23-04-2011)
Naszą bronią jest umysł ironiczny przeciwko dosłownemu; umysł otwarty przeciwko łatwowiernemu; odważne poszukiwanie prawdy przeciwko zastrachanym i służalczym siłom, które ustanowiłyby ograniczenia dla badań (i które głupio twierdzą, że już mamy wszelką potrzebną nam prawdę). Być może ponad wszystko zatwierdzamy życie przeciwko kultom śmierci i ludzkich ofiar, i obawiamy się nie nieuniknionej śmierci, ale raczej takiego życia ludzkiego, które jest ścieśnione i wypaczone przez żałosną potrzebę oferowania bezmyślnych pochlebstw lub mroczną wiarę, że prawa natury reagują na zawodzenia i zaklęcia. Do tekstu..
Nowy ateizm, jaki nowy ateizm?
Andrzej Koraszewski (17-04-2011)
Zapytała mnie pewna dama, czy jestem nowym ateistą? Nie będę nikogo oszukiwał, wiem, że na nowego to ja już nie wyglądam. Odpowiedziałem, że jestem starym ateistą. Okazało się jednak, że sprawa była natury zasadniczej. Czytelniczka chciała mnie włożyć do odpowiedniej szufladki, a że jak się okazało jest osobą pedantyczną, chciała również szufladkę opisać. Do tekstu..
Jean Meslier – prekursor oświecenia
Daniel Krzewiński (09-04-2011)
Po śmierci Mesliera znaleziono w jego papierach trzy obszerne manuskrypty, adresowane do parafian, zatytułowane ,,Memories des pensees et des sentiments de J. Meslier". W krótkim czasie zaczęły krążyć wśród społeczeństwa odpisy tych manuskryptów, sprzedawane po wysokich cenach. Na okładce rękopisu znajdował się napis: ,,Na własne oczy widziałem i poznałem błędy, nadużycia, próżność, szaleństwa i złe postępki ludzi; oburzyły mnie i znienawidziłem je, nie śmiałem wyznać tego za życia, lecz wyznam to przynajmniej umierając i po mojej śmierci". Do tekstu..
Katastrofa boga
Eric MacDonald (21-03-2011)
Bogowie są katastrofami ludzi. Tworzymy ich i pozwalamy sobie na wiarę, że każdy z nas ma w jakiś sposób wieczne znaczenie, a robiąc to pozbawiamy człowieczeństwo jego prawdziwego znaczenia. Odpowiedź, jak zawsze, leży gdzie indziej. Wśród wielu innych rzeczy tym, co robi nauka, jest zakotwiczenie wiedzy w człowieku. Dzieje się to także z innymi aspektami ludzkiego życia i kultury i jest to dla niektórych niesłychanie dezorientujące. Do tekstu..
Konstytucyjni ateiści
Andrzej Koraszewski (11-03-2011)
Nasza tradycja wywodzi się od zmarłego z górą pół tysiąclecia temu Jana Ostroroga, który mówił: "Tylko postrzyżonym czubkiem różni się duchowny od świeckiego [...] Wrzeszczy, ba ryczy na kazalnicy, bo nikt mu się nie sprzeciwi. Uczeni mężowie, panowie zamożni, nawet niższego stanu ludzie, nie lada jak oświeceni, z boleścią serca przysłuchują się bredniom tych, co naukę wiary udzielać mają...(Uwagi o naprawie Rzeczpospolitej) Do tekstu..
Podstępnie zagmatwany unik Alistera McGratha
PZ Myers (02-03-2011)
McGrath powraca próbując za wszelką cenę obalić ateizm. Tym razem próbuje zadać kłam twierdzeniu, że wiara jest ślepa. Otóż według niego nie jest! Zaczyna od mieszania pojęć wiary, przekonania, moralności oraz nauki tak długo, aż otrzymuje piękny gulasz niespójności, aby w końcu posłużyć się kilkoma luźnymi kawałkami z tej skądinąd zapętlonej gmatwaniny i nazywa to potwierdzeniem swych przesądów. Do tekstu..
Kordecki na wały, czyli o wstrętnych, agresywnych, otwartych ateistach
Andrzej Koraszewski (27-02-2011)
Zarówno po jednej (ateistycznej), jak i po drugiej (chrześcijańsko-demokratycznej) stronie głosów porządkujących debatę o poszanowaniu Konstytucji i skuteczniejszym niż dotąd rozdziale Kościoła i państwa jest zdecydowanie zbyt mało. Czy z tych rozrzuconych głosów mogłaby powstać ciekawa antologia prezentująca polską debatę wokół jednego z centralnych konstytucyjnych problemów? Nie jestem pewien. Nikt nie próbował. Do tekstu..
Naturalny podział wśród ateistów
Norbert Paprocki (21-02-2011)
Jest nas o wiele mniej, niż irracjonalistów - i choć nie stanowimy monolitu, wyraźnie widoczny jest zarys "naszej" hierarchii wartości. Jak natomiast inaczej wypracować konsensus, niż poprzez udzielanie się przy każdej możliwej okazji, również w sferze wirtualnej? Ateista, który jednocześnie jest humanistą i racjonalistą, w samym rdzeniu religii widzi potencjalne zagrożenie- nie dlatego, że czai się tutaj wyimaginowana siła nieczysta, ale irracjonalne przesłanie, które może mieć siłę programowania umysłów. Do tekstu..
A wtedy pojawił się Darwin
Eric MacDonald (12-02-2011)
A wtedy pojawił się Darwin... I Darwin zmienił wszystko. Nie jest prawdą, jak sugeruje Mohler, że przed Darwinem nie było spójnego stanowiska ateistycznego. Prawdą jest, że David Hume nie potrafił znaleźć odpowiedzi w kwestii pozornego projektu w świecie ożywionym. Był jednak gotów powiedzieć - z pełnymi przejawami rozumowania - że projekt wydaje się bardzo wadliwy. Do tekstu..
Ophelia Benson - ateistka
Shannon Rupp (11-02-2011)
Ophelia Benson podkreśla, że jest rzeczą ważną, aby zwolennicy laickiego społeczeństwa byli częścią publicznego dialogu, zarówno aby powstrzymywać najgorsze ekscesy religii oraz, żeby inni ateiści wiedzieli, że nie są samotni. Mówi, że zarówno ona, jak i inni racjonaliści często otrzymują listy od ludzi niszczonych przez dewotów, próbujących zmusić ich do milczenia. Do tekstu..
Prawda ważniejsza niż słodkie kłamstwo
PZ Myers (07-02-2011)
"Rzecznicy ateizmu muszą być bardziej wyczuleni i posiadać globalne zrozumienie religii". Nie, nie musimy. Pokażcie nam najpierw, że twierdzenia religijne są prawdziwe, a następnie możemy pogadać o szczegółach, o ich zastosowaniu i konsekwencjach. Mówienie nam, że ludzie czują się z religią lepiej, nie znajduje się nawet w pobliżu naszych podstawowych obiekcji. Do tekstu..
Jeżeli Boga nie ma, to czy wszystko jest dozwolone?
Eric MacDonald (23-01-2011)
Potrafimy sami wyznaczać granice znacznie lepiej niż moralność religijna, niemal za każdym razem, a to z prostej przyczyny: bez Boga rzeczywiście musimy myśleć, co będzie najlepsze. Nie możemy po prostu uwierzyć komuś na słowo. Nie możemy tylko zaakceptować zaleceń władzy religijnej, bowiem ostatecznie są one tylko ludzkimi słowami. Nikt nie potrafi pokazać nam, że są to naprawdę słowa boskie. Nakazy religijne zawsze i wszędzie są tylko ludzkie. Do tekstu..
Agnostyk czy ateista?
Andrzej Koraszewski (08-12-2010)
Kim pan jest - zapytała mnie młoda dama - agnostykiem czy ateistą? Odpowiedziałem bez wahania, że ateistą, a potem, pisząc uzasadnienie tego wyroku musiałem się jednak zastanowić. Dlaczego jestem bardziej ateistą niż agnostykiem? Pierwszy argument jest natury społecznej. Osławione "nie wiem" agnostyka wydaje się być ucieczką przed dyskusją. "Nie wiem, dajcie mi spokój." Agnostycyzm bywa azylem człowieka zmęczonego, ale również schronieniem oportunisty. Do tekstu..
Wiara jest opcjonalna
Miranda Celeste Hale (08-12-2010)
Ponieważ przez tak długą część mojego życia nie rozumiałam, że wiara jest opcjonalna, uświadamiam to teraz każdemu z pasją. Wiara religijna nie jest cechą dziedziczną. Nie musisz wierzyć w to, w co wierzą twoi rodzice, ani w to, czego uczono cię w szkole. Tradycja i autorytet nie są do podtrzymywania bezkrytycznie traktowanych wierzeń. Do tekstu..
Czy religia dobrze służy światu
Andrzej Koraszewski (28-11-2010)
Jak donosi prasa BBC World News oraz News Channel zamierzają nadać pierwszego stycznia debatę miedzy Christopherem Hitchensem a Tony Blairem. Sama debata odbyła się 26 listopada (w ubiegły piątek), a na salę w Toronto udało się wejść 2600 osobom. Jak głosi wieść gminna, koniki sprzedawały bilety po 500 kanadyjskich dolarów. Do tekstu..

Przegląd archiwum streszczeń

 Kryteria wyszukiwania:
 z działu:  
 z miesiąca:  roku aktualnego 
 z roku:    
 dowolnych  najnowszych  

[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365